۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
قیمت مواد اولیه در بورس هفتگی بالا می رود| یزد؛ قطب چاپ و بسته بندی کشور
فعال صنعت چاپ و بسته بندی در گفتگو با «بازار»:

قیمت مواد اولیه در بورس هفتگی بالا می رود| یزد؛ قطب چاپ و بسته بندی کشور

جعفری، فعال صنعت چاپ و بسته بندی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه مورد نیازمان در بورس هفتگی افزایش می یابد گفت: برای مدیریت هزینه ها چاره ای جز افزایش قیمت محصول نهایی نداریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت چاپ و بسته بندی کشور همواره با مسائلی همچون به روز نبودن ماشین آلات چاپ، گرانی مواد اولیه و همچنین کیفیت پایین مواد اولیه داخلی همراه است و همین امر نیز موجب شده تولید کنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی به طور خاص از کیفیت چاپ و بسته بندی محصولات خود راضی نباشند.

در راستای بررسی مسائل پیرامون صنعت چاپ و بسته بندی کشور خبرنگار «بازار» گفتگویی با «احسان جعفری» فعال صنعت چاپ و بسته بندی انجام داده است.

برای برآوردن خواسته های مشتریان خود از ماشین آلات روز چاپ و بسته بندی دنیا استفاده می کنیم

*مخاطبان شما در بحث بسته بندی محصولات خود برای صادرات مشکل دارند و معتقدند بسته بندی غیر استاندارد موجب تباهی محصولات ارسالی شان به بازارهای بین المللی میشود. برای رفع این مشکلات شما چه اقداماتی انجام داده اید؟
مشتریان ما عمدتا افرادی هستند که در حوزه خوراک آبزیان فعال هستند و ما تولید بسته بندی این محصولات را برعهده داریم. لذا اولین ویژگی  که تولیدات ما دارد داشتن استاندارد ملی است. از سوی دیگر پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو و همچنین از وزارت جهاد کشاورزی را دارا هستیم. علاوه بر این برای برآوردن خواسته های مشتریان مان از به روز ترین ماشین آلات چاپ استفاده می کنیم.

*فعالان صنعت چاپ به دلیل مشکلات و گرانی مواد اولیه به خصوص مرکب، غالبا کیفیت کار را کاهش داده اند. شما برای اینکه از پس هزینه ها برآیید و از کیفیت کار کم نکنید چه راهکاری را به کار برده اید؟
ما هیچ گاه در بحث کمی وارد نمی شویم؛ یعنی همیشه شعارمان این بوده که کیفیت را فدای کمیت نکنیم و همین امر را نیز به مشتریان مان انتقال می دهیم و با بالاترین کیفیت کار تولید می کنیم. چون نمی خواهیم اعتبار برندمان را به اصطلاح در بازار خراب کنیم.

ثابت نبودن قیمت مواد اولیه در تولید ما را با مشکل مواجه می کند و در امر صادرات نیز نوسان قیمت ارز و تعهدات برگشت ارز حاصل از صادرات مساله ساز شده است

*چالش های تولیدی و صادراتی شما عمدتا چه مواردی است؟
اصلی ترین مشکل ما در تولید به ثابت نبودن قیمت مواد اولیه برمیگردد و ما را دچار سختی هایی می کند. در حقیقت اگرچه در بحث تامین مواد اولیه مشکل نداریم اما متغیر بودن قیمت آنها بسیار مساله ساز است و وقتی مشتری از ما خرید می کند هیچ امنیتی ندارد که وقتی به اصطلاح هزینه یک دوره چاپ را می بندند همان باقی بماند. به عبارت ساده تر در دوره های مختلف قیمتها تغییر می کنند. این در حالی است که مشتریان ما که به طور تخصصی تولیدکنندگان خوراک آبزیان هستند نمی توانند دائما قیمت هایشان را به روز کنند و این موضوع ما را نیز به دردسر می اندازد. در بحث صادرات نیز ما به بازارهای ازبکستان، تاجیکستان و ارمنستان محصولات مان را صادر می کنیم و در این راه نیز رفع تعهد ارزی و نوسانات ارزی اذیت کننده است.

*قیمت مواد اولیه مصرفی شما نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟
به طور دقیق نمی توان حساب کرد، اما تقریبا از یک ماه و نیم پیش ما به صورت هفتگی افزایش قیمت داریم. به عبارت ساده تر هر هفته با نوسان قیمتها در بورس ما مواد اولیه را با افزایش قیمت از بورس کالا خریداری می کنیم.

نمی توانیم با سرعتی که قیمت مواد اولیه در بورس افزایش می یابد قیمت محصول نهایی خود را بالا ببریم و این موجب متضرر شدن صنعت چاپ و بسته بندی کشور می شود

*با این تفاسیر برای مدیریت کار با این افزایش قیمتهای هفتگی چه می کنید؟
کار خاصی نمی شود انجام داد چون حوزه کاری ما سرمایه در گردش بالایی می طلبد و لذا ما نیز مجبور هستیم با افزایش قیمت مواد اولیه تولیدات خود را البته با تاخیر افزایش قیمت بدهیم. اگرچه این امر موجب می شود ما بسیار متضرر شویم چون ما نمی توانیم به سرعتی که بورس افزایش می دهد محصول نهایی مان را افزایش قیمت بدهیم. این در حالی است که بورس هر هفته قیمت مواد اولیه عرضه شده را با قیمتی بالاتر از هفته قبل ارائه می دهد.

*خریداری مواد اولیه از بورس، از نگاه شما  چه مزایا و معایبی دارد؟
ما باید این مواد را یا از بورس خریداری کنیم یا از بازار آزاد و ترجیح ما تامین مواد از بورس است. منتها خرید ما از بورس غالبا به صورت سَلف است؛ بنابراین امروز خرید و  پرداخت می کنیم و مواد یک ماه بعد به دست مان می رسد. از طرفی دیگر پروسه تولید ما نیز مبتنی بر سفارش است؛ یعنی محصولات مشابهی تولید نمی کنیم چون هر سفارش دهنده ای، محصول خاص خودش را سفارش می دهد. بنابراین یک ماه طول می کشد مواد دست مان برسد و یک ماه هم پروسه تولید طول می کشد و لذا حتی اگر پول نقد از مشتری مان دریافت کنیم عملا جنس مان را دوماهه به مشتری فروخته ایم.

*وضعیت چاپ و بسته بندی ایران چگونه است و چقدر با دنیا فاصله داریم؟
وضعیت بدی نداریم و به طور کلی استان یزد مدتی است در حوزه چاپ و بسته بندی قطب ایران شده است و به سرعت روند رو به بالایی را دنبال می کند. بنابراین می توان گفت تقریبا تفاوتی به آن صورت با صنعت چاپ خارج  از کشور نداریم و ما در این صنعت به سرعت در حال نزدیک شدن به چاپ و بسته بندی دنیا هستیم.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha