۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
«مانع زدایی از تولید» مهمترین مطالبه از مسئولان آذربایجان شرقی
یادداشت؛

«مانع زدایی از تولید» مهمترین مطالبه از مسئولان آذربایجان شرقی

تبریز- «مانع زدایی از تولید مهمترین مطالبه مردم و فعالان بخش خصوصی از مسئولان آذربایجان شرقی است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: آذربایجان‌شرقی یکی از استان های مهم صنعتی و اقتصادی کشورمان به شمار می رود. وجود بسیاری از صنایع مادر از جمله تراکتورسازی، ماشین سازی، پتروشیمی، پالایشگاه و ... با قابلیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان این منطقه از شمال غرب ایران را در کانون توجهات قرار داده است. اما با هر بار اعلام خبر ورشکستگی و تعطیلی واحد تولیدی در این استان به دلیل مشکلات اقتصادی کام دلسوزان تلخ می شود.

همچنین وجود منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس، وجود بیش از ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی و شهرک اختصاصی سرمایه‏ گذاری خارجی در نقاط مختلف استان نشان از پتانسیل های فراوان برای شکوفایی اقتصادی و تسریع سرمایه‌گذاری در استان دارد.

با این اوصاف، در سنوات گذشته اوضاع اقتصادی کشور در سایه تحریم های ظالمانه از یک طرف و سوء مدیریت های دولت قبلی از طرف دیگر به نحوی نامطلوبی بوده است که واحد های تولیدی استان همچنان در چنبره مشکلات گرفتار هستند و برای حل شان به هر دری می زنند.

به گفته رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی طی ۶ ماهه اول سال جاری مشکلات ۱۲۰ واحد تولیدی و صنعتی این استان توسط دادگستری رفع شده است. همچنین طی این مدت از تعطیلی و فروش تعداد ۶۵ واحد بزرگ تولیدی و صنعتی استان که ورشکسته شده بودند، جلوگیری شده است.

خبری خوب و مسرت بخش برای فعالان اقتصادی که امید می رود تا پایان سال جاری که به نام سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده است هیچ واحد تولیدی در آذربایجان شرقی ورشکسته یا تعطیل نشود.

اقدامات دادگستری استان در راستای حمایت از تولید و واحدهای تولیدی ستودنی و قابل تحسین است. چرا که در سایه این حمایت ها تعداد زیادی از واحدهای دارای مشکل در سنوات گذشته به چرخه تولید بازگشته اند.

بی تردید حل مشکلات واحدهای تولیدی با کمک دادگستری استان در بهبود وضعیت اقتصادی، اشتغال کارگران و بهبود معیشت آنان موثر بوده است. اگر این کمک ها به موقع نبود و حمایت عملی صورت نمی گرفت، چه بسا شاهد بیکاری سیل عظیمی از کارگران این واحدها می بودیم که همین عامل مشکلات اجتماعی و خانوادگی به همراه داشت.

بیش از پنج هزار واحد تولیدی در استان فعال هستند که عمده واحدهای صنعتی شامل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، صنایع نساجی و چرم، صنایع شیمیایی و سلولزی، قطعه‌سازی، صنایع خودرو، ریخته‌گری، صنایع بالادست نفت، فولاد و پتروشیمی می شود

واقعیت این است که بیش از پنج هزار واحد تولیدی در استان فعال هستند که عمده واحدهای صنعتی شامل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، صنایع نساجی و چرم، صنایع شیمیایی و سلولزی، قطعه‌سازی، صنایع خودرو، ریخته‌گری، صنایع بالادست نفت، فولاد و پتروشیمی می باشند.

تولید کنندگان و کارآفرینان آذربایجان شرقی از استاندار دولت سیزدهم انتظار دارند و می خواهند در کنار تلاش برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام عمرانی، برای حمایت عملی از تولید و بازگرداندن بنگاه های تولیدی راکد به چرخه تولید همت کند.

به نظر می رسد مسئولان استانی دولت سیزدهم با حضور میدانی و سرزده از واحدهای تولیدی، رصد مشکلات آنان و شنیدن خواسته های فعالان اقتصادی در صدد حل این مشکلات هستند و عزم شان را جزم کرده اند در راستای عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

کد خبر: ۱۱۷٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha