۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵
مهار تورم با بودجه بدون کسری| استقراض از بانک مرکزی به صفر برسد
عضو سابق شورای پول و اعتبار عنوان کرد؛

مهار تورم با بودجه بدون کسری| استقراض از بانک مرکزی به صفر برسد

عضو سابق شورای پول و اعتبار گفت: در صورتی که دولت بتواند با همکاری مجلس بودجه‌ای را تنظیم کند که کسری نداشته باشد، عامل مهم تورم از اقتصاد ایران رخت برمی‌بندد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو سابق شورای پول و اعتبار در رابطه با مدیریت تورم در کشور گفت: کلید حل مشکل تورم در اقتصاد ایران در اصلاح ساختار بودجه است، به این شکل که بودجه کشور طی دهه‌های اخیر سال به سال با مشکل کسری بیشتر و بیشتر روبه‌رو بوده است، بنابراین در صورتی که دولت بتواند با همکاری مجلس بودجه‌ای را به تنظیم درآورد که کسری نداشته باشد، عامل مهم تورم از اقتصاد ایران رخت برمی‌بندد.

وی در ادامه اضافه کرد: کاری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که منافع مالی دولت به درآمد مالیات اتکا پیدا کند و تا حد توان از نفت فاصله گیرد، البته این درآمد مالیاتی به وضع مالیات جدید هم نیازمند است. مانند مالیات برعایدی سرمایه یا مالیات برمجموع درآمد و حتی امکان افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده نیز از جمله مواردی محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که مالیات برارزش افزوده برسایر کشورها غالبا براساس ۱۸ درصد، ۲۴ یا ۲۵ درصد است، اما مالیات برارزش افزوده در کشور ایران ۹ درصد در نظر گرفته شده که یک درصد آن هم مخصوص تامین منابع لازم برای بهداشت روستائیان محاسبه شده است.

عضو سابق شورای پول و اعتبار در این رابطه یادآور شد: اعتقاد دارم، می‌توان بر این ۹ درصد افزود و مالیات بیشتری دریافت کرد، البته منظور مالیات ۱۸، ۲۵ یا ۲۰ درصد نیست، ولی حداقل می‌توان آن را به ۱۲ درصد رساند که در این صورت درآمد خوبی یعنی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان اضافه به دست می‌آید و بدینوسیله هزینه‌های دولت از مالیات پوشش داده خواهد شد که دیگر نیازمند استقراض از بانک مرکزی نخواهیم شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره مسئله استقراض از بانک مرکزی نیز بیان کرد: مسئله استقراض از بانک مرکزی که تحت عنوان بی‌انضباطی بانک‌ها معروف است که منشاء رشد نقدینگی و پایه پولی نیز به شمار می‌رود، باید مهار شود و این در اختیار بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید بانک‌ها را به کنترل درآورد و اجازه برداشت‌های اضافی را ندهد تا اینکه تورم را به مهار درآید.

مصباحی‌مقدم در ادامه اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود دولت در برخی مواقع چاره‌ای جز استقراض از بانک مرکزی ندارد را قبول ندارم. دولت باید و باید جلوی استقراض از بانک مرکزی را بگیرد. خوشبختانه طی شهریور و مهر دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده است، چنانچه این روند استمرار پیدا کند، بودجه کشور را بدون استفاده از بانک مرکزی نجات داده و در این زمینه موفقیت مهمی به دست آورده است، البته مسئله حائز اهمیت بودجه سال آینده است که باید آن را بدون کسری بست زیرا دولت هزینه‌های اضافی برای حذف زیاد دارد که می‌تواند در رابطه با آن‌ها دست به صرفه‌جویی زند و از این طریق هزینه به اندازه درآمد شود و کسری نیاورد تا ناچارا دست به استقراض هم نزند.

کد خبر: ۱۱۶٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha