۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
ارز دیجیتال شفافیت و امنیت بیشتری را فراهم می‌کند| اقتصاد عادلانه از رهگذر اقتصاد دیجیتال
گفتگوی «بازار» با استاد دانشگاه آدلفی نیویورک؛

ارز دیجیتال شفافیت و امنیت بیشتری را فراهم می‌کند| اقتصاد عادلانه از رهگذر اقتصاد دیجیتال

مارک گرابوفسکی، دانشیار دانشگاه آدلفی نیویورک براین باور است که ارز دیجیتال به طور بالقوه اقتصاد فراگیرتر و عادلانه تری را ارائه می دهد و شفافیت و امنیت بیشتری را فراهم می کند.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با توجه به  بازار رمزارزها که هرچند با نوسانات و مخالفان و موافقانی  طی این مدت همراه بوده  است؛  اما با این حال سرمایه گذارانی را  به سمت خود جلب کرده است. در این میان برخی کارشناسان  باور دارند که رمزارزها با توجه به ماهیت  تمرکز زدایی که دارند تحت کنترل بانک یا  موسسات مالی خاصی نیستند از این رو افراد می توانند به صورت آزادانه تری در انجام معاملات خود از آن سود ببرند. در حالی که همچنان برخی دولتها نسبت به استفاده قانونی از رمزارزها واکنش های مختلفی نشان می دهند. در همین راستا خبرگزاری بازار گفتگویی با مارک گرابوفسکی، دانشیار دانشگاه آدلفی نیویورک انجام داده است که در ادامه آمده است.

*تاثیر استفاده از ارز دیجیتال در بهبود اقتصاد چیست؟
ارز دیجیتال به طور بالقوه اقتصاد فراگیرتر و عادلانه تری را ارائه می دهد. چراکه در سرتاسر جهان، بسیاری از مردم نمی توانند به طور کامل در اقتصاد جهانی مشارکت کنند، یا به دلیل عدم دسترسی، مورد تبعیض قرار گرفته اند یا دولت ها و مؤسسات مالی آزادی مالی آنها را محدود کرده اند. از آنجایی که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین دسترسی آزاد و غیرمتمرکز هستند، هر کسی در هر کجای دنیا می تواند در هر زمانی با استفاده از آن اقدام به  ارسال، دریافت و پرداخت کند. علاوه بر این، بیت کوین برای رفع مشکلات سیستمی که سیستم پولی ما را آزار می دهد طراحی شده است.

اولاً، در دراز مدت ارزش بهتری را ارائه می دهد. برخلاف فیات، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین را نمی توان به صورت  ناگهانی ایجاد کرد و تنها تعداد محدودی تولید می شود، که آن را به یک دارایی کمیاب تبدیل کند که احتمال کاهش ارزش آن کم است. در واقع، بیت کوین از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۰۹ تا کنون بهترین عملکرد مالی را داشته است. و در حال حاضر، سرمایه گذاری در دارایی های رمزنگاری شده، APYهای (درصد عملکرد سالانه) بسیار بالاتری نسبت به پس انداز پول شما در یک بانک ارائه می دهد. در ایالات متحده، اگر بانک شما سالانه یک درصد از پس اندازتان را به شما بدهد خوش شانس هستید -  در حالی که این با تورم همخوانی ندارد. اما در کریپتو (رمزارزها)، شما می توانید سالیانه ۲۰ درصد استیبل کوین های مرتبط با دلار آمریکا یا ۱۰ درصد از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین یا اتریوم را دریافت کنید.

 علت دوم، کارآمدی آن است. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر و ایمن‌تر از تراکنش‌های فیات باشند، زیرا از شخص  ثالثی مانند بانک استفاده نمی‌کنند. برخلاف بانک‌ها - که برای تراکنش‌ها کارمزد دریافت می‌کنند، یا مقدار پولی را که می‌توانید از دستگاه خودپرداز برداشت کنید یا به دیگران انتقال دهید محدود می‌کنند و گاهی اوقات پردازش سپرده‌ها چند روز طول می‌کشد - ارز دیجیتال به شما اجازه می‌دهد تا مقدار نامحدودی را در زمان کوتاهی ارسال و دریافت کنید. در هر کجای دنیا با هزینه کم یا بدون هزینه.

و سوم، غیرقابل کنترل است. به جای اینکه توسط ماموران دولت در پشت درهای بسته مانند ارزهای تحت حمایت دولت تنظیم شود، ارزهای دیجیتال توسط ریاضیات و رمزنگاری تنظیم می شوند. هیچ دفتر مرکزی یا مکانی مرکزی برای ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین وجود ندارد که تعطیلی و توقف آن را تقریبا غیرممکن می کند. تراکنش ها نیز خصوصی تر هستند. در زمانی که دولت‌ها در سراسر جهان، از جمله بسیاری از دموکراسی‌های غربی، درگیر نظارت، کنترل و قرنطینه هستند، قابلیت تجارت خارج از این سیستم برای مردم جذاب‌تر می‌شود.

در نهایت، ارز دیجیتال شفافیت و امنیت بیشتری را فراهم می کند. تمام تراکنش‌ها بر روی بلاک چین، که یک دفتر کل عمومی است، ثبت می‌شوند. از آنجایی که داده ها به صورت کاملاً غیرمتمرکز در یک شبکه جهانی از رایانه ها به جای پایگاه داده متمرکز ذخیره می شوند، هیچ جایی برای از دست دادن  وجود ندارد. این امر باعث می‌شود سوابق بلاک چین از بانک‌ها ایمن‌تر باشد و کمتر در برابر کلاهبرداری، دستکاری یا خرابی در سراسر سیستم آسیب‌پذیر باشند. به همین دلیل است که ایلان ماسک اخیراً به سازمان ملل گفته است که اگر برای مبارزه با گرسنگی به آنها کمک مالی می کند، باید از طریق بلاک چین برای اطمینان از مسئولیت پذیری و محدود کردن احتمال فساد  این کار انجام شود.

* برای قانونی شدن ارزهای دیجیتال در کشورها چه اقداماتی انجام شده است؟
کریپتوکارنسی آنقدر جدید است که با قوانین موجود مطابقت ندارد. مقامات در سرتاسر جهان تازه شروع  به کارهایی کرده اند و تاثیر آن را مطالعه می کنند تا بهترین راه تنظیم آن را تعیین کنند. 

برخی از کشورها بسیار مترقی بوده اند و فعالانه به دنبال رمزارزها  بوده اند. به عنوان مثال، دولت السالوادور سرمایه گذاری زیادی در بیت کوین انجام داده است و حتی در سال ۲۰۲۱ قانونی را تصویب کرده است که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی تبدیل می کند. این درحالی است که کشورهای دیگر، از جمله چین، ارزهای دیجیتال را به طور کلی ممنوع کرده اند. 

در همین حال، اکثر کشورها، از جمله دولت ایالات متحده، تا کنون عمدتاً رویکردی  محافظه کارانه  در پیش گرفته‌اند. اما آنها در حال تصمیم گیری در مورد چگونگی تنظیم آن هستند. اما قطعا مقررات بیشتری در سرتاسر جهان در راه است.

*چرا برخی کشورها نسبت به استفاده از ارزهای دیجیتال واکنش شدیدتری نشان می دهند؟
ارزهای دیجیتال سیستم مالی قدیمی را به چالش می کشند. همانطور که سناتور آمریکایی توماس کارپر در سال ۲۰۱۳  گفت: ارزهای مجازی، شاید مهم ترین آنها بیت کوین،  در  برخی  خیال پردازی، در بین  افراد دیگر ترس ایجاد کرده و از طرفی ما را گیج کرده است.

 بسیاری از کارشناسان مالی به ارزهای دیجیتال به عنوان آخرین مرحله از تکامل پول نگاه می‌کنند و از این رو برخی از مقامات دولتی فرصت‌های ثروت‌سازی را که یک بار در یک نسل ارائه می‌شود، درک کرده  و نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. 

اما خطرناک هم هست. نوسانات بازار، کلاهبرداری ها و هک ها این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است از آن برای کلاهبرداری از کاربران با سواد مالی کم استفاده شود. از آنجایی که رمزارز">رمزارز">رمزارز مستعار است و قابل کنترل نیست، اغلب توسط مجرمان برای پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​جرایم سایبری مورد سوء استفاده قرار می گیرد. از این رو، یک معضل نظارتی منحصربه‌فرد برای دولت‌ها ایجاد می‌کند: چگونه می‌توانند اجازه دسترسی به خدمات مالی از طریق ارزهای دیجیتال را بدهند و در عین حال از استفاده از آنها برای فعالیت‌های غیرقانونی جلوگیری کنند؟ 

 در عین حال من فکر می کنم ترس از تغییر نیز وجود دارد.  این درحالی است که با انجام روش قدیمی که دولت ها و مؤسسات مالی در سراسر جهان  انجام و ان را کنترل می کنند، ممکن است ارزهای دیجیتال را تهدیدی برای قدرت و وضعیت موجود خود بدانند، در حالی که به خصوص که احتمالاً به طور کامل فناوری و ماهیت  پشت آن را درک نمی کنند.  با این حال برخی از افراد شروع به روی آوردن به این فناوری کرده اند  و متوجه شده اند که اگر نتوان  ان را شکست داد، احتمالا  باید  آن را پذیرفت. با این حال، برخی دیگر سرسختانه مخالف هستند و بر قوانین سختگیرانه  اهتمام می ورزند.

کد خبر: ۱۱۷٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha