۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸
الزامات بودجه ۱۴۰۱ برای دولت و مجلس
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

الزامات بودجه ۱۴۰۱ برای دولت و مجلس

پازوکی، تحلیلگر مسائل بودجه می‌گوید: دولت ایران دارایی‌هایی دارد که اگر فروخته و پول آن وارد خزانه شود، مخارج دولت پایین می‌آید و تاثیر قابل توجهی در اقتصاد می‌گذارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهدی پازوکی با بیان اینکه بودجه به معنای حساب دخل و خرج دولت است، اظهار کرد: صحبت از اصلاحات ساختاری بودجه اصلا عجیب و غریب و نشدنی نیست. اصلاح ساختار باید در مخارج دولت و در منابع درآمدی دولت صورت گیرد و در این مسیر نمایندگان مجلس نیز به منافع ملی بیاندیشند نه منافع قومی و قبیله ای و منطقه ای خود.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل بودجه تصریح کرد: یک بودجه باید متوازن باشد به این معنا که باید بین مخارج واقعی با درآمدهای واقعی دولت توازن برقرار باشد که در غیراینصورت باعث کسری بودجه خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که هزینه های غیرضرور دولت باید کاهش یابد و از سوی دیگر به بخش هایی مانند آموزش، بهداشت، محیط زیست و ... توجه بیشتری نشان داده شود.  

این تحلیلگر مسائل بودجه گفت: بسیاری از موسسات پژوهشی و تحقیقاتی که به دکان در اقتصاد ایران تبدیل شده اند نیز باید تجمیع و ادغام شوند. مانند موسسه آینده نگری سازمان برنامه و بودجه که باید با موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی نیاوران ادغام شود. اساسا موسسه نیاوران تاسیس شد تا اتاق فکر سازمان برنامه و بودجه باشد اما در دولت احمدی نژاد به نهاد ریاست جمهوری منتقل شد که البته خود نهاد ریاست جمهوری نیز یک موسسه تحقیقات استراتژیک دارد.

پازوکی گفت: اصلاح ساختاری بودجه، کار نشدنی و سختی نیست بلکه فقط به عزم و اراده جدی نیاز دارد. دولت در این مسیر باید به منافع ملی بیاندیشد و هزینه‌های غیرضرور را کاهش دهد.

وی افزود: در وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف، موسسات تحقیقاتی بسیاری وجود دارد که خروجی مطلوبی ندارند و اساسا نیازی به آنها هم نیست؛ بنابراین جزو هزینه های غیرضرور محسوب می شود که باید حذف شوند.

لزوم مولدسازی دارایی‌های دولت

این اقتصاددان تصریح کرد: علاوه بر اصلاحات ساختاری در مخارج دولت، همین اتفاق باید در بخش درآمدی دولت نیز رخ دهد. به عنوان نمونه اصلاح ساختار مالیاتی یکی از مهمترین مسائلی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

پازوکی تاکید کرد: مجلس باید در همین قانون امسال همه معافیت های مالیاتی را حذف کند چرا که هرفردی که درآمد دارد در این مملکت باید مالیات بپردازد.

به گفته وی، باید جلوی فرار مالیاتی را با استفاده از مدیریت توانمند و خصوصا تجربه کشورهای توسعه یافته نیز بگیریم؛ ضمن اینکه با روش سنتی نمی توان مالیات اخذ کرد.

این تحلیلگر مسائل بودجه همچنین با اشاره به مولدسازی دارایی های دولت و اهمیت بالای این موضوع اظهار کرد: دولت ایران دارایی هایی دارد که اگر فروخته و پول آن وارد خزانه شود مخارج دولت پایین می آید و تاثیر قابل توجهی در اقتصاد می‌گذارد.

پازوکی اظهار کرد: موضوع دیگر اینکه کلان شهرها نیاز به خانه های سازمانی ندارند اما شاهد وجود این خانه هستیم که فقط رانت ایجاد کرده است.

وی همچنین با تاکید براینکه هیچ پروژه عمرانی جدیدی هم نباید آغاز شود، مگراینکه ضرورت و توجیه اقتصادی داشته باشد، ادامه داد: اگر هیچ پروژه جدیدی را شروع نکنیم حداقل ۲۵سال طول می کشد که پروژه های نیمه تمام فعلی به‌خصوص فرودگاه‌ها را به اتمام برسانیم. متاسفانه سال گذشته نمایندگان مجلس ۳ فرودگاه دیگر به دولت تحمیل کردند و این در حالی است که ۵۰درصد فرودگاه های ایران غیراقتصادی است و خیلی از فرودگاه ها مانند شهر اراک اصلا پرواز ندارند.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha