۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
رکود بازار طلا به علت نبود تقاضا | کاهش حباب سکه
طلا در هفته ای که گذشت

رکود بازار طلا به علت نبود تقاضا | کاهش حباب سکه

با وجود افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و رشد قیمت ارزهای خارجی در هفته جاری، تقاضا برای خرید طلا در بازار وجود نداشت و بازار طلا و سکه همانند چند هفته اخیر، کاملا در رکود بود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در چند ماه اخیر بازار طلا همچنان رکود خود را حفظ کرده است و با توجه به نوساسات قیمت طلا و ارز کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار طلا در چند هفته آینده نیز همچنان در رکود خواهد بود و روزنه ای برای رونق کسب و کار در این زمینه وجود ندارد.

در پایان روز پنجشنبه (۲۰ آبان ماه) و همزمان با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت این فلز گرانبها به ۱۸۶۲ دلار در هر اونس رسید، قیمت سکه امامی طرح قدیم در تهران به بیش از ۱۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید نیز به ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی به  ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران در آخرین روز معاملات هفته جاری به یک میلیون و ۶۱۰  هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در روز پنجشنبه  ۲۰ آبان ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۸ هزار و  ۳۶۶  تومان، یورو به قیمت ۳۲ هزار و ۷۰۹ تومان، پوند ۳۸ هزار و ۴۱۰ تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۷۲۴ تومان و لیر ترکیه به  ۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود در ۶ ماه امسال رسید
در تحلیل بازار سکه و طلا در هفته جاری نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار بازار گفت: قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود در ۶ ماه امسال رسید و هم اکنون قیمت این فلز گرانبها به ۱۸۶۲ دلار در اونس رسیده است.

«محمد کشتی آرای» افزود: قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به هفته گذشته در مجموع بیش از ۳۷ دلار افزایش یافت و به قیمت ۱۸۶۲ دلار در هر اونس رسید.

وی با بیان اینکه در هفته جاری قیمت دلار و ارزیهای خارجی نیز رشد قابل توجهی داشت گفت: قیمت دلار در طول هفته بیش از ۸۰۰ تومان رشد کرد و با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و افزایش قیمت ارز در داخل قیمت سکه نیز در بازارهای داخلی بیش از ۸۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر پیش بینی آینده وضعیت بازار طلا در هفته آینده بیان کرد: با توجه به شاخص های اقتصادی به نظر می رسد هفته آینده نیز بازار طلا همچنان در کساد خواهد بود و همچنان رکود خود را حفظ خواهد کرد.

نبود تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار سبب شده که حباب سکه نیز پس از مدتها به ۱۵۰ هزار تومان کاهش یابد و این نشان می دهد که هم اکنون تقاضایی برای خرید سکه و طلا در بازار وجود ندارد

کشتی آرای اظهار داشت: نبود تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار سبب شده که حباب سکه نیز پس از مدتها به ۱۵۰ هزار تومان کاهش یابد و این نشان می دهد که هم اکنون تقاضایی برای خرید سکه و طلا در بازار وجود ندارد.

در ماه های اخیر انگیزه برای سرمایه گذاری و خرید طلا در بین مردم کاهش پیدا کرده است و کمتر کسی بر روی طلا سرمایه گذاری می کند

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه همکاران ما در هفته جاری از کاهش قابل توجه معاملات در بازار رضایت نداشتند، گفت: در ماه های اخیر انگیزه برای سرمایه گذاری و خرید طلا در بین مردم کاهش پیدا کرده است و کمتر کسی بر روی طلا سرمایه گذاری می کند.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که احتمال دارد پس از افزایش قیمت طلا، ممکن است عدها ی بر روی سرمایه گذاری کنند و این ممکن است اندکی وضعیت بازار را بهبود بخشد.

از طرفی «نادر بذرافشان» دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران روز گذشته با اشاره به افزایش قیمت طلا و سکه در هفته جاری از تشدید رکود بازار نسبت به هفته گذشته خبر داد و گفت: افزایش نوسان قیمت‌ در بازار طلا باعث شده فروشندگان به دلیل نگرانی از بالا رفتن و خریداران در انتظار کاهش قیمت‌ها اقدام به خرید و فروش طلا و سکه نکنند، لذا در حال حاضر علاوه بر افت تقاضا برای خرید، حجم فروش‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

پیش بینی وضعیت طلا در بازارهای جهانی
با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت‌های آتی طلای دسامبر (آذر - دی) در معاملات روز گذشته به بالاترین سطح دو ماه گذشته خود رسید. روند صعودی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و روند صعودی پنج هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می‌شود.

هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۸۳۶.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۵۸.۵۰ دلار در هر اونس است.

 سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۲۸.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۳۶.۹۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۳.۸۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

قیمت معاملات آتی نقره دسامبر روز گذشته به بالاترین سطح دو هفته گذشته خود رسید. روند صعودی و نزولی معاملات نقره در یک سطح قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به ۲۳ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۴.۹۴۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۱۳ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

بر اساس گزارش رویترز، بازار اکنون منتظر انتشار شاخص قیمت مصرفی آمریکا است و این گزارش به همراه شاخص قیمت تولیدکننده می تواند موضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ‌های بهره را اعلام کند.

هارشال باروت، مشاور تحقیقات ارشد شرکت متالز فوکوس در جنوب آسیا می گوید: افزایش نرخ‌های بهره ممکن است به سرعتی که بازارها در ابتدا انتظار داشتند روی ندهد و تورم همچنان بالا بماند و فضای مساعدی برای صعود قیمت این فلز گرانبها فراهم  شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha