۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
درد بی پولی در جان شبکه بهداشت و درمان قزوین| بودجه با جمعیت تناسب ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

درد بی پولی در جان شبکه بهداشت و درمان قزوین| بودجه با جمعیت تناسب ندارد

قزوین- سه دهه از استان شدن قزوین می‌گذرد اما هنوز بسیاری از شاخص‌های تدوین بودجه برای این استان متناسب با نیاز نیست در این خصوص می‌توان پروژه‌های نیمه تمام بخش درمان را شاهدی بر این مدعا دانست.

بازار، گروه استان‌ها: قزوین اگرچه در طی چند سال گذشته به دلیل تربیت پزشکان و جراحان متخصص زبانزد خاص و عام بوده است، اما امروز با گسترده تر شدن فضای استان، افزایش جمعیت و به تبع آن نیاز بیشتر به زیرساخت های بهداشت و درمان به نظر می رسد کمبود اعتبارات و زیرساخت های موجود موجب شده است تا بخشی از این توانمندی در سایه بی پولی ناکارآمد و یا بدون بهره وری کافی باشد تا جایی که به گفته بسیاری از مسئولان امروز بیش از ۷۰ درصد زیرساخت های حوزه سلامت استان قزوین به طور کامل فرسوده هستند، در حالی که با اعتبارات کنونی قطعا امکان نوسازی و بهسازی این زیرساخت ها وجود نخواهد داشت.

در مراسم تکریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین که با حضور ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش در قزوین برگزار شد، اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده در استان قزوین در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد زیرساخت های حوزه سلامت در استان فرسوده و نیازمند رسیدگی فوری است.

کمبود اعتبارات و زیرساخت های موجود موجب شده است تا بخشی از این توانمندی در سایه بی پولی ناکارآمد و یا بدون بهره وری کافی باشد

فاطمه محمد بیگی  با بیان اینکه اگرچه بیش از ۳۰ سال از استان شدن قزوین گذشته است، اما هنوز ردیف اعتباری و بودجه هایی که برای استان قزوین در نظر گرفته می شود متناسب با ظرفیت و جمعیت این استان نیست، ابراز کرد: استان قزوین در حال حاضر معین ۱۱ استان دیگر با بیش از ۳۵ میلیون نفر جمعیت است که در سوانح و حوادث بار قابل توجهی از خدمات پزشکی این استانها به قزوین تحمیل می شود در حالی که قزوین هنوز از حداقل های مورد نیاز در حوزه بهداشت و درمان محروم است در حال حاضر مردم استان قزوین برای دسترسی به خدمات درمانی و پزشکان جراح به پایتخت و استان های همجوار مراجعه میکنند .

عدم تخصیص اعتبارات متناسب با جمعیت
لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به برخی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان در استان قزوین اظهار داشت: متاسفانه استان قزوین به دلیل عدم تخصیص اعتبارات متناسب با جمعیت در بسیاری از حوزه های زیرساختی دچار مشکل است که مسئله کمبودها در زیرساخت های پزشکی امروز به عنوان یکی از اولویت ها در استان مطرح است.

استان قزوین به دلیل عدم تخصیص اعتبارات متناسب با جمعیت در بسیاری از حوزه های زیرساختی دچار مشکل است

وی گفت: عدم اختصاص اعتبارات کافی در استان قزوین در بخش درمان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، چرا که عدم  تناسب جمعیت استان با نیازهای موجود در این حوزه موجب شده است تا بخش درمان در قزوین نیازمند رسیدگی فوری و جدی است امروز نیاز جدی و اساسی استان قزوین مدیریت هزینه ها و توجه ویژه مجلس به ظرفیت ها و نیاز این استان است.

مشکلات اعتباری شبکه بهداشت و درمان مانع از خدمت رسانی به مردم نشده است
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی،خدمات بهداشتی ‌و درمانی قزوین در ادامه این مراسم اظهار داشت: اگرچه در طی چند سال گذشته شبکه بهداشت و درمان در استان قزوین با مشکلات اعتباری متعددی مواجه بود اما تلاش کردیم تا این مشکلات در روند خدمت رسانی به مردم اختلال ایجاد نکند به طور مثال طی دو سال گشته با راه اندازی بخش رادیوتراپی در بیمارستان شهدای آبیک، راه اندازی مرکز دیالیز در تاکستان،تجهیز بیمارستان بوئین زهرا  تلاش کردیم تا عدالت در خدمات پزشکی و درمانی در تمام استان رعایت شود.

پیمان نامدار افزود: همچنین در این مدت برای مدیریت شرایط در شروع بیماری کرونا با ارائه طرح « هوم کر» در استان قزوین موفق شدیم تا با ویزیت و آزمایش درب منزل از بیماران کرونایی برای کاهش شیوع بیماری و کنترل وضعیت اقدامات اثربخشی داشته باشیم که با این طرح شش هزار بیمار به صورت سرپایی ویزیت شدند. در این مدت بیمارستان رحیمیان الوند نیز بعد از دو سال تعطیلی آغاز به کار کرد که از مطالبات عمومی مردم بود.

پروژه بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی قزوین به دلیل کمبود اعتبارات نیمه تمام باقی مانده است
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه اظهار داشت: مشکلات اعتباری موجود در استان قزوین به بسیاری از پروژه های نیمه تمام این استان خسارت وارد کرده است، تا جایی که هم اکنون پروژه بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی قزوین به دلیل کمبود امکانات و اعتبارات مورد نیاز نیمه کاره باقی مانده است.

اگرچه در طی چند سال گذشته شبکه بهداشت و درمان در استان قزوین با مشکلات اعتباری متعددی مواجه بود اما تلاش کردیم تا این مشکلات در روند خدمت رسانی به مردم اختلال ایجاد نکند

عبدالله دیدبان با بیان اینکه  تامین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه ها امروز به یکی از مهم ترین اولویت ها در قزوین تبدیل شده، چرا که تا زمانی که اعتبارات مورد نیاز تامین نشود نمی توانیم با تکمیل پروژه ها به روند خدمت رسانی موثر به مردم بپردازیم، بیان کرد: در این مسیر نیازمند همراهی مسئولین ملی و استانی هستیم و قطعا با تخصیص اعتبارات مورد نیاز میتوانیم پروژه های مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان را تکمیل کنیم.

ایفای مسئولیت های اجتماعی در دانشگاه های پزشکی تاکید دولت سیزدهم است
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت ایفای مسئولیت های اجتماعی در دانشگاه های پزشکی گفت: ایفای مسئولیت های اجتماعی در دانشگاه های پزشکی تاکید دولت سیزدهم است و تلاش ما این است که با تامین اعتبارات مورد نیاز زیرساخت های لازم برای افزایش کیفیت و کمیت خدمات در استان های متعدد کشور فراهم شود.

ابوالفضل باقری فرد با اشاره به اینکه تامین سلامت جامعه به صرف علم و آموزش تک بعدی در کشور امکان پذیر نیست و به نظر می رسد مسئولیت های اجتماعی دانشگاه های پزشکی و کادر بهداشت و درمان امروز باید به یکی از اولویت ها تبدیل شود، بیان کرد: افزایش بهره وری و  مدیریت هزینه ها نیز در این شرایط باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

در پایان از خدمات دکتر نامدار در سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی قزوین قدردانی و سرپرست جدید در استان قزوین آغاز به کار کرد تا سکان هدایت استان در دوران کرونایی به دست فرد جدید سپرده شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha