۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
زندگی ۱۰۰ هزار نفر بدون زیرساخت| مهرگان مهمان ناخوانده قزوین
بازار گزارش می‌دهد؛

زندگی ۱۰۰ هزار نفر بدون زیرساخت| مهرگان مهمان ناخوانده قزوین

قزوین- احتمالاً از روز نخست که زمین‌های شهرک مهرگان با هزاران اما و اگر برای ساخت طرح مسکن مهر انتخاب شد،کسی گمان نمی کرد روزی این ناحیه شهری به یکی از دو کانون پرجمعیت اما پر مشکل قزوین تبدیل شود.

بازار، گروه استان‌ها: مهرگان، را اگر فرزند ناتنی قزوین ندانیم، قطعاً می توان اسم میهمان ناخوانده را بر آن گذاشت، میهمان ناخوانده ای که اگرچه گمان نمی شد، خیلی زود جا خشک کرد و حالا به یکی از دوکانون جمعیتی شهر قزوین تبدیل شده است، ناحیه ای که بزرگترین سایت مسکن مهر قزوین را در خود جای داده و بیش از ۴۴ هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر در این شهرک تازه تاسیس ساخته شد.

ساخت بیش از ۴۴ هزار واحد مسکن مهر در زمینی که پیش از این سابقه سکونت نداشته است، به این معناست که در یک بازه زمانی کوتاه باید نیاز های عمومی، رفاهی و زیرساختی برای بیش از ۲۰ هزار نفر در سنین مختلف تدارک دیده شود، این در حالی است که ناحیه شهری مهرگان در کمتر از یکسال با تکمیل و تحویل بسیاری از پروژه ها به جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

مسئولان مهرگان را فراموش کرده اند
در حالی که زیرساخت های شهری اولیه نظیر جدول کشی، مبلمان شهری، بوستان و فضای سبز از یک سو و نیازهای درمانی، بهداشتی و حتی فرهنگی نظیر مدارس به اندازه نیاز تامین نشده بود، گویا به نظر می رسید نزدیکی این ناحیه شهری به محمدیه و قزوین می تواند برای مدتی نیازهای اولیه مردم این شهر را برطرف کند، اما اتفاقات بعدی آن نشان داد  که بافت جمعیتی متوسط و ضعیف این شهر و هزینه های حمل و نقل و جا به جایی بخشی از نیازهای مردم این شهر را عملا بدون پاسخ گذاشته است.

در حالی که زیرساخت های شهری اولیه نظیر جدول کشی، مبلمان شهری، بوستان و فضای سبز از یک سو و نیازهای درمانی، بهداشتی و حتی فرهنگی نظیر مدارس به اندازه نیاز تامین نشده بود، گویا به نظر می رسید نزدیکی این ناحیه شهری به محمدیه و قزوین می تواند برای مدتی نیازهای اولیه مردم این شهر را برطرف کند

در این شرایط جمعیت ناحیه شهری مهرگان نیز با سرعت زیادی افزایش پیدا کرد و امروز به روایت آمارها بیش از یکصد هزار نفر را در خود جای داده است که با تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها این جمعیت افزایش هم خواهد یافت. شادی طارمیان از ساکنان این ناحیه شهری است بیان می کند: به نظر می رسد مسئولان مهرگان را فراموش کرده چرا که در چند سال اول تاسیس آن برای تامین برخی از نیازهای مردم کارهایی انجام شد، حالا چند سالی است که مهرگان را فراموش کرده اند همچنین مسئولان می دانند که مردمی ساکن مهرگان هستند که یا کارگرند یا وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، این مردم برای ساده ترین نیازهای خود باید به قزوین بروند که با این کرایه های زیاد و دوری راه برای خیلی از ما امکان پذیر نیست.

تامین زیرساخت های مورد نیاز ناحیه شهری مهرگان
معاون عمرانی استاندار قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه با ساخت و بهره برداری از واحدهای پروژه مسکن ملی بخش قابل توجهی از سرریز جمعیت استان قزوین در این ناحیه شهری مستقر خواهند شد، در حالی که هنوز برخی از زیرساخت های مورد نیاز برای ساکنین پروژه های مسکن مهر در استان قزوین تامین نشده است، گفت:  با اجرای طرح اقدام ملی مسکن نزدیک به ۱۲۰ هکتار به این ناحیه شهری اضافه می شود، که اهمیت خدمت رسانی به ساکنین این ناحیه شهری و تامین زیرساخت های مورد نیاز آن را دوچندان می کند، این در حالی است که هنوز زیرساخت های زیادی در این ناحیه شهری نظیر امکانات آموزشی، رفاهی، فرهنگی و ورزشی رفع نشده است.

علی فرخزاد با بیان اینکه امروز برای رفع نیازهای موجود مردم در این ناحیه شهری و تامین زیرساخت های لازم نیازمند همراهی دستگاه های اجرایی هستیم، ابراز کرد: متاسفانه با وجود این که نزدیک به یک دهه از احداث مهرگان و سکونت مردم در این ناحیه شهری می گذرد مهرگان هنوز پست برق ثابت ندارد و این مسئله امروز به یک اولویت تبدیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر نیازمند تاسیسات آتش نشانی برای این ناحیه شهری هستیم، چرا که نبود نردبان بلند مرتبه در ناحیه شهری ای که دارای برج های ۱۶ طبقه است میتواند خطرساز باشد و باید پیش از وقوع حادثه برای آن تدبیری اندیشید  هم اکنون طرح اصلاح هندسی میدان ورودی ناحیه شهری مهرگان و ورودی شهر محمدیه نیز به عنوان یک راهکار اساسی در دستور کار است که به زودی با تامین اعتبار به اجرا خواهد رسید.

ناحیه شهری ۱۰۰ هزار نفری که مرکز تجاری ندارد
یکی دیگر از دیگر ساکنان این ناحیه شهر در خصوص مشکلات مهرگان به خبرنگار بازار، می گوید: به نظر می رسد مسئولان در زمان ساخت مهرگان بیشتر به این فکر بوده اند که این منطقه یک ناحیه شهری خوابگاهی است و همین که نیازهای اولیه فراهم باشد کافی است. اما فراموش کرده اند که هر کدام از ما خانواده و فرزندانمان را همراه خود داریم و در طی روز این افراد به یکسری از خدمات نیاز دارد هنوز در برخی از مناطق این شهرک کوچه ها آسفالت نشده است، چه برسد به این که انتظار فضای سبز، یا مراکز فرهنگی و خدماتی را داشته باشیم.

امروز برای رفع نیازهای موجود مردم در این ناحیه شهری و تامین زیرساخت های لازم نیازمند همراهی دستگاه های اجرایی هستیم

علی حکم آبادی که مردی ۴۰ ساله است، می افزاید:  بیشتر نارضایتی مردم از نبود بازارچه دائمی و مراکز تجاری است امروز مردم برای خرید یک لباس یا مایحتاج خود مجبورند به محمدیه یا قزوین مراجعه کنند در حالی که خود ناحیه شهری مهرگان جمعیتی نزدیک به یک شهر دارد ولی چون مسئولین در زمان ساخت این منطقه به نیازهای تجاری مردم توجه نکرده اند امروز ما در مشکل هستیم.

واحدهای تجاری در مهرگان ساخته می شود
سیدعلی هاشمی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در این باره به خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کمبود مراکز تجاری از مهم ترین نارضایتی های مردم و ساکنین این منطقه است که در این خصوص در تلاشیم تا با اختصاص چند قطعه زمین بتوانیم مراکز تجرای مورد نیاز مردم را ساخته و در اختیار شهر قرار دهیم، می گوید: ر حال حاضر ۱۸ قطعه زمین برای ساخت مراکز تجاری در نظر گرفته شده، مراحل کارشناسی آن انجام شده است و به زودی به مزایده گذاشته خواهد شد  برندگان مزایده موظف خواهند بود تا واحدهای تجاری مورد نیاز شهر را در این ۱۸ قطعه زمین بسازند و امیدواریم با تکمیل این پروژه ها بخشی از مشکلات شهر رفع می شود

حال باید دید تا چه زمان مشکلات این شهرک مسکونی که مشکلات فراوانی دارد، حل خواهد شد و آیا مردم مشکلات را برطرف شده خواهند دید یا خیر؟ از سوی دیگر باید دید که تا چه مدت سیاست خانه سازی در حواشی شهر که مردم رغبتی برای حضور در آن ندارند، تداوم خواهد یافت.

کد خبر: ۱۱۷٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد رضا پهلوی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      8 1
      باسلام حالتون خوبه ؟ ملت ایران سزاوار این همه بدبختی و فلاکت نبودند افسوس و هزارحیف
    • امیر IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 0
      من 4 سال تو مهرگان زندگی کردم.. واقعا آدم اونجا افسردگی میگیره
    • محمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 0
      سلام ازاین که شخصی پیداشدومهرگان روبیادبیاره خیلی خوشحالم وامیدوارم که همه مشکلات مردم خوب مهرگان حل بشه. تشکرفراوان
    • Pouya IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      2 0
      صدهزار جمعیت یعنی از الوند دومین شهرپرجمعیت هم قراره بزنه بالاتر!!!مجتمع های تجاری و بازارچه که اولین نیازه ولی قبل اون این مشکل عوارضی دادن مردم مهرگان برای رفتن به قزوین بایدحل بشه
    • Anl IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      2 0
      واقعا وضعیت بدی هست شما‌ اینجا یه لباس بخای بخری باید بری زیباشهر
    • رجبی IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 0
      ممنون از مطلب خوب شما . چرا در موضوع شهرک های مسکن مهر مطلب نمی زنید و اونها رو بررسی نمی کنید ؟ در اطراف شهر کرج شهرک های مسکن مهری هستند که مهرگان در برابر آنها ۵۰ برابر بهتره . شهرک هایی که ده ها هزار نفر در اونجا زندگی میکنند در خالی که وسط خیابان های اصلی خار و خاشاک در آمده ، درمانگاه وجود ندارد (مگر تنها یک مطب خصوصی) و هیچ یک از زیر ساختها و امکانات اولیه فراهم نیست . بازدید از شهرک ابریشم فراموش شده بسیار به صواب نزدیک تر خواهد بود. با تشکر