۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
کارآفرینی وارد مباحث علمی و آکادمیک شد| چرخه پول در همدان کم است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کارآفرینی وارد مباحث علمی و آکادمیک شد| چرخه پول در همدان کم است

همدان - دکترای جامعه‌شناسی توسعه و اقتصاد با بیان اینکه کارآفرینی وارد مباحث علمی و آکادمیک شده است، گفت: اقتصاد کشور اقتصاد کارآفرینی نیست و این موضوع ریشه کارآفرین را می‌زند.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها که بازار کارآفرینی تا حدودی داغ است شاید همه ما به دنبال یافتن یک ایده و راه‌اندازی استارتاپ خودمان باشیم تا کارآفرین شویم و تجربه تأسیس یک کسب‌وکار نوپا را داشته باشیم؛ اما قبل از اتخاذ چنین تصمیم بزرگی باید به یک تعریف درست از کارآفرینی برسیم، بتوانیم چالش‌ها و سختی‌های آن را درک کنیم.

گفتگو با صاحب نظران در این زمینه ما را پای صحبت های مجید خالقی فر دکترای جامعه‌شناسی توسعه و اقتصاد نشاند و در گفتگویی به بررسی ویژگی های یک کارآفرین و سختی های مسیر در رسیدن به هدف پرداختیم.

مجید خالقی‌فر در همین زمینه گفتگو با خبرنگار بازار پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی در استان همدان بابیان اینکه کارآفرینی از دو دهه پیش وارد مباحث علمی و آکادمیک شده است، گفت: کارآفرینی ایجاد کسب‌وکار، ارائه کالا و محصول با هدف کسب سود است و این سه فاکتور در کارآفرینی نباید گم شود.

منابع محیطی و منابع مالی همه باید بسیج شوند و خلاقیت و نوآوری و تحمل ابهام و ریسک‌پذیری وجود داشته باشد تا کارآفرینی توسعه یابد

دکترای جامعه‌شناسی توسعه و اقتصاد با بیان اینکه منابع محیطی و منابع مالی همه باید بسیج شوند و خلاقیت و نوآوری و تحمل ابهام و ریسک‌پذیری وجود داشته باشد تا کارآفرینی توسعه یابد، گفت: سه مشکل بر سر راه کارآفرینی استان همدان شناسایی کرده ام که شامل موضوع مالیات و ناعادلانه بودن و بی‌برنامه بودن آن، بیمه و بی‌برنامگی در حد پوشش‌دهی و بانک در ارائه تسهیلات و ادامه راه که حتی بانک‌ها کارآفرینان را به اینکه از کارآفرینی مولد به کارآفرینی غیرمولد روی بیاورند؛ تشویق می‌کنند.

خالقی فر با اشاره به اینکه فرصت‌هایی هم وجود دارد که از جمله آن فضای مجازی است که برای فروش دیجیتالی تولیدات استفاده می‌شود، افزود: با این امکان وقتی کسی می‌خواهد محصول را بفروشد دیگر نیازی نیست به‌صورت سنتی به دنبال خریدار آن برود و وقت خود را تلف کند.

اقتصاد کشور برای کسی که قصد کارآفرینی دارد مهیا نیست
خالقی‌فر با بیان اینکه متاسفانه تفکری در جامعه جاری و ساری است مبنی بر اینکه باید منابعی اختصاص یابد تا افرادی از آن استفاده کنند و کارآفرین شوند در صورتی که باید برای ایجاد جامعه کارآفرین یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت انجام شود، ادامه داد: بسیار پیش آمده که فردی برای کارآفرینی طلاهای مادرش و فرش زیر پایش را فروخته و کسب‌وکار کارآفرینانه هم راه انداخته اما پس از مدتی آن را تعطیل کرده و به عنوان مثال گفته شغل خوبی بود ۲۰ درصد هم سود می‌داد، اما تورم باعث شد طلاهای مادرم ۴۰ درصد افزایش یابد که این شرایط گویای آن است اقتصاد کشور برای کسی که قصد کارآفرینی دارد مهیا نیست.

کارآفرینی وارد مباحث علمی و آکادمیک شد| چرخه پول در همدان کم است

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور اقتصاد کارآفرینی نیست و این موضوع ریشه کارآفرین را می‌زند.؛ ادامه داد: موضوع بعدی اینکه در استان همدان مشخص نیست چه چیزی باید تولید شود در صورتی که اگر سازمان‌های مربوطه برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و اقتصاد کشور هم بیمار نباشد آن وقت کارآفرینان می‌توانند برای تولید محصولات برنامه‌ریزی کنند و بدانند باید چه چیزی، چقدر، با چه کیفیتی و برای کدام بازار تولید کنند.

دکترای جامعه‌شناسی توسعه و اقتصاد با بیان اینکه یک کارآفرین ابتدا باید بازار را پیدا کند و از فروش کالا و خدمات خود مطمئن شود بعد تولید کند؛ گفت: تولید کار راحتی است اما اصل سود است که کارآفرینی را سرپا نگه می‌دارد.

نگاه مسئولان به کارآفرینی باید تغییر کند و باید در هر دانشی که در دبستان برای دانش‌آموزان و در مقاطع بالاتر می‌گذارند این نگاه وجود داشته باشد که بچه‌ها از انجام و یادگیری آن چه نتیجه‌ای می‌خواهند بگیرند

خالقی‌فر با تاکید بر اینکه برای گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه یک عزم جدی نیاز است، ادامه داد: نگاه مسئولان به کارآفرینی باید تغییر کند و باید در هر دانشی که در دبستان برای دانش‌آموزان و در مقاطع بالاتر می‌گذارند این نگاه وجود داشته باشد که بچه‌ها از انجام و یادگیری آن چه نتیجه‌ای می‌خواهند بگیرند؟

وی با بیان اینکه نگاه باید این باشد که از دانش خودمان چه استفاده‌ای خواهیم برد، گفت: بار سنگینی از این موضوع بر دوش مدارس و بعد دانشگاه‌هاست اما متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود.

خالقی‌فر بابیان اینکه همچنان با اساتید دانشگاه‌ها درگیر هستیم چراکه دانش را به سمت بازار سوق نمی‌دهند در صورتی که اگر این اتفاق بیفتد آن دانش صیقل می‌خورد و دانش عملیاتی‌تر تولید می‌شود ضمن اینکه فردی که وقت گذاشته و دانشی آموخته وقتی کاربرد آن را بداند یادگیری برایش جذاب‌تر می‌شود، گفت: باید این نگاه در برنامه‌های درسی و تمامی زوایای زندگی ما وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه به کشوری توسعه یافته می‌گویند که به لحاظ اقتصادی توسعه یافته باشد و تمامی موانع اقتصادی و ایدئولوژیکی را برداشته و سودآوری را یک ننگ به حساب نیاورد، بلکه یک آرمان و کمال به حساب آورد؛ گفت: این چیزی است که ما هم باید به آن برسیم و از آن سود به دست بیاوریم تا بتوانیم آقایی کنیم و به غرب بگوییم این توانمندی را داریم.

دکترای جامعه‌شناسی توسعه و اقتصاد در ادامه بابیان اینکه ما جامعه‌شناس‌ها می‌گوییم ساختارها هم الزام‌آورند و هم تواناکننده؛ اظهار کرد: در بعضی جوامع الزام آوری و تواناکنندگی ۵۰ به ۵۰ نیست، گاهی مواقع الزام‌آوری آن سنگینی می‌کند مانند جامعه ما.

بدون تعارف اکثر بحران‌های اقتصادی که جامعه را دچار تلاطم می‌کند به هر دلیلی از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه بدون تعارف اکثر بحران‌های اقتصادی که جامعه را دچار تلاطم می‌کند به هر دلیلی از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد، افزود: بنابراین نمی‌توان به مردم گفت چرا به جای تولید در ملک و مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اید چون پاسخ این است که رفتار بانک مرکزی در تورم و نرخ‌ها باعث این امر شده است؛ اگر از بانک مرکزی هم بپرسیم می‌گوید تحریم هستیم و مشکلات عدیده‌ای وجود دارد اما سوال اینجاست که فضای مفید کارآفرینی که بتوان در آن جامعه رشد کرد باید چگونه باشد؟

کارآفرینی وارد مباحث علمی و آکادمیک شد| چرخه پول در همدان کم است

وی ادامه داد: فضای امن در هر جامعه‌ای باعث می‌شود که روی اقتصاد قوی را ببیند یعنی مدام خبرهایی از آن جامعه روی زبان‌ها نباشد و اگر خبری هست درباره تکنولوژی و ساخت آخرین مدل ها باشد به عنوان مثال گوشی همراه باشد نه اینکه خبرها مدام درباره فضا و احوال نامساعد جامعه از زبان مسئولان یا افراد بیرون از کشور اعلام شود که در این صورت فضای امن کارآفرینی به فضای ناامن کارآفرینی تبدیل می‌شود.

سرمایه ترسو است و فرار می‌کند
خالقی فر با بیان اینکه سرمایه ترسو است و فرار می‌کند و سرمایه‌گذار از جایی که ناامن است با سرمایه‌اش فرار می‌کند، گفت: یک‌بار به آقای علاقبندیان از سرمایه داران بزرگ کشور که همدانی هم بود گفتم چرا به همدان نمی آیید آیا با این شهر قهر کرده‌اید؟ گفت نه ولی یک ریال که در همدان خرج می‌کنم یک سال زمان می‌برد تا بچرخد و دوباره به جیب من برسد اما همین پول را در شهری مثل زنجان که خرج می‌کنم یک ماه بعد این پول به جیب خودم می‌رسد.

دکترای جامعه‌شناسی توسعه و اقتصاد با بیان اینکه چرایی آن را از استاد اقتصاد پرسیدم که در جوابم گفت سیالیت (چرخه پول) در استان همدان کم است، ادامه داد: مسئولان استان همدان باید استراتژی داشته باشند ضمن اینکه ایدئولوژی ما فضای امنی برای کارآفرین ایجاد نمی‌کند و باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: البته این استراتژی در سطح کشور به همین شکل است و تغییر از همانجا باید آغاز شود و باید مواظب حرف زدن و رفتارها با پول و ثروت باشیم.

در مجموع آنچه بر می آید اینکه کارآفرینی فرآیندی است که منجر به ایجاد رضایت مندی و یا تقاضای جدید می شود و فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید به معرفی محصول یا خدمت جدیدی و یا بهبود ساختار تولید می پردازد اما آنچه مسلم است اینکه در این مسیر همراهی مسئولان نباید نادیده گرفته شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha