۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
ضرورت تجدید نظر در سهم آذربایجان غربی در ترانزیت ریلی
فیلم استان‌ها؛

ضرورت تجدید نظر در سهم آذربایجان غربی در ترانزیت ریلی

ارومیه- طبق ارزیابی کارشناسان حمل‌ونقل افزایش سهم راه‌آهن آذربایجان‌غربی در ترانزیت کالا و صادرات غیرنفتی می‌تواند گره‌گشای حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار بازار، بهره‌گیری از شبکه استاندارد ریلی به عنوان حمل‌ونقل امن، کم‌هزینه، به صرفه و سازگار با محیط‌زیست نیاز زیرساختی استان در جابه‌جایی مبادلات مرزی به شمار می‌رود.

آذربایجان غربی با وجود هم مرزی با سه کشور خارجی و دارا بودن خطوط ریلی، هوایی و زمینی نقش ناچیزی در ترانزیت بین اللملی در بخش خصوط ریلی را داراست.

الحاق خط آهن ارومیه - سرو و همچنین مسیر نقده - تمرچین به شبکه راه‌آهن ارائه شده که در صورت موافقت مقامات کشوری، این مسیرها راه آهن سراسری ایران را به مرزهای ترکیه و شمال عراق متصل خواهند کرد.

در صورت تحقق این امر، مبادلات اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه افزایش قابل توجهی می یابد زیرا خط آهن، مسیری مهم و موثر در توسعه حمل و نقل کالایی محسوب می شود.

طبق نیازسنجی صورت گرفته در خصوص ملزومات توسعه راه‌آهن در آذربایجان غربی، در گام نخست باید سهم شبکه ریلی در ترانزیت بین‌الملل گسترش یابد که مسیرهای ارومیه - سرو و نقده - تمرچین بهترین راهکار برای تحقق این هدف گذاری هستند.

ایستگاه‌های استان ظرفیت بالایی در حمل‌ونقل باری به طور تقریبی ١٠ میلیون تن در سال دارند که باید از این ظرفیت بیشتر بهره برد.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha