۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
استفاده از ظرفیت بنادر با تکمیل کریدور شمال جنوب
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد

استفاده از ظرفیت بنادر با تکمیل کریدور شمال جنوب

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم ایجاد زیرساختهای جدید در بنادر کشور گفت: با ایجاد کریدورهای جدید و تکمیل کریدور شمال و جنوب و تجهیز بنادر باید بار ترافیکی بیشتری را برای بنادر فراهم کنیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری در رابطه با لزوم ایجاد تاسیسات و زیرساختهای بهنگام جدید در بنادر کشور گفت: بخش زیادی از سهم توسعه اقتصادی کشورهایی که به دریا راه دارند وابسته به اقتصاد دریا بوده که با استفاده از پتانسیل بالقوه دریا، بنادر و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت لجستیکی خود در جهت رونق تولید، صادرات و بهبود وضعیت اقتصادی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ما نیز باید با ایجاد کریدورهای جدید و تکمیل کریدور شمال و جنوب و تجهیز بنادر بار ترافیکی بیشتری را برای بنادر فراهم کنیم. با بهره از تکنولوژی‌های نوین ظرفیت‌های جدیدی برای بنادر ایجاد نماییم از جمله ایجاد بستر مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بنادر جنوب کشور و ایجاد بنادر جدید در دریای خزر که سازگار با مسایل زیست محیطی واردات چوب باشند.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتقاء قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر منطقه و افزایش سهم در بازار جهانی حمل و نقل دریایی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد افزود: سفری دو روزه به همراه اعضای کمیسیون عمران به استان هرمزگان داشتیم که یکی از مصوبات مهم این سفر، آغاز مطالعه اجرای پست سوم اسکله طرح توسعه بندر شهید رجایی به همراه طرح توسعه دریایی به منظور امکان پهلوگیری آخرین نسل کشتی‌های اقیانوس‌پیما توسط سازمان بنادر و دریانوردی کشور بود. این امر می‌تواند موجب استفاده بیشتر از ظرفیت بالقوه این بندر شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی تکمیل کرویدور شمال – جنوب به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی کشور نیز در راستای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بندری و رونق تولید و افزایش صادرات غیر نفتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که یکی از راه‌های اساسی جهت خنثی سازی تحریم‌ها برقراری ارتباط تجاری با کشورهای مختلف و افزایش شرکای تجاری است که ایجاد این کریدور امکان استفاده از ظرفیت بازار کشورهای همسایه را فراهم می کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در کریدور شمال به جنوب، بنادر جنوبی را باید به صورت موثر، هم از بعد زیر ساخت و هم از بعد تجاری و اقتصادی به بنادر شمالی اتصال دهیم تا زمینه استفاده از ظرفیت بنادر شمال هم به طور کامل فراهم گردد و بتوانیم از طریق دریای خزر به کشورهای همسایه در شمال به ویژه قزاقستان و روسیه متصل شویم.

وی اظهار کرد: بی تردید تاخیر در ایجاد کریدور شمال به جنوب ایران را از گردونه رقابت با کشورهای همسایه‌ خارج می کند چرا که سایر کشورها، منتظر نخواهند بود تا تنها از مسیر ترانزیتی ایران استفاده کنند کما اینکه اخیراً چین با سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری در بندر گوادر پاکستان در حال جایگزینی مسیرکریدور شمال جنوب بوده و امارات نیز در بندر گوادر ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام داده است. از طرفی عراق، ارمنستان و آذربایجان نیز به دنبال استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی و لجستیکی خودشان هستند و برای دستیابی به آن سرمایه گذاری های عظیمی را انجام می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با توجه به نیاز اساسی ایران به توسعه شرکای تجاری خود جهت دور زدن تحریم‌ها و عبور از مشکلات اقتصادی؛ دولتمردان باید هرچه بیشتر به دنبال ایجاد بستر مناسب جهت ایفای نقش در هاب لجستیکی در سطح بین المللی باشند.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha