۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
چراغ اقتصاد گردشگری همدان بی‌فروغ شد| لزوم احیای صنعت پولساز در هگمتانه
بازار گزارش می‌دهد؛

چراغ اقتصاد گردشگری همدان بی‌فروغ شد| لزوم احیای صنعت پولساز در هگمتانه

همدان- این روزها شکستن سکوت گردشگری همدان نیازمند برنامه ریزی و اقدامات جدی است چراکه با روشن شدن چراغ اقتصاد گردشگری در هگمتانه پایتخت تاریخ و تمدن ایران می توان به ایجاد اشتغال پایدار امید داشت.

شکیبا کولیوند؛ بازار: استان همدان به لحاظ شرایط آب و هوایی و اقلیم خود دارای ظرفیت‌های گردشگری مناسبی به لحاظ طبیعی، کشاورزی، روستایی و تورهای مناسب طبیعت است که حتی در این شرایط کرونایی و فصل پاییز می‌توان از این موقعیت استفاده و تورهای گردشگری را به سمت فضای باز و پاییز هزار رنگ سوق داد.

همدان در حالی نام «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» را به یدک می کشد و این روزها چند پرونده باز برای ثبت جهانی دارد که خانه های تاریخی خود را یک به یک زیر لودرها می برد و این میراث را با بی برنامگی از دست می دهد.

استانی که در دل خود نهاوند و سراب گیان و معبد لائودیسه را دارد اما تکلیف موزه اش هنوز مشخص نشده؛ روستاهای هدف گردشگری بسیاری چون ورکانه، حیدره قاضی خانی، ملحمدره و حبشی، اشتران، مانیزان، کاج، فارسبان و غیره را دارد اما هم چنان در سکوت گردشگری فرورفته؛ اقامتگاه های بوم گردی آن ها یا تعطیل یا نیمه تعطیل است و بافت سنتی روستاهایش در معرض ساخت و سازهای غیرمجاز یا ناهمگون با بافت هستند و هنوز نتوانسته ایم برند گردشگری را در روستاهایمان معرفی و گردشگری روستایی و کشاورزی را رونق بخشیم.

مسیر پیست اسکی در حالی بسته می شود که می توان با بهره مندی از آن در موضوع گردشگری ورزشی و اکو توریسم قدمی برداریم

از سویی این استان با تمام قابلیت های طبیعی و اقلیمی که می تواند در گردشگری پاییزه و زمستانه نمود پیدا کند، این روزها تن به سرمای پاییزه و خواب زمستانی داده و در سکوت بدتری فرو رفته تا آنجا که مسیر پیست اسکی در حالی بسته می شود که می توان با بهره مندی از آن در موضوع گردشگری ورزشی و اکو توریسم قدمی برداریم.

غارعلیصدرمان در حالی قفل تعطیلی بر در دارد که اصلی ترین برند گردشگری همدان محسوب می شود! و در شرایطی که انتظار می رفت با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا شاهد بازگشایی آن باشیم خبری از این اتفاق نیست که نیست.

چراغ اقتصاد گردشگری همدان بی‌فروغ شد| لزوم احیای صنعت پولساز در هگمتانه

حتی گردشگری غذا هم یکی از زمینه هایی است که استان همدان به واسطه تولید شیرینی جات، ترشی جات متنوع، کماج، سرداشی، آش های متنوع خود و غیره می تواند در این عرصه حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد اما شاهدیم که این برند در هفته گذشته نصیب استان هم مجوار ما یعنی کرمانشاه شد.

از شهر جهانی مبل و منبت ملایر، شهر جهانی سفال لالجین، قاب سازی روستای کاج، چرم همدان، صنایع دستی متنوع در استان همدان که همگی زمینه های اشتغال بسیاری از جوانان بومی استان را مهیّا کرد اند و این روزها دچار خسارت شده اند و از یک سو با گرانی مواد اولیه و از سویی با نبود بازارهای فروش و صادرات و البته نبود بازارچه های صنایع دستی روبرو هستند، چه بگوییم؟

متخصصان بزرگ حوزه گردشگری کشور، نسخه های بسیاری از جمله گردشگری پاییزه، گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی را برای نجات گردشگری همدان مطرح کردند

به راستی همه این ها نشان می دهد که این استان در بحث گردشگری تنها مشکلش کرونا و شیوع این ویروس پیچیده نبوده است بلکه در حالی که بحث های سفر هوشمند و سفرهای ایمن مطرح شد و متخصصان بزرگ حوزه گردشگری کشور، نسخه های بسیاری از جمله گردشگری پاییزه، گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی را برای نجات گردشگری همدان مطرح کردند، باز هم همدان زیر سایه کرونا باقی ماند و دستاوردهای امروزمان از گردشگری، آمارهای خسارت بر بدنه فعالین این عرصه و جدا شدن بدنه فعال و متخصصی گردشگری از این حوزه کلیدی و موثر بر توسعه است!

حال با همه این تفاسیر، برآن شدیم تا گفتگویی با مهرداد ضیایی مهر؛ رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان و علی مرادی پور؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان ترتیب دهیم و مطالبات و خواسته های اصلی آن ها را به عنوان فعالان حوزه گردشگری همدان جویا شویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

از ضرورت انتخاب مدیری متخصص تا شنیدن صحبت های فعالان حوزه گردشگری همدان
مهرداد ضیایی مهر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نام  «پایتخت تاریخ و تمدن» برای همدان مطرح کرد: همدان تاریخ، قدمت و اصالت دارد و مانایی خود را مرهون زنان ‌و مردانی است که در هر پست و مقامی چه، دولتمند و چه شهروند، دلسوزین این شهر بوده و ‌قلبشان برای این سرزمین تپیده است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان با اشاره به موقعیت های گردشگری استان مطرح کرد: در دوره کنونی، عرصه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیازمند مدیرانی دلسوز و همدان دوستی است که برای صیانت از مظاهر مادی ومعنوی آن بکوشد و جهت معرفی این گوهر ارزشمند ساعی باشند.

چراغ اقتصاد گردشگری همدان بی‌فروغ شد| لزوم احیای صنعت پولساز در هگمتانه

وی ادامه داد: ‌میراث فرهنگی و گردشگری چنین شهری، مدیری بومی، متخصص، باتجربه و آشنا به گردشگری و صنایع مرتبط و فرهنگ شهر با روابط عمومی و پاسخگویی مناسب مطالبه می کند که باید ارتباط موثر با نمایندگان مجلس و مدیران در راس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را نیز مدنظر قرار دهد؛ انتخاب چنین مدیری، انتظار بجای فعالان گردشگری همدان به خصوص راهنمایان گردشگری است.

راهنمایان زحمتکشی که طی سال های اخیر به رغم تمام معضلات و مشکلات  به خصوص رخوت و سستی گردشگری در عرصه جهان و کشور در دوران کرونا حتی حداقل های معیشتی پا پس نکشیدند

ضیایی مهر عنوان کرد: همچنین یک مدیر در حوزه گردشگری باد به «راهنمایان گردشگری» به عنوان سفیران فرهنگی که همواره دغدغه مند این صنعت پویا و پرتوان است توجه داشته باشد؛ چراکه راهنمایان زحمتکش طی سال های اخیر به رغم تمام معضلات و مشکلات به خصوص رخوت و سستی گردشگری در عرصه جهان و کشور در دوران کرونا حتی با حداقل های معیشتی پا پس نکشیدند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: راهنمایان گردشگری با تمامی ناملایمات ناشی از بی توجهی و رها شدنشان توسط دولت مردان ساختند و با مواردی چون اعطای تسهیلات ناچیز با کارمزدی مشخص و بدون رعایت دوره زمانی کرونا به سر بردند تا امیدوارانه به فردا بیندیشند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان خطاب به استاندار همدان خواستار برگزاری جلسه و گفتگویی با بخش خصوصی گردشگری همدان شد و گفت: امیدواریم این شرایط در اسرع وقت مهیّا شود تا بتوانیم درخصوص مشکلات و ارائه راهکارهایی برای احیای گردشگری همدان صحبت کنیم.

چراغ اقتصاد گردشگری همدان بی‌فروغ شد| لزوم احیای صنعت پولساز در هگمتانه

علی مرادی پور نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در تشریح مطالبات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان مطرح کرد: داشتن باور و اراده به پیشران بودن صنعت گردشگری در همدان در راستای توسعه عمرانی، درآمد اقتصادی و اشتغال زایی یکی از انتظارات اصلی ما از استاندار همدان است.

باید اتاق فکری در حوزه گردشگری و در جهت تعامل با فعالیت این بخش در استان همدان تشکیل شود

هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان با بیان موضوع خواستار احیای کارگروه گردشگری در استانداری همدان شد و افزود: بایستی اتاق فکری در حوزه گردشگری و در جهت تعامل با فعالیت این بخش در استان همدان تشکیل شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه استاندار همدان در موضوع انتخاب مسئولین و مدیران کارآمد و متخصص در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان مطرح کرد: باید توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های استان و استفاده بهینه از زیرساخت های موجود شود هم چنین شاهد تعامل دوطرفه سازنده ای با بخش خصوصی باشیم.

مرادی پور در ادامه صحبت های خود بر ضرورت استفاده از نظرات کارشناسان حوزه گردشگری در تصمیم گیری ها شد و گفت: ایجاد وفاق و یکدلی در حوزه های مرتبط  فرابخشی دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری استان از جمله خواسته ها ما از استاندار فعلی همدان است.

غار علیصدر و فرودگاه همدان احیا شود
وی با تاکید بر این موضوع، خواستار فعال شدن غارعلیصدر به عنوان برند گردشگری همدان شد و گفت: هم چنین امید به فعال شدن فرودگاه به کما رفته همدان داریم.

چراغ اقتصاد گردشگری همدان بی‌فروغ شد| لزوم احیای صنعت پولساز در هگمتانه

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه باید صندوق توسعه گردشگری استان همدان با همراهی ارگان های ذی ربط و بخش خصوصی تشکیل شود، تصریح کرد: این روند می تواند در جهت بازاریابی، برگزاری همایش ها و تبلیغات مربوطه برای معرفی بیشتر استان همدان موثر واقع شود.

مرادی پور در بخش پایان با تاکید بر لزوم توجه ویژه استاندار همدان نسبت به حوزه گردشگری استان، خواستار توجه به آثار تاریخی و باستانی و طبیعی استان و جذب منابع مالی جهت توسعه و معرفی آن ها شد.

به راستی این روزها سکوت گردشگری همدان نیازمند برنامه ریزی و اقدامات جدی است، موضوعی که نیاز به ورود استاندار دارد تا شاهد روشن شدن چراغ اقتصاد گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن باشیم.

روزهای روشنی که در صورت تحقق وعده ها می تواند ایجاد شود، نه وعده هایی که هرگز جامه عمل بر تن نداشته اند.

استان همدان این روزها می تواند در نمایشگاه اکسپوی دبی که از آن به عنوان المپیک اقتصادی نام برده می شود، بدرخشد اما به راستی برای این موضوع چه برنامه ریزی هایی شده است؟ در این نوشتار بخشی از مطالبات فعالین گردشگری همدان را شنیدیم و از مسئولان می خواهیم تا مطالبه ایجاد اتاق فکر گردشگری قوی، احیای کارگروه گردشگری استانداری همدان و البته در نظر گرفتن معاونت گردشگری برای استان همدان را جدی بدانند و آستین های همت را برای احیای تن به کما رفته گردشگری همدان بالا بزنند.

کد خبر: ۱۱۷٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha