۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
بلاتکلیفی مرغداران با تشدید گمانه زنی حذف دلار دولتی| موافق تک نرخی شدن ارز هستیم
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با بازار:

بلاتکلیفی مرغداران با تشدید گمانه زنی حذف دلار دولتی| موافق تک نرخی شدن ارز هستیم

یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه تا مشخص شدن وضعیت تخصیص یا عدم تخصیص ارز دولتی مرغداران بلاتکلیف هستند، گفت: واحدهای پرورش مرغ بزرگ غالبا خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی به خبرنگار «بازار» گفت: در حال حاضر مرغ به وفور در بازار وجود دارد اما مرغداران در خصوص تخصیص یا عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده های این صنعت بلاتکلیف هستند.

یوسفی گفت: مرغداران بزرگ کشور غالبا خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ هستند چون معتقدند در نهاده دولتی رانت و تقلب زیادی صورت می گیرد؛ به طوری که به اصطلاح از این راه عده ای ارز دولتی را می خورند و به نام مرغدار تمام می شود.

وی ادامه داد: با این وجود مرغداران کوچک چندان دغدغه ای در خصوص تخصیص یا عدم تخصیص ارز دولتی ندارند چون به عنوان مثال یک دوره دوماهه جوجه ریزی می کنند و در صورت بروز مشکل یا متضرر شدن کار را تعطیل می کنند و لذا چندان تاثیری در بازار ندارند. بنابراین اصل کار ظرفیت های بزرگ و تعاونی های پر تولید هستند که بر بازار تاثیر دارند و به همین دلیل آنها خواستار حذف ارز هستند.

با توجه به اینکه مرغ ها با وزن کمتری نسبت به سابق روانه کشتارگاه ها می شود، از نظر وزنی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش تولید داریم

ظرفیت تولید سالانه گوشت مرغ و ماکیان کشور ۲ میلیون تن است
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص ظرفیت فعلی تولید گوشت مرغ نیز اظهار داشت: آنچه که رسما به عنوان ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور اعلام می شود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. با این وجود اگر بخواهیم سایر ماکیان و مرغ های بومی را هم حساب کنیم، ظرفیت تولیدمان به ۲ میلیون تن در سال می رسد.

یوسفی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات تامین دان در بازار، الان چقدر از این ظرفیت را تولید می کنیم، گفت: به دلیل اینکه دان به اندازه کافی و با قیمت کافی به دست مرغدار نمی رسد با وزن پایین تری نسبت به گذشته مرغ ها به کشتارگاه فرستاده می شود. بنابراین از نظر تولید گوشت مرغ حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد تاثیر گذاشته است و گوشت کمتری تولید می شود.

وی تصریح کرد: در واقع اگر وضعیت ارزی و انتقال ارز خوب شود که دان به اندازه کافی به دست مرغدار برسد به راحتی می توانیم به مرز ۲ میلیون تن گوشت مرغ و ماکیان در سال برسیم.

قیمت مرغ باید بالا می رفت وگرنه مرغداران به جای تولید با ضرر، دست از تولید می کشیدند و قیمت مرغ در بازار به شدت افزایش می یافت
این مقام مسئول در خصوص افزایش قیمت مرغ نیز گفت: همانطور که می دانید نرخ مصوب مرغ زنده به ۲۱ هزار تومان رسید آن هم به دلیل اینکه قیمت تمام شده بالا است. بنابراین اگر قیمت مرغ را افزایش نمی دادند و مرغداران به اجبار و با زیان تولیدات خود را به فروش می رساندند قطعا برای دوره های بعد جوجه ریزی نمی کردند و مسلما قیمت مرغ از رقم فعلی نیز در بازار بالاتر می رفت.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده مرغ را به طور دقیقی نمی توان محاسبه کرد، گفت: اگر تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شود و بتوان قیمت واقعی دان را استخراج کرد، می توان قیمت تمام شده و واقعی مرغ را نیز تعیین کرد.

کد خبر: ۱۱۷٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha