۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
بی‌خانمان‌ها تهدید اصلی کرونا در امریکا
شیوع گسترده‌تر و سریع‌ کرونا با بی تدبیری؛

بی‌خانمان‌ها تهدید اصلی کرونا در امریکا

دولت های ایالتی، محلی و سیستم بهداشت عمومی فدرال در ادعاهای خود در راه مقابله با کرونا در تلاشند تا با به کارگیری استراتژی های مهار شیوع، اثرات مخرب این بیماری را بر روی گروه‌های آسیب پذیر از جمله جمعیت بی‌خانمان در امریکا کاهش دهند.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- از آنجایی که تعداد موارد ابتلا به بیماری COVID-۱۹ در امریکا به طرز قابل توجهی در حال افزایش بوده و  کشور بر روی لبه پرتگاه رکود قرار گرفته است، بازهم مقامات امریکایی از جمله ترامپ با متهم کردن چین به عنوان منشا اصلی ویروس، شانه خالی کردن خود و انگ زدن به کادر درمانی با احتکار اقلام پزشکی توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.  

پزشکان و محققان هنوز نمی دانند چه درصد از مردم امریکا آلوده شده و چه درصد از افراد آلوده جان خود را از دست می دهند یا روند بهبود را طی خواهند کرد.

با این وجود، از آنجایی که امریکا بیش از هر کشور توسعه یافته ی دیگری بیشترین افراد بی خانمان را در خود جای داده و بیش از نیم از میلیون از شهروندان امریکایی در معرض خطر ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن هستند، در میان همه برنامه ریزی ها و استفاده از استراتژیهای مختلف در مهار این بیماری همه گیر احساس نگرانی و وحشت  در میان عموم مردم مشاهده میشود، اما این موضوع در میان این گروه آسیب پذیر به طور گسترده ای مورد بحث قرار نمی گیرد. در حالیکه با توجه به آسیب پذیر بودن این قشر باید مورد توجه ویژه مقامات محلی قرار گرفته و این مسئله زنگ هشداری برای بیدار شدن آنها باشد.

افزایش ۱۶ درصدی تعداد بی خانمان ها طی یک سال 

آمارها نشان می دهد که شمار افراد بی خانمان در امریکا از ۵۵۳ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ به ۵۶۸ هزار بی خانمان در سال ۲۰۱۹ رسید.

گزارشهای وزارت مسکن و شهرسازی امریکا نشان می دهد که کالیفرنیا و اورگان شاهد بیشترترین افزایش بی خانمانی بوده اند.

 ایالت کالیفرنیا این روزها درگیر بحران جدی رویایی با قشر بی خانمان و کارتن خواب است و آمارها نشان می دهد که هم اکنون خیابان‌های کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن بیش از ۱۶۶ هزار بی خانمان را در خود جای داده است.

  آمار بالای پذیرش این افراد توسط اورژانس  به علت پایین بودن سیستم ایمنی بدن آنها به خاطر شرایط زندگی در پیاده روهای آلوده نشانگر وخیم بودن اوضاع کنونی است. زیرا اگر این ویروس در میان این گروه نفوذ بیشتری پیدا کند، سرعت رشد آن چندین برابر می شود.

در همین راستا نهاد ائتلاف ملی برای بی‌خانمانها(NCH) در آمریکا هشدار داده که با افزایش شیوع این ویروس، این گروه به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و همچنین دسترسی آسان به مراقبتها و تجهیزات بهداشتی در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا در ایالت‌های مختلف آمریکا قرار دارند.

به همین منظور یکی از اساتید طب پیشگیری و سیاست های بهداشتی در دانشکده پزشکی Keck دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: «  دانشگاه USC در لس آنجلس یک دانشگاه در کالیفرنیای جنوبی است که به حمایت از بی خانمان ها اختصاص یافته است.  با شیوع گسترده کرونا من نگران این موضوع هستم که چگونه این بیماری می تواند تمام تلاش های ما را برای ارائه مراقبت های انسانی به افراد بی خانمان که از خیابانها و پناهگاههای نامناسب خارج شدند و به این مرکز انتقال داده شدند، تحت تأثیر قرار دهد. من همچنین عمیقا نگران میزان آلودگی و مرگ و میر به طور کلی در بین جمعیت های آسیب پذیر هستم.»

علاوه بر افزایش روزافزون تعداد بی خانمان های این کشوربه علت شرایط بد اقتصادی، میلیون ها مستاجر نیز با خطر بی خانمان شدن و صدور حکم تخلیه خانه هایشان از طرف صاحب خانه ها به علت عدم توانایی پرداخت اجاره بها و نرخ بالای اجاره خانه ها روبرو هستند.  

اما گزارش ها نشان می دهد که برخی از شهرهای آمریکا به طور موقتی قانون ممنوعیت اخراج اجاره نشین ها را مد نظر قرار داده اند.  این تصمیم برای جلوگیری از بی خانمان شدن افراد مبتلا و شیوع گسترده ویروس اتخاذ شده است اما باید دید که تا چه حد عمل و قابل اجرا خواهد بود.

با توجه به آمار بالای ابتلا به بیماریهای عفونی از جمله سل، هپاتیت و ذات الریه در بین افرادی که بی خانمان می شوند، مقامات دولتی و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در رابطه با گسترش کرونا میان این گروه، نگرانی بیشتری دارند زیرا پیامدهای مخرب زیادتری برای تمام افراد جامعه خواهد داشت.

عدم توانایی مالی افراد بی خانمان در پرداخت هزینه های پزشکی و درمانی سرعت انتقال ویروس را بیشتر میکند و تعداد افراد مبتلا را در جوامع افزایش می دهد

همچنین افراد بی خانمان به دلیل آنکه اغلب در یک مکان زندگی نمی کنند و همچنین توانایی پرداخت هزینه های پزشکی و درمانی خود را ندارند احتمال آنکه این ویروس را سریع‌تر انتقال دهند بسیار زیاد است 

 برای کسانی که در خیابان ها زندگی می کنند تقریبا غیرممکن است که راهی برای شست و شو و رعایت نظافت داشته باشند.  در بسیاری از پناهگاه ها، این افراد در میان گروهای مختلف می خوابند، غذا می خورند و در فعالیت ها مشارکت می کنندو این مسئله باعث افزایش خطر ابتلا و انتقال ویروس به افراد نزدیک می شود.

علاوه بر آن، بسیاری از پناهگاه ها از فضاهای بزرگی برخوردارند که تختخواب ها در مجاورت یکدیگر قرار گرفته اند. نزدیک بودن این افراد که ممکن است ناقل بیماری بوده در حالیکه خودشان اطلاعی ندارند، خطرناک است.

کسانی که در پناهگاه ها مشغول به فعالیت هستند، نیز ممکن است آموزش های محدودی در زمینه پیشگیری این بیماری همه گیر دیده باشند و یا از روشهای شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه کردن آنها آگاهی کافی نداشته باشند.

بسیاری از افراد بی خانمان که در پناهگاه ها اقامت ندارند ممکن است در قطار یا ایستگاه های اتوبوس بخوابند یا در سالنهای انتظار بخش اورژانس بیمارستان ها به سر ببرند. این مکانها فرصت هایی را برای گسترش عفونت به دیگران فراهم می کند. همچنین بسیاری از کارتون خوابهایی که از بیماری روانی رنج می برند ممکن است درپاسخ به تهدیدات عفونتی دچار مشکل شوند.

همچنین افراد بی خانمان به دلیل آنکه اغلب در یک مکان زندگی نمی کنند و همچنین توانایی پرداخت هزینه های پزشکی و درمانی خود را ندارند احتمال آنکه این ویروس را سریع‌تر انتقال دهند بسیار زیاد است.  

عدم توانایی مالی در پرداخت اجاره بهای سنگین/ بی تفاوتی مقامات امریکایی در بحران بی خانمانی

بنابراین این معضل که به علت عدم توانایی مالی در پرداخت اجاره بها و بی تفاوتی مقامات آمریکایی سال هاست که ایالت های مختلف از جمله کالیفرنیا را با بیشترین تعداد افراد بی خانمان درگیر خود کرده است، هم اکنون به بحرانی مشقت بار تبدیل شده است.

در شهرهای ساحلی غرب امریکا هزینه‌های بالای مسکن با کرایه های چند هزار دلاری برای خانواده های کم درآمد از دلایل اصلی بی خانمان شدن این تعداد زیاد از شهروندان در نظر گرفته می شود. در حالی که مقامات دولتی اعتیاد و بیماری‌های روانی را از جمله علل این بحران در نظر گرفته اند.

با وجود اینکه تنها اقدام چشمگیر ترامپ در چند سال گذشته پاکسازی مناطق بی خانمان نشین در شهر سانفرانسیسکو بوده است به دلیل بحران کنونی کرونا و قرار گرفتن کشور در لبه پرتگاه رکود، روزانه راهکارهای مختلفی از سوی مقامات ارائه می شود.

تصویب مجموعه ای از قوانین برای غیرقانونی بودن خوابیدن در خیابان‌های امریکا این معضل را حل نمی کند بلکه موجب نقل مکان افراد بی خانمان از مکانی به مکانی دیگر و سرگردانی آنها می شود.

کد خبر: ۱۱٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha