۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
نگاه سنتی؛ عامل نرخ بالای بیکاری زنان کرمان| انحراف اعتبارات مشاغل خانگی
بازار گزارش می دهد؛

نگاه سنتی؛ عامل نرخ بالای بیکاری زنان کرمان| انحراف اعتبارات مشاغل خانگی

کرمان- طبق آمارها بازار کار برای زنان در کرمان سنگین تر از قبل شده و از سویی هنوز زنان این خطه به خودباوری لازم برای کارآفرین شدن نرسیده اند.

بازار؛ گروه استان ها: کشور گرفتار بحران اقتصادی است و همین مساله زنان را بر آن داشته تا بیش از گذشته راهی بازار کار شوند و در کنار مردان خانواده باری از زندگی را بر دوش گیرند.

برخی مسئولان دلیل بالا بودن نرخ بیکاری بانوان کرمانی را بافت سنتی استان می دانند هر چند نمی‌توان صنعتی بودن استان را در این بحث نادیده گرفت بحثی که باعث شده میزان بیکاری زنان کرمانی بیش از دیگر استان ها باشد.

این تصور در جامعه پررنگ است که نیاز مردان به کار بیش از زنان است و همین توجیهی برای دور کردن زنان از حقوق خود شده است در صورتی که زن امروزی به استقلال اقتصادی می اندیشد.

البته در خانواده های زیادی زنان تامین کننده هزینه ها هستند و از این دسته از زنان تحت عنوان زنان سرپرست خانوار یاد می شود.

وجود شکاف جنسیتی بین زنان و مردان در برخی از مشاغل و داشتن این عقیده که مردان توانمندتر هستند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای بانوان می شود و به نرخ بیکاری خانم ها بیش از مردان دامن می زند.

نگاه سنتی؛ عامل نرخ بالای بیکاری زنان کرمان| انحراف اعتبارات مشاغل خانگی

وجود مشکلات زیاد و نبود شغل سبب می شود تا اغلب زنان به مشاغل غیررسمی پناه ببرند؛ مشاغلی که حتی حقوق اولیه آنها را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می دهد.

نیاز به واسطه در بسیاری از مشاغل نیز مشکلی است که زن ها را پشت درب بسته قرار می دهد و چاره ای نیست جز اینکه این قشر به نابرابری و بی عدالتی در تن دهند و از بیمه، مرخصی زایمان و... خود را محروم کنند تا خود صاحب شغل شوند زیرا داشتن شغل برای این دسته افراد تفننی نیست بلکه امری حیاتی است.

متاسفانه آنها حتی با ساعات کاری نامناسب نیز دست و پنجه نرم می کنند و آن طور که آمار نشان می دهد زنانی که بیش از ۵۵ ساعت در هفته کار می کنند در مقایسه با زنانی که حدود ۳۵ تا ۴ ساعت به کار مشغول هستند بیشتر دچار افسردگی می شوند.

زنان استان کرمان با نرخ ۳۳.۹ درصد در صدر بیکاری کشور ایستاده‌اند
زنان استان کرمان با نرخ ۳۳.۹ درصد در صدر بیکاری کشور ایستاده‌اند این در حالی است که نرخ بیکاری مردان در این استان ۶.۷ است. یعنی بیشترین فاصله بین نرخ بیکاری زنان و مردان مربوط به کرمان می شود.

مرضیه امیری لیسانس روانشناسی دارد؛ در گفتگو با بازار اظهار کرد: آنقدر دنبال کار گشته ام که دیگر رمقی برای نمانده است.  می گویند کرمان استان ثروتمندی است اما پس چرا هیچ صنعتی برای ایجاد اشتغال زنان راه اندازی نشده است.

هر جا مراجعه می کنی می گویند یا بیمه نمی‌کنیم یا حقوق اداره کار نمی دهیم؛ نمی دانم چرا هیچ نظارتی نیست

وی تصریح کرد: هر جا مراجعه می کنی می گویند یا بیمه نمی‌کنیم یا حقوق اداره کار نمی دهیم؛ نمی دانم چرا هیچ نظارتی نیست. حتی کاریابی ها هم به این دردسرها تن در داده اند و مدافع حقوق زنان نیستند.

وی تاکید کرد: انگار زنان برای وقت‌گذرانی دنبال کار هستند در حالی که من پدرم از کارافتاده است و چون حقوق بازنشستگی ندارد مخارج خانواده بر دوش من است.

گیتا نیز یکی دیگر از زنان کرمانی است که در یکی از فروشگاه های بالای شهر کرمان مشغول به کار است، او به بازار گفت: مسیر منزل تا محل کارش فاصله زیادی دارد اما برای اینکه خود را به موقع برساند باید یک ساعت قبل راه بیفتد و مسیری را با اتوبوس های واحد شهرداری و کمی هم پیاده طی کند تا کرایه تاکسی و ...ندهد. می گوید توان پرداخت کرایه تاکسی برایم نمی ماند.

نگاه سنتی؛ عامل نرخ بالای بیکاری زنان کرمان| انحراف اعتبارات مشاغل خانگی

او می گوید: همسرم مغازه دار بود اما به دلیل شیوع کرونا کارش تعطیل شد و بدهی بالا آورد و حالا هم که به کار مشغول شده حقوقش کفاف مخارج را نمی دهد و بنابراین او هم دست به کار شده تا باری از دوش همسرش بردارد.

گیتا که در یک بوتیک گران‌قیمت کار می کند اما لباسی ارزان به تن دارد، عنوان کرد: بیمه نیست و حقوقش هم فقط دو میلیون است در حالی که باید دو شیفت در فروشگاه حضور داشته باشد.

او اضافه کرد: اگر اعتراض کنیم همین را هم از دست می دهیم و ما نباشیم دیگری این شغل را می گیرد و برای همین مجبورم با همین شرایط بسازم اما حس می کنم دیگر توان این همه مشقت را ندارم و افسردگی گرفته ام.

میزان مشارکت زنان کرمانی کم است
چندی وقت قبل رئیس سازمان برنامه ریزی استان کرمان در نشستی در استانداری کرمان بر نامناسب بودن آمار بیکاری زنان در استان تاکید و عنوان کرد: نرخ بیکاری زنان استان دو برابر کمتر از میزان کشوری است.

جعفر رودری افزود: ۶۷ درصد جمعیت شاغل در استان مشغول به کار هستند اما پایین بودن نرخ مشارکت سبب شده تا نرخ بیکاری در سال های اخیر در استان رشد کند.

هر چند نرخ مشارکت بین اقشار مختلف جامعه متفاوت است اما میزان مشارکت بانوان در استان نسبت به میانگین کشوری پایین است.

آن طور که جعفر رودری می گوید در سال گذشته تعهد اشتغال در استان به کل صد درصدی انجام شده و بخش خصوصی نیز رشد خوبی داشته است.

بافت سنتی و قومیتی دلیل بالا بودن نرخ بیکاری زنان کرمانی
زینی وند استاندار کرمان نیز در یکی از نشست های اخیر خود از بالا بودن نرخ بیکاری زنان استان ابراز نگرانی کرد و گفت: بیکاری در قشر زنان بسیار بالاست.

وی بافت سنتی و قومیتی استان را در این مقوله دخیل می داند و می گوید این یک مساله طبیعی است.

زنان وضعیت نامناسب محل کار را گزارش دهند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: نرخ بیکاری در استان بیش از ۱۱ درصد است.

رضا اسماعیلی افزود: بسیاری از مشاغل با آمدن کرونا دچار رکود شدند و بسیاری از زنان نیز شغل های خود را در این میان از دست دادند.

وی تاکید کرد: البته تسهیلات مشاغل خانگی را پرداخت می کنیم و زنانی که مایل هستند در منزل کسب و کار خود را راه بیندازند می توانند از این فرصت استفاده کنند این وام ها دارای سود ۴ درصد هستند که بازپرداخت آن نیز ۵ ساله است.

نگاه سنتی؛ عامل نرخ بالای بیکاری زنان کرمان| انحراف اعتبارات مشاغل خانگی

اسماعیلی راه اندازی کسب و کارهای خانگی را در استان یکی از بهترین راه ها برای کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد و ادامه داد: چون کمک معین های اقتصادی را در این زمینه داریم دستمان در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی باز است.

در بازرسی ادواری و موردی از کارگاه ها وضعیت کارگران زن و...را بررسی می کنیم و افرادی که در این اماکن درگیر مشکل هستند می توانند به بازرسان ما خبر دهند تا در محل حاضر و موضوع را بررسی کنند و بحث دیگر نیز شکایت در سامانه جامع هوشمند اداره کار است که ما تا رسیدن متقاضی به حقش این مساله را پیگیری خواهیم کرد

وی اضافه کرد: در بحث مشاغل پشتیبان شاهد عدم استقبال بودیم که سعی می کنیم خود را به میزان کشوری برسانیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص حضور زنان در مشاغل غیررسمی و تضییع حقوق آنها گفت: در این بحث دو کار را انجام می دهیم تا از ضایع شدن حقوق زنان در محیط های کار غیر رسمی جلوگیری کنیم.

اسماعیلی عنوان کرد: در بازرسی ادواری و موردی از کارگاه ها وضعیت کارگران زن و...را بررسی می کنیم و افرادی که در این اماکن درگیر مشکل هستند می توانند به بازرسان ما خبر دهند تا در محل حاضر و موضوع را بررسی کنند و بحث دیگر نیز شکایت در سامانه جامع هوشمند اداره کار است که ما تا رسیدن متقاضی به حقش این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

زنان کرمانی باید به خودباوری برسند

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: زنان باید به خودباوری برسند زیرا جای کار برای آنها وجود دارد و در بحث کارآفرینی نیز می توانند ورود کنند.

وی صنعتی و معدنی بودن استان را یکی از دلایل نداشتن خودباوری زنان استان و ورودشان به بحث ایجاد شغل عنوان و افزود: علاوه بر این نیز بحث سنتی بودن بافت استان کرمان نیز در این امر نقش پررنگی دارد.

اعتبار مشاغلی خانگی نباید به انحراف برود
رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز با بیان اینکه ساختار مشاغل خانگی سازماندهی شده است، گفت: در حال حاضر با کمبود تقاضا در این زمینه روبرو هستیم.

سید مهدی طبیب زاده به بازار گفت: این اعتبار نباید به انحراف برود و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم زیرا این ظرفیت برای اشتغالزایی در استان و با پیگیری مجمع نمایندگان استان ایجاد شده و مدیر بانک رسالت نیز به دنبال سنگ اندازی و مانع تراشی نیست.

وی با بیان اینکه امیدواریم ۱۲ هزار شغل در این راستا در استان ایجاد شود، افزود: اشتغال باید در بستر پایدار قرار گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: مشاغل خرد نیز در بخش های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی و...نیز در این زمینه از سوی برخی نهادها معرفی شده اند و پیش بینی می شود شغل هایی که ایجاد می شود خانگی نباشند و این تسهیلات در بحث مشاغل خانگی مورد استفاده قرار نگیرد.

با وجود سنتی بودن استان کرمان زنان زیادی خواستار داشتن استقلال مالی و داشتن شغل هستند اما نبود نظارت برای کارگاه هایی که زنان در انها مشغول به کار هستند باعث شده تا حق زیادی از این قشر ضایع شود

با وجود سنتی بودن استان کرمان زنان زیادی خواستار داشتن استقلال مالی و داشتن شغل هستند اما نبود نظارت برا کارگاه هایی که زنان در آنها مشغول به کار هستند باعث شده تا حق زیادی از این قشر ضایع شود.

زنان کرمانی باید به این خوباوری برسند که می توانند کارآفرین باشند اما نمی توان گفت همه زنان باید کارآفرین باشد بنابراین نهادهای مسئول باید با نظارت بر کارگاه های و محل کارهای بانوان از ضایع شدن حقوق آنها جلوگیری کنند. البته مسئولان استان کرمان می گویند اعتبار خوبی برای ایجاد مشاغل خانگی به استان کرمان اختصاص داده شده که با کمبود تقاضا روبرو شده و نباید این اعتبارات به انحراف بروند.

کد خبر: ۱۱۷٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha