۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
۵ نکته درباره برادران دشمن در صنعت هوانوردی
وضعیت بوئینگ بهتر است یا ایرباس؟

۵ نکته درباره برادران دشمن در صنعت هوانوردی

ایرباس در هواپیماهای تجاری وضعیت بهتری از بوئینگ دارد در حالی که هواپیما ساز آمریکایی روی محصولات نظامی بیشتر متمرکز است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شرکت‌های آمریکایی «بوئینگ» و «ایرباس اروپایی» از بزرگترین بازیگران صنعت هوانوردی جهانی هستند و رقابت شدیدی بین این دو شرکت وجود دارد که سابقه ای چند ده ساله دارد و طی آن هر شرکت به دنبال پیشرو بودن است. مهم ترین اطلاعاتی که می توان در مورد این دو شرکت دانست را می توان در قالب  ۵ نکته بررسی کرد.

۱- دو قطبی قوی
این دو شرکت بازیگران مهمی در صنعت هوانوردی هستند و ۹۰ درصد از بازار هواپیماهای تجاری را در اختیار دارند.

شرکت آمریکایی "بوئینگ" که در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد، از دهه شصت به لطف هواپیماهای میان برد خود (بوئینگ ۷۳۷) و هواپیماهای دوربرد خود (بوئینگ ۷۴۷) به موفقیت های بزرگی دست یافت با این وجود   «بوئینگ» اکنون قصد دارد تعداد نیروی کار خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۳۰۰۰۰ نفر کاهش دهد. بد نیست بدانید  پیش از شیوع همه‌گیری کرونا در صنعت هوانوردی، ۱۶۱۰۰۰ کارمند داشت. این شرکت همچنین  کارخانه‌هایی در واشنگتن و کارولینای جنوبی دارد.

از سوی دیگر، شرکت اروپایی «ایرباس» در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین در ایالات متحده آمریکا فعالیت دارد، «ایرباس» در سال ۱۹۷۰ به عنوان یک پروژه فرانسوی-آلمانی تاسیس شد و یکی از مهمترین پروژه های آن هواپیمای محبوب ایرباس A۳۲۰ است که رقیب (بوئینگ) ۷۳۷ می باشد.

 در پایان سال ۲۰۱۹، ایرباس ۱۳۵۰۰۰ کارمند داشت، اما کرونا باعث کاهش اشتغال شد. همه‌گیری کرونا ومحدودیت های رفت و آمد در جهان و زمین گیر شدن صنعت هوایی جهان باعث  لغو ۱۵۰۰۰ شغل در ایرباس شد.

ایرباس علاوه بر تأسیسات تولیدی در انگلیس، کانادا، چین و اسپانیا، دارای تأسیسات تولیدی است و در شهرهای تولوز فرانسه و هامبورگ آلمان نیز پایگاه های اصلی شرکت مستقر است.

 فروش ایرباس با ۲۹ درصد کاهش به ۴۹.۹ میلیارد یورو و فروش بوئینگ با ۲۴ درصد کاهش به ۵۸.۲ میلیارد یورو کاهش یافت

۲- تاثیرشدید اپیدمی کرونا بر این دو شرکت
همان طور که در بالا نیز اشاره شد این دو شرکت به شدت تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار گرفتند که منجر به کاهش تولید آنها شد، شرکت هواپیما سازی "ایرباس" تنها ۵۶۶ هواپیما در سال ۲۰۲۰ تحویل داد که یک سوم کمتر از سال ۲۰۱۹ بود در حالی که "بوئینگ" تنها ۱۵۷ هواپیما را تکمیل و به مشتریانش ارائه داد که این آمار نیز در مقایسه با ۳۸۰ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۹ با افت چشمگیری مواجه بود.

در نتیجه فروش ایرباس با ۲۹ درصد کاهش به ۴۹.۹ میلیارد یورو و فروش بوئینگ با ۲۴ درصد کاهش به ۵۸.۲ میلیارد یورو کاهش یافت.

۳- تولید ماهواره، هواپیماهای نظامی و هلیکوپتر
بد نیست بدانید که ایرباس بزرگترین تولید کننده هلیکوپتر در جهان است و سهم بازار آن از چرخبال های جهان  ۱۲ درصد است. همچنین هواپیماهای حمل و نقل نظامی تولید می کند.

نکته قابل تامل دیگر این است که فعالیت های دفاعی و هوافضایی آن ۲۱ درصد از گردش مالی آن را تشکیل می دهد.

این شرکت همچنین جایگاه سیزدهم را در فهرست بزرگترین سازندگان اسلحه در جهان به خود اختصاص داده است.

«بوئینگ» اما در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد و فهرست محصولات آن شامل هواپیماهای باری نظامی، هواپیماهای جنگی مانند ( C۱۷ ) و ( F۱۵ ) و همچنین طیف وسیعی از موشک‌ها و ماهواره‌ها می‌شود.

 به نظر می‌رسد ایرباس در موقعیت بهتری نسبت به بوئینگ قرار دارد. ایرباس در خردادماه  امسال (پایان ماه می)  ۶۹۳۳ سفارش داشت اما تعداد سفارش های بوئینگ ۴۹۸۳ فروند است

۴-  احوالات متفاوت
در حالی که این دو شرکت تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفته‌اند، به نظر می‌رسد ایرباس در موقعیت بهتری نسبت به بوئینگ قرار دارد. ایرباس در خردادماه  امسال (پایان ماه می)  ۶۹۳۳ سفارش داشت اما تعداد سفارش های بوئینگ ۴۹۸۳ فروند است.

 در حالی که ایرباس قرار است ظرف دو سال A۳۲۱ XLR خود را به بازار عرضه کند، که پاسخ مثبت مشتریان را دریافت کرده است، بوئینگ همچنان از عواقب زمین گیر شدن هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس خود رنج می برد و قبل از اینکه بتواند تولید خود را افزایش دهد، باید هواپیماهایی را که تولید کرده است، بفروشد.

۵- اختلاف تجاری طولانی مدت
 ایرباس و بوئینگ به ترتیب با حمایت اتحادیه اروپا و ایالات متحده وارد یک مناقشه تجاری طولانی مدت شده بودند که سابقه آن به سال ۲۰۰۴ بازمی گردد. اختلاف آنها بر سر یارانه های دولتی بود که به هر دو شرکت پرداخت می شد و هر کدام دیگری را به انجام اقدامات غیرقانونی ضد رقابتی متهم می کردند.

پس از اینکه این دو شرکت تحت تأثیر این بیماری همه گیر قرار گرفتند، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا با آتش بس موافقت کردند و بدین وسیله عوارض گمرکی تنبیهی اعمال شده در این اختلاف به حالت تعلیق درآمده است.

کد خبر: ۱۱۶٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha