۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
افت شاخص به دلیل تداوم خروج پول| سه عامل بی انگیزگی در بازار سهام
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد:

افت شاخص به دلیل تداوم خروج پول| سه عامل بی انگیزگی در بازار سهام

پیام الیاس کردی گفت: ریزش اخیر شاخص کل بورس نتیجه خروج پول حقیقی به علت بی اعتمادی به بازار سرمایه و خروچ پول حقیقی بوده است.

بازار؛ گروه بورس: یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار با اشاره به وضعیت شاخص اظهار کرد: ریزش اخیر شاخص کل بورس به اوراق باز می گردد، زیرا هم اوراق جذابیت پیدا کرده است و هم این که پول حقیقی به علت بی اعتمادی به بازار سرمایه ورود پیدا نکرده و بخشی هم از بازار خارج شده است؛ با وجود این دو عامل طبیعی بنظر می‌رسد که مردم به بازار اعتمادی نداشته باشند. متاسفانه هر روز هم یک تصمیم برای بازار گرفته می‌شود که اگر این موارد را کنار هم قرار دهیم نتیجه جالبی حاصل نخواهد شد.
پیام الیاس کردی با بیان این که زمان پایان ریزش شاخص کل بورس مشخص نیست، افزود: مادامی که تصمیمات عقلایی اتخاذ نشود بنظر می رسد که اوضاع به همین نحو ادامه خواهد یافت، در واقع قیمت نمادها در بازار ارزنده است، اما متاسفانه پول در بازارسرمایه فرار می کند.
این کارشناس بازارسرمایه گفت: با توجه به این که تصمیم گیری‌هایی که توسط دولت انجام می شود تصمیماتی است که سریع تغییر پیدا می کند، بنظر می رسد نمی توان روند یک گروه بورسی را در نظر داشت اما کلیت بازار، کلیت خوبی است و باید دید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد
او افزود: علاوه بر مسائل داخلی توافق برجام هم مطرح است که آینده بازار سرمایه را تاریک کرده است، ضمن این که اوراق نیز بر کلیت بازارهم تاثیر گذار است، اگر تمامی این موارد را کنار هم قرار دهیم، نمی‌توان گفت که در آینده کدام گروه‌های بورسی مستعد رشد خواهند بود.

نرخ ارز را یکی از محرک‌های بازار سرمایه  است و سهام نیز به عنوان یک دارایی ثابت متاثر از تورم بالا است از سوی دیگر اگر بحث توافق برجام به طور جدی تر دنبال شود کارخانجات می‌توانند صادرات بیشتری داشته باشند

کردی، نرخ ارز را یکی از محرک‌های بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: تورم بر بازار سرمایه اثر گذار است و سهام نیز یک دارایی ثابت است و قیمت آن با تورم بالا می رود. از سوی دیگر اگر بحث توافق برجام به طور جدی تر دنبال شود، کارخانجات می‌توانند صادرات بیشتری داشته باشند و حتی می‌توانند با بسیاری از شرکای خارجی خود همکاری کنند بیابراین نرخ  ارز به عنوان یکی از محرک های بازار سرمایه  می‌تواند موجب افزایش شاخص بورس و قیمت سهام شود.
 این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: عرضه اوراق دولتی از دو جهت می‌توانند روب  تقویت بازار سرمایه اثر گذار باشند که از جمله این که عرضه اوراق دولتی باعث شوند پول به سمت این بازار و بازارهای موازی بازار سرمایه وارد نشود و به سمت اوراق سوق پیدا کند. و از سوی دیگر سود بالای این اوراق موجب شده است  که پی به ای P/E در بازار یعنی نسبت قیمت سود شرکت‌ها به قیمت سهام به حدود پنج یا چهار واحد برسد، که می‌تواند برای بازار ما تاثیر  گذار باشد.

کد خبر: ۱۱۷٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha