۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
پژوهش‌ها در استان همدان اشتغال محور باشد | لزوم استفاده از دانش جدید در عرصه تولید
استاندار همدان:

پژوهش‌ها در استان همدان اشتغال محور باشد | لزوم استفاده از دانش جدید در عرصه تولید

همدان- استاندار همدان باتاکید بر اینکه پژوهش‌ها در استان همدان باید اشتغال محور باشد؛ گفت: کاربردی کردن پژوهش ها در عرصه تولید نمایان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا قاسمی فرزاد ظهر پنج شنبه در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان همدان که در سالن شهدای دولت استانداری همدان برگزار شد، با بیان اینکه پژوهش‌ها در استان همدان باید اشتغال محور باشد، مطرح کرد: هدف ما اشتغالزایی است و در این مسیر، محور اصلی بر پژوهش‌های کاربردی است.

وی با بیان اینکه در بخش تولید باید به دنبال ارتقای سطح تولید و بهره وری باشیم، عنوان کرد: سهم فروش پارک علم و فناوری در استان همدان بسیار بسیار ناچیز است و باید برای ارتقای درصد فروش در این بخش وارد کار شویم.

استاندار همدان در بحث‌های اولویت پژوهشی استان نیز به مواردی شامل تکمیل زنجیره ارزش، گردشگری مدرن، ایمنی و امنیت پایدار، بهداشت و سلامت و جمعیت اشاره کرد.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه باید شاهد ارتباط ارگانیک با دانشگاه‌ها باشیم، عنوان کرد: بایستی از ظرفیت دانشگاه بوعلی سینا در جهت کاربردی کردن پژوهش‌ها استفاده شود تا بتوان نمود آن را در تولید شاهد بود.

ضرورت توجه به بخش خصوصی در پژوهش‌های استان
ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی اقتصادی استانداری همدان نیز در این راستا مطرح کرد: به نظر می‌رسد توجه به بخش خصوصی در این مسیر مدنظر قرار گیرد و در حوزه بهره وری اولویت پژوهشی در استان همدان مدنظر داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان نیز با بیان اینکه در دانشگاه‌های نسل سه و چهار نه تنها دانشمند و پژوهشگر تربیت می‌شود بلکه افراد خلاق و کارآفرین هم تربیت می‌شوند؛ به فرآیند تجاری سازی نوآوری و ارکان اصلی آن در بحث خلق دانش اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌های ما نسل یک و دو هستند و باید به دانشگاه‌های نسل سه و چهار تبدیل شوند.

محمدحسین مرادی با اشاره به ضرورت رشد شرکت‌های فناور و تاکیدات مقام معظم رهبری در این راستا، اظهار کرد: باید بیشتر به این موارد توجه شود و در این مسیر به بدنه خدمات توجه بیشتری داشت.

مرادی با تصریح براینکه ۷۵ درصد جی. دی. پی کشورهای پیشرفته در بخش خدمات است، اضافه کرد: باید به بحث‌های مربوط به سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال توجه داشت و روند آن مدنظر قرار گیرد.

نوآوری در بحث‌های خدماتی لازم است و باید به ظرفیت‌های استان همدان در این عرصه توجه شود

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در این راستا به فعالیت شرکت‌های خدماتی در کشور مانند شرکت‌های تپسی و علی بابا اشاره کرد و افزود: نوآوری در بحث‌های خدماتی لازم است و باید به ظرفیت‌های استان همدان در این عرصه توجه شود.

مرادی اضافه کرد: پیشنهاد ما توجه به بازار، عرضه خدمات، حمایت بخش خصوصی، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و وجود بازخورد است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه کامل نبودن سیکل ما موجب مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی شد و در نهایت، حال نیز مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان شروع شده است، به اقدامات صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری اشاره کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: برنامه‌های آتی ما به افزایش سرمایه شرکت و جذب سهامداران جدید، توسعه و ایجاد تنوع در سبد خدمات قابل ارائه صندوق، سامانه محور شدن، اخذ عاملیت مالی اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های دولتی استان در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی کاربردی، قرار گرفتن صندوق استان به عنوان یکی از بازوان کلیدی صندوق نوآوری و شکوفایی و غیره مربوط است.

اخذ عاملیت منابع مالی مراکز رشد دانشگاهی استان در راستای تجاری سازی ایده‌های دانش بنیان و حمایت از واحدها و شرکت‌های فناور

مرادی با تاکید بر اینکه همچنین اخذ عاملیت منابع مالی مراکز رشد دانشگاهی استان در راستای تجاری سازی ایده‌های دانش بنیان و حمایت از واحدها و شرکت‌های فناور را مدنظر داریم، خواستار ورود مبلغ مدنظر پژوهشی استان به این صندوق شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در ادامه خواستار توجه به مباحث مربوط به بهبود سفال و استحکام بدنه لعاب، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه میراث فرهنگی، شناسایی ظرفیت‌های میراث ناملموس، سرمایه گذاری و موانع سر راه آن در بحث‌های پژوهشی استان شد.

علی مالمیر با بیان اینکه در کمیته کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری استان همدان هشت اولویت را بر اساس اسناد بالادستی برای استان مدنظر قرار گرفته است، گفت: این اولویت‌ها در راستای تکمیل زنجیره ارزش، گردشگری مدرن، اقتصاد رقابتی، بهره برداری از منابع پایه و منابع طبیعی، تثبیت جمعیت، مباحث پدافند غیرعامل و غیره مدنظر قرار گرفته شده است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه بودجه استان همدان نیز ادامه داد: باید حدود یک میلیارد تومان اعتبار برای یک درصد پژوهش کاربردی اختصاص داده شود تا بتوان این اولویت‌ها را مناسب پیش برد

علی خزرپور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در هفته پژوهش سال گذشته در استان، به وضعیت جایگاه علمی دانشگاهی استان همدان اشاره کرد و گفت: تعداد یک هزار و ۶۷۶ مقاله علمی از دانشگاه‌های همدان در سال ۲۰۱۹ در آی اس آی نمایه شد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه تعداد ۴۴۵ آزمایشگاه در سال ۲۰۱۹ در استان همدان وجود دارد، گفت: رتبه دانشگاه‌های استان همدان از بین ۸۱ دانشگاه جامع قابل تامل است که در این راستا رتبه دانشگاه بوعلی سینا رتبه هشتم است.

خزرپور ادامه داد: در استان برای برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش سال جاری در خواست ما رقمی بالغ بر ۲۴۵ میلیارد تومان است.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha