۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
صف های طولانی گازوئیل در جنوب کرمان| سوالی که باید بررسی شود
گزارش بازار؛

صف های طولانی گازوئیل در جنوب کرمان| سوالی که باید بررسی شود

کرمان- توزیع سوخت ماشین های سنگین در جنوب استان کرمان طی ماه های اخیر با مشکلاتی مواجه شده که نتیجه آن صف های طولانی و مشکل در حمل و نقل کالا بوده است.

بازار؛ گروه استان ها: طی ماه های اخیر به دفعات کامیون داران در جنوب استان کرمان با مراجعه به رسانه بازار از بروز مشکلات متعدد برای تامین سوخت خبر می دهند.

این مشکل را می توان در تمام شهرستان های جنوبی استان کرمان مشاهده کرد اما آخرین مورد می توان به صف های طولانی کامیون ها برای سوختگیری در شهر جیرفت اشاره کرد.

مساله قابل توجه اینکه جنوب کرمان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی است و تسریع در انتقال این کالاها بسیار مهم است

مساله قابل توجه اینکه جنوب کرمان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی است و تسریع در انتقال این کالاها بسیار مهم است، از سوی دیگر نزدیکی این منطقه به بنادر بین المللی خلیج فارس اکثر این شهرها را به محل عبور و مرور کالاهای ترانزیتی تبدیل کرده است و تاخیر در سوخت رسانی می تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

در کنار کامیون ها و اتوبوس ها که بسیاری از آنها با مسافر و بار در صف های طولانی گازوئیل معطل مانده اند کشاورزان استان نیز از سهمیه گازوئیل برخوردارند که عدم تامین گازوئیل به موقع می تواند روند آبیاری مزارع و باغها و کارهای کاشت داشت و برداشت را نیز مختل کند.

دغدغه های مردم جنوب کرمان برای توزیع فرآورده های نفتی
هر چند مدت هاست مردم جنوب کرمان دغدغه هایشان در خصوص توزیع مناسب سوخت خوردوها و به خصوص گازوئیل و سیلندر گاز را در رسانه های مطرح می کنند اما همچنان مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و مشخص نیست چرا اقدام جدی در این زمینه نمی شود.

دغدغه های ناشی از قاچاق سوخت نیز یکی دیگر از سوالاتی است که در ذهن مردم منطقه شکل گرفته است و این سوال مطرح است که آیا سیستم توزیع سوخت مشکل دارد و یا اینکه سهمیه سوخت تخصیص داده شده به جنوب کرمان جوابگوی حجم بالای تقاضا در این شهرستان در اوج حمل و نقل محصولات کشاورزی نیست.

در این گزارش وضعیت جایگاه های سوخت شهر جیرفت به عنوان بزرگترین شهر جنوب کرمان را بررسی می کنیم، در مجموع این شهر با هزاران نفر جمعیت که بیشترین حجم حمل و نقل را نیز به خصوص اختصاص داده و نقش محوری در این زمینه دارد تنها یک جایگاه روز گذشته سوخت به متقاضیان عرضه می کرد که موجب، ایجاد صف طولانی و نارضایتی شده است.

علیرضا ایرانمنش یکی از کامیون داران است که در گفتگو با بازار اظهار کرد: از ساعت ۸ صبح در صف گازوئیل هستیم و حالا که ساعت ۹ شب است هنوز سوخت به شهر نرسیده و جایگاه تعطیل است.

مسئولان پاسخگوی کمبود گازوئیل باشند
وی گفت: از مجموع جایگاه های سوخت در شهر جیرفت فقط یک جایگاه گازوئیل توزیع می کند و به همین دلیل صف چند کیلومتری تشکیل شده است و سوال ما از مسئولان شهرستان این است آیا مشکلات مربوط به توزیع کامیون را نمی بینند؟ چرا در سایر مناطق استان این مشکل وجود ندارد؟

محمد حسنی یکی دیگر از کامیون داران است که به خبرنگار بازار اظهار کرد: هر کامیون سهمیه ای مشخص دارد و نمی تواند بیش از آن را دریافت کند حالا سوال این است که چرا توزیع سوخت مطابق با سهمیه انجام نمی شود؟ در همه شهرستان های جنوب استان کرمان این وضعیت وجود دارد و بسیاری از کامیون داران در این شرایط اقتصادی باید فرصت های کار را از دست بدهند و در صف گازوئیل باشند.

وی عنوان کرد: چندین روز است که در جنوب کرمان وضعیت بدتر شده و این درحالیست که در ماه های اخیر این وضعیت به وجود آمده و هیچ ارتباطی هم به مشکل اخیری که برای سیستم توزیع سوخت ایجاد شد، ندارد چون از قبل از اخلالی که به وجود آمد وضعیت توزیع سوخت در شهرستان مناسب نبود.

وی گفت: جیرفت بدون شک مهمترین مرکز ترانزیتی جنوب کرمان است و هر روز باید چندین تن محصول کشاورزی به خصوص مرکبات به استانهای مختلف ارسال شود اما محصول چیده شده در باغها روزی زمین مانده و کامیون ها هم در انتظار گازوئیل هستند.

اتفاقا سوال کامیون داران این است که سوخت سهمیه جنوب کرمان که باید برای حمل و نقل اختصاص یابد کجا می رود

وی افزود: برخی می گویند برای مدیریت عدم قاچاق سوخت این اتفاق افتاده اما سوال من این است که کامیونی که سهمیه مشخص دارد و بارنامه برای حرکت به تهران و اصفهان دارد چطور می خواهد سوخت قاچاق کند، اتفاقا سوال کامیون داران این است که سوخت سهمیه جنوب کرمان که برای به حمل و نقل اختصاص یابد کجا می رود؟

احمد کمساری نیز که راننده اتوبوس است به خبرنگار بازار گفت: از صبح امروز در صف هستم و تا ساعت ۸ شب هنوز نوبت سوختگیری به من نرسیده این در حالیست که باید ساعت ۷ صبح مسافرگریری و به بندرعباس می رفتم و هم اکنون باید در مسیر برگشت می بودم.

وی عنوان کرد: ادامه این وضعیت به درآمد ما نیز ضربه زده است و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده اما همه تعجب می کنیم که چرا فقط باید در جنوب کرمان این وضعیت وجود داشته باشد؟

وضعیت توزیع سوخت سامان ندارد
وی از مسئولان نظارتی خواست هر چه سریعتر در این زمینه ورود کنند و عدم مدیریت توزیع مناسب سوخت را رفع کنند.

کمساری گفت: یعنی مسئولان نمی دانند در این فصل از سال حمل و نقل محصولات کشاورزی افزایش می یابد و باید در شهری به بزرگی جیرفت که ۵۰۰ هزار نفر را در خود جای داده بیشتر از یک جایگاه سوخت رسانی کند؟

هر زمان به جایگاههای روستایی مراجعه می کنیم سوخت ندارند و باید سوخت را از افرادی که آزاد سهمیه خود را می فروشند با چندین برابر قیمت خریداری کنیم

محمد ابراقی نیز از کشاورزان جیرفت است که به خبرنگار بازار گفت: اینکه سهمیه کشاورزان برای روشن کردن موتور پمپ ها اندک است موضوعی جداگانه است چون این کمبود سوخت موجب شده در بسیاری موارد نتوانیم آبیاری را به موقع انجام دهیم اما وسایل کشاورزی از جمله تراکتور و ... هم با گازوئیل کار می کنند.

وی گفت: هر زمان به جایگاه های روستایی مراجعه می کنیم، سوخت ندارند و باید سوخت را از افرادی که آزاد سهمیه خود را می فروشند با چندین برابر قیمت خریداری کنیم.

این روستایی جنوب کرمان ادامه داد: این مساله ماه هاست ایجاد شده است و مربوط به چند هفته اخیر نیست، گاهی حتی برای تامین بنزین هم با مشکل مواجه می شویم.

ابراقی افزود: یا باید در صف سیلندر گاز باشیم یا گازوئیل یا بنزین در حالیکه جنوب کرمان با مرزهای شرقی و جنوبی فاصله زیادی دارد و نباید به بهانه قاچاق سوخت این مشکلات برای مردم ایجاد شود چون همه مردم سهمیه خود را دریافت می کنند و بیش از آن را نیاز ندارند.

وی گفت: مسئولان دستگاه های نظارتی در جنوب کرمان حاضر شوند و نظارت کنند که آیا سوخت به جایگاه ها می رسد و اگر می رسد چگونه توزیع می شود؟

روند توزیع گازوئیل در اوج حمل و نقل محصولات کشاورزی و برداشت محصولات در مزارع و باغ ها به یکی از مشکلات جنوب کرمان طی ماههای اخیر تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۱۷٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      گاز سی ان جی جایگزین شود و گازوییل گران فیمت صادر گردد