۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
لزوم درآمدزایی ملی از استخراج بیت کوین با استفاده از انرژی های پاک
بازار بررسی کرد؛

لزوم درآمدزایی ملی از استخراج بیت کوین با استفاده از انرژی های پاک

با توجه به منافع مادی سرشار استخراج بیت کوین، در صورت استفاده از انرژی های پاک در این فرآیند، می توان به ارزآوری ملی و ایجاد اشتغال در جامعه در کنار افزایش درآمد سرانه ملی کمک کرد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: استخراج بیت کوین از جمله مشاغلی است که طی سال های اخیر و با قدرت گرفتن بازار ارزهای دیجیتال در سراسر جهان به ویژه کشورهایی که قیمت انرژی در آنها بسیار پایین است، رواج یافته و تبدیل به معضلی بزرگ برای دولت ها شده است. 

به عنوان مثال می توان به خاموشی های گسترده ناشی از فعالیت ماینرها در تهران طی تابستان گذشته اشاره کرد که علاوه بر آن، منجر به تعطیلی واحدهای صنعتی مختلف در کشورمان نیز شد.

اما حقیقت امر این است که نمی توان در مواجهه با موضوع فعالیت ماینرها برخورد حداکثری در پیش گرفت و در بلند مدت، چنین رفتاری پاسخگو نخواهد بود. از سوی دیگر، اگرچه فعالیت ماینرها و بازار ارز دیجیتال در کشورمان همچنان غیرقانونی است، اما پژوهش های میدانی انجام شده حاکی از این است که دستکم حدود ۱۲ میلیون ایرانی بخشی از سرمایه خود را به سمت بازاز رمز ارزهات سوق داده اند. 

اگرچه رمزارزها همچنان در زمره دارایی های پر خطر محسوب شده و نوسانات شدید قیمت در هر فصل شامل حال آنها می شود، اما متاسفانه ضررهای جبران ناپذیر ناشی از مشارکت گسترده مردم در بورس و همچنین افت هر روزه ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی منجر به روی آوردن سرمایه های سرگردان ایرانیان به سمت دارایی های دیجیتال شده است. 

با اینحال و با توجه به آمار عجیب منتشر شده در خصوص تعداد دارندگان ارزهای دیجیتال در ایران از یک سو و توان ارز آوری این دست دارایی ها برای کشور از طریق فرآیند استخراج رمزارزها، شاهد مقاومت گسترده مجلس و دولت در برابر استفاده از این راه به عنوان مسیری بسیار مناسب برای افزایش درآمد ملی کشور و کاهش میزان فقر و بیکاری در کشور هستیم.

تجربه کشورهای موفق در زمینه مبادلات رمز ارزها
بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی در خصوص دارایی های دیجیتال، به طور کلی می توان مدعی شد که مردم دو دسته از کشورهای جهان اقبال بسیار زیادی به این دسته از دارایی ها نشان داده اند: کشورهای کاپیتالیستی مانند ایالات متحده، کانادا و ... و همچنین کشورهای درگیر با مشکلات اقتصادی و تورم بالا که عمدتا شامل کشورهای خاورمیانه و آفریقایی می شود که البته دسته دوم علاوه بر مبادله این دست دارایی ها، به دلیل ارزان بودن منابع انرژی در کشور خود، اقدام به استخراج رمز ارزها نیز کرده و سود مناسبی نیز از این راه به دست می آورند. 

به عنوان مثال می توان به تجربه کشورهای آمریکای لاتین مانند السالوادور و برزیل در زمینه روی آوردن به سمت ارزهای دیجیتال به عنوان روشی برای مبادلات مالی خارجی با هزینه تراکنش نزدیک به صفر اشاره کرد. از آنجاکه بسیاری از کارگران این کشورها به دنبال به دست آوردن درآمد بیشتر معمولا راهی کشورهای سرمایه دار مانند آمریکا و کانادا می شوند، بدیهی است، می بایست درآمد خود را به خانواده هایشان که در کشورهای خود مشغول به زندگی هستند منتقل کنند.

دولت السالوادور حتی با پیشنهاد شخص رئیس جمهور این کشور موفق به قانونی کردن استفاده از بیت کوین در این کشور به عنوان ابزاری برای انجام تراکنش های خارجی شد و حتی دولت برای تشویق مردم برای استفاده از این راه انتقال پول، کیف پول های بیت کوینی آنها را نیز شارژ کرد.

با این حساب کشورهای در حال توسعه در حال بهره برداری سنگین و مناسب از فرصت ایجاد شده از طریق اقتصاد دیجیتال و دنیای تکنولوژی هستند و به نظر می رسد کشور ما نیز توان زیادی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی ملی از طریق استخراج و مبادله رمز ارزها داشته باشد.

استخراج ارزان قیمت بیت کوین و پتانسیل ایران
دولت السالوادور که نخستین کشور پذیرنده رسمی بیت کوین به عنوان ارز رسمی در جهان محسوب می شود، روز ۲۵ مهر ماه، از طرح های بلند پروازانه خود برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه های استخراج این ارز دیجیتال محبوب با استفاده از انواع منابع انرژی های تجدید پذیر خبر داد. 

السالوادور که در شهریور ماه از تصمیم خود برای استفاده از انرژی گرمایی آتشفشان های موجود در این کشور برای تامین برق مورد نیاز استخراج بیت کوین خبر داده بود، اکنون اعلام کرده که برای توسعه این روند، به سراغ توربین های آبی و بادی نیز خواهد رفت. 

رئیس کمیسیون برق آبی السالوادور طی سخنانی از تصمیم این کشور برای استفاده از برق آبی در راستای تامین انرژی مورد نیاز ماینرها خبر داده و تاکید کرد که دولت این کشور قصد دارد از تمامی انرژی های تجدیدپذیر برای استخراج بیت کوین استفاده نماید. 

«دنیل آلوارز» که مدیرعامل شرکت دولتی برق آبی «لامپا ریور» را نیز بر عهده دارد، طی سخنانی گفت: منابع انرژی در اینجا بی پایان است و همه چیز تنها به نیروی اراده بستگی دارد. ما تمامی ابزارها و توانایی آغاز این پروژه ها را داریم. 

لازم به ذکر است نخستین نیروگاه گرمایشی السالوادور با ظرفیت ۱۰۲ مگاوات که در دهانه آتشفشان «تکاپا» در شرق این کشور ساخته شده، ماه گذشته راه اندازی شد و قرار است تا سال آینده نیز دستکم ۵ مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق آن افزوده شود. در حال حاضر، ۱.۵ مگاوات از برق تولیدی این نیروگاه به استخراج بیت کوین تخصیص یافته است. 

با نگاهی به پتانسیل های خدادادی کشورمان در زمینه منایع انرژی متعدد، به راحتی در می یابیم که می توان از منابع انرژی پاک طبیعی به جای سوخت های فسیلی برای تامین برق مورد نیاز ماینرهای بیت کوین استفاده کرد تا درآمدی سرشار از این طریق به چرخه اقتصاد کشور تزریق شود.

علاوه بر منابع برق آبی در سدها، ایران ابا توجه به توپوگرافی کوهستانی خود، مکان نصب توربین های بادی در مناطق مرتفع کوهستانی و همچنین نصب باتری های خورشیدی متعدد و فراوان در کویر لوت و دشت کویر را دارد که از برق تولیدی حاصل از این منابع پاک می توان برای استخراج بیت کوین بهره برد.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha