۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کمک استارت آپ‌ها به بهینه مصرف کردن برق در سال ۹۹
مدیریت مصرف بی‌سابقه برق طی ۱۰ سال گذشته ؛

کمک استارت آپ‌ها به بهینه مصرف کردن برق در سال ۹۹

سخنگوی صنعت برق گفت: حدود ۸ میلیون مشترک علاوه بر اینکه میزان مصرفشان کمتر از استاندارد بوده، نسبت به سال ۹۷ هم برق کمتری مصرف کرده و در مجموع حدود ۱۰۶ میلیارد تومان جایزه خوش مصرفی دریافت کرده اند.

بازار - سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق نتیجه داد. آمارهای اعلامی‌از طرف توانیر نشان می‌دهد که میزان مصرف در روزهای پیک تابستان تنها یک درصد بیشتر از سال ۹۷ بوده که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به بازار می‌گوید: رشد پیک مصرف در روزهای پیک طی ده سال قبل حدود ۵.۲ درصد بود که با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۷ این عدد به کمتر از سه و در سال ۹۸ به یک درصد رسید. او افزود این در حالی است که میزان رشد سالیانه انرژی مصرفی برق سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۴ درصد بود که نشان می‌دهد مدیریت مصرف در روزهای پیک تابستان با تمهیدات پیش بینی شده از جمله با پرداخت پاداش به خوش مصرف‌ها و مشترکان صنعتی و کشاورزی بخوبی انجام شد ونتیجه آن این بود که تابستان سال ۹۸ بدون خاموشی سپری شود.

۴۵۶ میلیارد تومان جایزه خوش مصرفی در سال ۹۸

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه از حدود ۲۹ میلیون مشترک خانگی ۲۴ میلیون مشترک زیر الگوی مصرف، برق مصرف می‌کردند ادامه داد: از این تعداد ۸ میلیون نفر یعنی حدود ۳۰ درصد مشترکان خانگی علاوه بر اینکه زیر الگوی مصرف، نسبت به سال ۹۷ هم کمتر برق مصرف کردند.

به گفته این مقام مسئول در صنعت برق، حدود ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به این ۸ میلیون مشترک پرداخت شد.

البته صنایع و واحدهای تجاری هم از جوایز در نظر گرفته شده برای خوش مصرف‌های برق بی نصیب نبوده‌اند. آنگونه که رجبی‌مشهدی اعلام کرده حدود ۳۵۰ میلیارد تومان هم پاداش خوش مصرفی به مشترکان صنعتی، کشاورزی و تجاری که در برنامه‌های مدیریت مصرف برق شرکت کرده اند، پرداخت شده است.

رشد ۶.۱ درصدی تولید برق

تولید انرژی برق در سال ۹۸ حدود ۶.۱ درصد بیشتر شده و از ۳۰۹ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۹۷ به ۳۲۸ میلیاردکیلووات ساعت افزایش پیدا کرده است. از طرفی آمارهای توانیر هم از رشد ۴ درصدی مصرف برق در سال گذشته خبر می‌دهد. البته سخنگوی صنعت برق می‌گوید: رشد مصرف برق در لحظه پیک تنها یک درصد بوده و به نوعی با مشارکت مشترکان موفق به مدیریت مصرف در این ایام شده  و تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کردیم.

او ادامه داد: معمولا میزان استفاده از برق در روزهای پیک ۵.۲ درصد افزایش پیدا می‌کند که نشان دهنده مدیریت بی سابقه مصرف برق در روزهای پیک طی ۱۰ سال گذشته است.

استارت‌آپ‌ها هم برای مدیریت مصرف به میدان می‌آیند

البته برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف در امسال به پرداخت جایزه به خوش مصرف‌ها محدود نمی‌شود و آنگونه که سخنگوی صنعت برق اعلام کرده قرار است که استارت آپ‌های برای کاهش مصرف این انرژی به میدان بیایند و مصرف حدود هزار مگاوات برق را اصلاح کنند. البته این اولین بار نیست که استارت اپ به این صنعت ورود پیدا کنند و به گفته رجبی مشهدی، امسال دو استارت آپ در استان سیستان و بلوچستان و خراسان روی طرح‌های کارشناسی برای مدیریت مصرف برق فعالیت کرده که در شهر مشهد موفق به کاهش ۱۵۰ مگاوات مصرف برق در روزهای پیک شدند.

او که پیش بینی می‌کند استارت آپ‌ها استقبال خوبی از این طرح‌ها داشته باشد و امیدوار است که انتشار ویروس کرونا خللی در انجام پروژه ایجاد نکند.

بر اساس آنچه اعلام شده برنامه‌های مدیریت مصرف و پرداخت جایزه به خوش مصرف‌ها در سال ۹۹ هم ادامه خواهد داشت و اگر می‌خواهید در فهرست مشترکان کم مصرف قرار گیرید و البته جایزه هم دریافت کنید کافی است که همین حالا روش‌های کاهش مصرف در منزل را با استفاده از لامپ‌های فوق کم مصرف و وسایل برقی پربازده و همچنین جلوگیری از هدر رفت انرژی را مدنظر قرار دهید.

کد خبر: ۱۱٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha