۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۴
سرانه آب های تجدید پذیر به یک سوم رسید| ایران در یک قدمی بحران آبی
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار:

سرانه آب های تجدید پذیر به یک سوم رسید| ایران در یک قدمی بحران آبی

زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: اگر سرانه آبی در کشوری کمتر از ۱۷۰۰ متر مکعب باشد به معنی قرار گرفتن در تنش آبی و کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب به معنی قرار گرفتن در بحران آبی است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «ایران در یک قدمی بحران آبی قرار دارد.» این را کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران به بازار می گوید.

به گفته او اگر سرانه آبی در کشوری کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب باشد یعنی  در تنش آبی قرار گرفته و اگر سرانه آبی کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب باشد یعنی در بحران آبی است. به گفته او، سرانه آبی در ایران به حدود ۱۲۹۴ مترمکعب رسیده و اگر فکری به حال شرایط کشور نکنیم و سیاست های آبی کشور را مورد بازنگری قرار ندهیم خیلی زود به بحران آبی می رسیم.  

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سرانه آب های تجدید پذیر در کشور به یک سوم در ۴۰ سال اخیر رسیده است، گفت: با این وجود سطح تقاضای مصرف آب در کشور بسیار فراتر از میزان استاندارد جهانی است.

متوسط بارندگی ها در ایران سالانه ۲۶۰ میلی متر است در حالیکه متوسط جهانی این رقم ۸۰۰ میلی متر گزارش شده است

او با اشاره به اینکه سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ خشک‌ترین سال آبی در ۵۳ سال گذشته است، ادامه داد: پیش بینی ها حکایت از این دارد که امسال هم وضعیت بارندگی ها چندان مناسب نیست.  

زرگران با بیان اینکه میزان بارندگی ها در کشور ما تقریبا یک سوم جهانی است، ادامه داد : متوسط بارندگی ها در ایران سالانه ۲۶۰ میلی متر است در حالیکه این متوسط جهانی این رقم ۸۰۰ میلی متر گزارش شده است. یعنی حتی در  تر سالی ها هم بارندگیمان کمتر از استاندارد جهانی است.  

بهره‌وری آب در کشاورزی نصف استاندارد جهانی
او با اشاره به اهمیت اصلاح شیوه کشاورزی در کشور، گفت : آمارهای اعلامی نشان می دهد که حدود ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود درحالیکه سهم بخش کشاورزی از مصرف آب در جهان کمتر از ۷۰ درصد است.

به گفته او، در ایران به ازای مصرف هر مترمکعب آب تنها ۱.۵ کیلوگرم محصول تولید می شود در حالیکه این رقم باید ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم باشد. این آمارها نشان دهنده بهره‌وری پایین آب در بخش کشاورزی است.  

به گفته این فعال اقتصادی، در حال حاضر حدود ۶۵ درصد مساحت کشور در ناحیه خشک و فراخشک قرار دارد. کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۵۰ مساحت خشک و فراخشک کشور به حدود ۷۵ درصد برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه ۵۲ درصد زمین‌های زراعی کشور، آبی است، افزود: ۹۱ درصد محصولات زراعی برداشت شده متعلق به اراضی با کشت آبی و ۸۵ درصد باغات بارور و غیر بارور نیز آبی است.

او با بیان  اینکه سرانه آب های تجدید پذیر ۴۰ سال پیش  حدود ۳۸۵۷ متر مکعب بوده اما حالا این رقم به ۱۲۹۴  متر مکعب رسیده است، ادامه داد : سرانه کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب به معنی قرار گرفتن در تنش آبی و کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب به معنی قرار گرفتن در بحران آبی است.

سرانه آب های تجدید پذیر ۴۰ سال پیش  حدود ۳۸۵۷ متر مکعب بوده اما حالا این رقم به ۱۲۹۴  متر مکعب رسیده است

زرگران همچنین گفت: بررسی های انجام شده در اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که منابع آب زیرزمینی در کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب طی سه دهه گذشته به حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و سرانه آب تجدیدپذیر نیز در چهار دهه اخیر یک سوم شده است.

مطابق گزارش های وزارت نیرو در حدود ۸۱.۵ میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه ریزی در کشور وجود دارد در حالیکه مصرف ما حدود ۹۲.۷ میلیارد مترمکعب برآورد می شود.

برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی از دیگر عوامل اصلی بحران آب در کشور محسوب می شود که به گفته زرگران نمی توان نسبت به آن بی توجه بود. جالب است که بدانید طبق گزارش های منتشر شده از سوی نهادهای مسول نشان بیش از ۱۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز با عمق بیش از ۳۰ متر در کشور وجود دارد.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha