۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
۳۰ هزار تن سیب صنعتی روز دست کشاورزان باقی مانده است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

۳۰ هزار تن سیب صنعتی روز دست کشاورزان باقی مانده است

محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: حجم سیب باقی مانده بر روی دست کشاورزان حدودا ۳۰ هزار تن است که به مرور واحدهای تولید آن را خریداری می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص دلایل افزایش میزان سیب درجه ۳ و صنعتی در استان آذربایجان غربی، گفت: طی سال جاری در استان آذربایجان غربی باغداران سیب با مشکلاتی از جمله افزایش دمای شدید در فصل تابستان مواجه شدند که همین مسئله باعث شد تا محصول آنها زودتر برسد و ریزش کند.

عدم مصرف سموم استاندارد به افزایش سیب صنعتی دامن زده است
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم مصرف سموم استاندارد نیز به افزایش میزان سیب زیر درختی در استان آذربایجان دامن زده است، ادامه داد: متاسفانه در برخی از موارد سموم قاچاق و غیر استاندارد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که بر روی آنها آزمایشات لازم صورت نگرفته و از کیفیت لازم برخوردار نیستند. سمومی که در زیر زمین‌ها نیز تولید می‌شوند فاقد ماده موثره و استاندارد لازم هستند.

محمودزاده با بیان اینکه متاسفانه برخی از مدیریت‌ها و کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌ها برای مبارزه به موقع با آفت‌ها مانند کرم سیب اطلاع رسانی نمی‌کنند، تصریح کرد: زمان مقابله با کرم سیب در دشت‌ها و مناطق کوهستانی چند روزی با هم تفاوت دارند به همین دلیل باید اطلاع رسانی به موقع صورت بگیرد.

تعاون روستایی حدود ۳۲ هزار تن سیب صنعتی از کشاورزان خریداری کرده است
وی با اشاره به اینکه کاهش میزان بارندگی و عدم پراکندگی مناسب نیز یکی دیگر از عوامل افزایش سیب زیر درختی در استان آذربایجان غربی در مقایسه با سال‌های گذشته شد، ادامه داد: برای اولین بار سازمان تعاون روستایی برای خرید سیب صنعتی به موقع ورود کرد و در اقدامی قابل تقدیر حدود ۳۲ هزار تن سیب صنعتی خریداری کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سنوات گذشته سازمان تعاون روستایی به ندرت سیب صنعتی را از باغداران خریداری می‌کرد، تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی بخشی از سیب صنعتی خریداری شده از باغداران استان آذربایجان غربی را در اختیار واحدهای تولیدی مستقر در استان و بخشی از آن را به واحدهای تولیدی خارج استان انتقال داده است.

محمودزاده با اشاره به اینکه بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود که حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد آن ریزش می‌کند، ادامه داد: متاسفانه طی سال جاری حدود ۱۵۰ هزار تن سیب صنعتی در استان تولید شده است که ۵۰ درصد از آن را واحدهای تولیدی استان خریداری کرده‌اند. میزان سیب صنعتی در سال گذشته نیمی از حجم تولیدی در سال جاری بود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم با بیان اینکه متاسفانه کماکان بخشی از سیب صنعتی بر روی دست باغداران استان آذربایجان غربی باقی مانده است و واحدهای تولیدی استان به سختی محصول را خریداری می‌کنند، تصریح کرد: حجم سیب باقی مانده بر روی دست کشاورزان حدودا ۳۰ هزار تن است که به مرور واحدهای تولید آن را خریداری می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در ابتدا هر کیلوگرم سیب صنعتی با قیمت  ۳۵۰ تومان از باغداران خریداری می‌شد که خوشبختانه پس از ورود سازمان تعاون روستایی به قیمت هزار و ۴۸۰ تومان افزایش پیدا کرد، عنوان کرد: پس از پایان خرید تضمینی سیب صنعتی توسط سازمان تعاون روستایی این محصول توسط واحدهای تولیدی از باغداران حدودا با قیمت۶۰۰ تومان خریداری می‌شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha