۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
مشهد در تکاپوی پذیرش زائران خارجی | تأسیسات گردشگری نیازمند به‌روزرسانی است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مشهد در تکاپوی پذیرش زائران خارجی | تأسیسات گردشگری نیازمند به‌روزرسانی است

مشهد- با اتخاذ تصمیمات جدی مبنی بر سفر زائران عراقی به ایران بدون ویزا پیش‌بینی می‌شود باری دیگر سیل زائران و گردشگران به کشور ما و به‌ویژه شهرهای زیارتی مانند مشهد مقدس شدت بگیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شهریورماه ۱۴۰۰ در جریان سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به  تهران دو کشور درباره لغو روادید ویژه سفرهای هوایی توافق کردند و لذا سفر بدون ویزا بین ایران و عراق برای اتباع دو کشور از طریق مرز هوایی امکان‌پذیر شده  و این تصمیم از سوم آبان ماه توسط دولت‌های ایران و عراق به اجرا گذاشته‌شده است.

پس از گذشت دو سال از شیوع ویروس کرونا و در پی افزایش واردات و سرعت واکسیناسیون در کشور، بالاخره پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی برای سفرهای زمینی، هوایی و دریایی از و به ایران تغییر کرد و بر این اساس مسافرانی که دو دُز واکسن کرونا زده‌ و گواهی منفی «پی.سی.آر» داشته باشند می‌توانند ویزای گردشگری دریافت کرده و به ایران سفر کنند لذا با توجه به این تمهیدات جدید پیش‌بینی می‌شود سیل زائران به سمت شهر مقدس نسبت به ماه‌های گذشته شدت بگیرد.

مشهد مقدس که یکی از شهرهای دارای جاذبه برای گردشگری است به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری سلامت نیز تبدیل‌شده است و لذا گردشگران بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و یا عراق برای دریافت خدمات پزشکی و عمل‌های زیبایی این شهر را برای درمان انتخاب می‌کنند تا هم فال باشد و هم تماشا.

در همین راستا با یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی پیرامون شرایط پذیرش میهمانان و هم چنین میزان آمادگی برای پذیرایی از گردشگران به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* لغو روادید بین ایران و عراق آیا می‌تواند کمک‌حال صنعت گردشگری شود؟
توسعه ارتباطات بین‌المللی در پذیرش و جذب گردشگران مهم و قابل‌توجه است و لذا موضوع لغو ویزا عراق از جمله همین تصمیماتی به شمار می‌رود که تأثیر بسزایی در درصد اشغال واحدهای اقامتی خواهد داشت.

* برای بازگشت به شرایط قبلی چه بسترهایی نیاز داریم؟
بازگشت به شرایط قبل و پذیرش میهمانان خارجی نیازمند برخی اقدامات مانند تسریع در واکسیناسیون است برخی از موانع مانند روند واکسیناسیون جنبه داخلی دارد لذا با تسریع و فراگیری آن زمینه و بستر برای حضور گردشگران فراهم می‌شود.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/04/28/4/19978.jpg

آیا شرایط برای پذیرش میهمانان خارجی  و جلب اعتماد آن‌ها در مراکز اقامتی ما فراهم است؟
بخشی  از این نیازها را در دیدارها و روابط خارجی باید دنبال کرد. لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق و یا چشم‌انداز برای بهبود روابط ایران با سایر کشورهای عربی مانند عربستان  و حضور در نمایشگاه دبی همگی نقاط قوت برای کمک به صنعت گردشگری به‌ویژه در دوران پساکرونا است.

* برای دوران پساکرونا نیز برنامه‌ای در دست اقدام دارید؟
از ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ به مدت پنج روز در نمایشگاه «اکسپو» دبی حضور خواهیم داشت و لذا فعالیت‌هایی این مدلی بستر مناسبی برای آمادگی ایران در دوران پساکرونا ایجاد خواهد کرد.

با توجه به ظرفیت‌های موجود در خراسان رضوی، ۱۱۸ هزار تخت آماده در تأسیسات گردشگری وجود دارد که به نظر می‌رسد این ظرفیت در هیچ‌یک از استان‌های دیگر کشور مهیا نیست به‌این‌ترتیب ظرفیت مناسبی در جهت توسعه صنعت گردشگری در دوران پساکرونا وجود دارد.

*سرازیر شدن گردشگران به مراکز اقامتی آیا سلامتی کارکنان آن‌ها را هدف قرار نمی‌دهد؟
عادی انگاری به کرونا برای کشور به‌طور حتم خطرناک و مشکل‌ساز  است اما باید اذعان کنم در این راستا نسبت به اختصاص یکی از هتل‌های مشهد مقدس برای واکسیناسیون بدون شرط سنی اقدام و خوشبختانه استان خراسان رضوی جزء نخستین استان‌هایی است که فعالان صنعت گردشگری را هم‌زمان واکسینه کرده است و پذیرش هر میهمان چه داخلی و خارجی تنها در قالب رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

* با توجه به اینکه بسیاری از هتل‌ها نیروهای خود را تعدیل کردند آیا آمادگی لازم برای پذیرایی از میهمانان وجود دارد؟
آ
ماده‌سازی تأسیسات گردشگری برای پذیرایی از زائران و گردشگران در اولویت قرار دارد.متأسفانه وضعیت نیروی انسانی چندان مناسب نبوده و لازم است آموزش‌های لازم برای این مورد صورت گیرد و افراد به این حوزه بازگردند تا به‌روزرسانی در تأسیسات گردشگری انجام شود.

متأسفانه وضعیت نیروی انسانی چندان مناسب نبوده و لازم است آموزش‌های لازم برای این مورد صورت گیرد و افراد به این حوزه بازگردند تا به‌روزرسانی در تأسیسات گردشگری انجام شود

* کرونا چه تغییراتی در صنعت گردشگری ایجاد کرد؟
شیوع بیماری کرونا نه‌تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای دنیا با محدودیت‌هایی روبرو بود که این موضوع با کاهش شدید آمار گردشگران و هم‌چنین ضربات اقتصادی برای این صنعت همراه شد.

گردشگری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع اقتصادی کشورهای توریستی رکود و ضرر بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد البته شیوع کرونا موجب شد تا بسیاری از کشورها با اجرای برنامه‌های حمایتی و یا راهکارهای دیگر برای احیای این صنعت تلاش کنند.

کرونا موجب شد تا بسیاری از کشورها به‌سوی فناوری نوین حرکت کنند ادامه داد: به‌این‌ترتیب باوجود تمام مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا به همراه داشته، باعث شده است موضوع استفاده از فناوری‌های نوین و بسترهای دیجیتال و اینترنت در این دوران موردتوجه قرار گیرد.

در این راستا استفاده از خدمات گردشگری به‌صورت دیجیتال و استفاده از بستر اینترنت اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد و به‌طور حتم در آینده نیز موردتوجه خواهند بود.

* برای تبدیل تهدیدی به نام کرونا به فرصت چه باید کرد؟
رویکرد گردشگری به سمت طبیعت و محیط‌زیست  یکی از تجربه‌های خوب در دوران کرونا بود. محدودیت‌های ایجادشده ناشی از کرونا در مکان‌های عمومی موجب شد تا تمایلات گردشگران در فضاهای خلوت‌تر، بیرون از شهر و مناطق روستایی افزایش پیدا کند.

* ما در خراسان رضوی چقدر توانستیم از این فرصت استفاده کنیم؟
سال گذشته سازمان جهانی گردشگری با عنوان «گردشگری و توسعه روستایی» برنامه‌هایی را در نظر گرفت و این موضوع را به‌عنوان شعار مطرح کرد.در استان خراسان رضوی نیز با صدور مجوزهایی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مراکز گردشگری کشاورزی در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفت  که خوشبختانه در حال حاضر تعداد ۱۲۷ اقامتگاه بوم‌گردی در سطح استان فعال هستند.

با توجه به اینکه از ابتدا شیوع ویروس کرونا، در خانه ماندن، محدودیت‌های ترافیکی و محدودیت‌های موجود میان کشورها مورد تأکید قرار گرفت، به‌تبع مشکلاتی درزمینهٔ گردشگری ایجاد شد و طبیعتاً تأسیسات گردشگری نیز در این شرایط فعالیت نداشتند.

​ به نظر من با توجه به کاهش تعداد مبتلایان به کرونا، افزایش آمار واکسیناسیون، رفع محدودیت‌های سفر برای بسیاری از مقاصد سفر کشور و ازجمله خراسان رضوی، زمینه‌های رونق گردشگری در استان را فراهم کرده است که باید این فرصت‌ها را غنیمت‌ بشماریم.

کد خبر: ۱۱۷٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha