۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
تلاش جهانی برای یارگیری در حوزه اقتصاد دیجیتال
بازار گزارش می دهد؛

تلاش جهانی برای یارگیری در حوزه اقتصاد دیجیتال

توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند زمینه سازی است و کشورهای دنیا در تلاش هستند با ایجاد توافق ها و توسعه همکاریهای دوجانبه و چند جانبه در این مسیر حرکت کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: با توسعه اقتصاد دیجیتال و مشخص شدن نیازها و ظرفیتهای این بازار، اتحادیه ها و توافق هایی در دنیا در این حوزه در حال شکل گیری است. کشورهای مختلفدر تلاش هستن تا زمینه را برای توسعه همکاریهای دیجیتال فراهم کنند و بستر را برای رشد اقتصادی دو جانبه و چند جانبه فراهم کنند.

نکته جالب این جاست که به نظر می رسد تلاش برای ایجاد گروه های متمرکزی در این زمینه بالا گرفته است و همان طور که اقتصاد دنیا در یک قرن اخیر، به دو بخش غرب و شرق تقسیم شده بود، اقتصاد دیجیتال هم به سرعت در حال تبدیل شدن به اقتصاد دیجیتال شرقی و اقتصاد دیجیتال غربی است.

خبرها نشان می دهد امریکا در تلاش است تا قدرت چین در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال را محدود کند و بریتانیا در تلاش است تا قدرت خود را در میان کشورهای دوست و متحدش بیشتر کند و به همین دلیل توسعه همکاریهای اقتصادی در زمینه دیجیتال در میان کشورهای اسیا-پاسیفیک را در دستور کار قرار داده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ یکی از توافق هایی که در این روزها برای توسعه آن تلاش زیادی می شود، توافق مشارکت اقتصاد دیجیتال است که با هدف تقویت همکاریهای بین المللی در زمینه قانون گذاری در حوزه دیجیتال شکل گرفته است و کشورهای سنگاپور، نیوزیلند و شیلی  به عنوان اولین اعضای ان فعالیت خود را شروع کرده اند.

حال خبرهایی در مورد تلاش چین و کانادا برای ورود به این توافق منتشر شده است که خود می تواند بر اهمیت این توافق و کارایی آن در سالهای اتی اضافه کند. رییس جمهور کشور چین در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ در این زمینه گفت: «همکاری با کشورهای دنیا در زمینه اقتصاد دیجیتال برای کشور چین از اهمیت بالایی برخوردار است.

اقتصاد ما به سرعت به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند و این سرعت بالا باعث شده است تا فرصت کافی برای شناسایی نیازهای تازه بازار در کشور وجود نداشته باشد. با ایجاد توافق های جهانی و ایجاد کارگروه های مشترک برای شناسایی نیازهای تازه بازار و قانون گذاری در این زمینه می توان انتظار داشت که در مدت کوتاه تری  بستر برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور فراهم شود.»

وی با تاکید بر این نکته که چین آماده همکاری با تمامی کشورهای دنیا در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه زیر ساختهای لازم برای آن است، افزود: «این تغییر می تواند قدرت تاب آوری اقتصاد دنیا در برابر بحران های آتی را  افزایش دهد و با توجه به وضعیت کنونی حاکم بر اقتصاد جهان و تغییرات جوی که خود خطرات زیادی را برای کشورها به همراه أورده است، استفاده از این فرصت مساله ای مهم و ضروری است.»

اما چین تنها کشوری نیست که در زمینه توصعه اقتصاد دیجیتال تلاش می کند. روزنامه بیزینس تایمز در گزارش اخیر خود خبر از مذاکرات کشور بریتانیا با کشورهای ویتنام و مالزی برای توسعه همکاریهای دیجیتال و فرصتهای اقتصادی دو جانبه و چند جانبه داد. این روزنامه نوشت:« بریتانیا بر این باور است که توسعه اقتصاد دیجیتال کلید توسعه اقتصادی است و هر چه دامنه کشورهایی که در این زمینه با هم همکاری می کنند بیشتر باشد، فرصت رشد بالاتری برای انها وجود دارد.»

 بریتانیا طرح توسعه همکاریهای دیجیتال بریتانیا- ا-س- ان را به تازگی به تصویب رسانده است و به همین دلیل در تلاش است تا با کشورهای مختلفی در این زمینه همکاری کند.. اما توسعه همکاری در کشورهای جنوب شرق اسیا و پاسیفیک در اولویت آنها قرار دارد.

کد خبر: ۱۱۶٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha