۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
آیا اروپا جلو رکود ناشی از کروناویروس را می گیرد؟
اقدامات اروپا جهت مقابله با کرونا ویروس

آیا اروپا جلو رکود ناشی از کروناویروس را می گیرد؟

اقدامات کشورهای اروپایی جهت کاهش درد اقتصادی ناشی از کروناویروس موثر خواهد بود اما این قاره مدتها پس از مهار آن با عواقب اقتصادی آن دست و پنجه نرم خواهد کرد.

فاطمه محمدی پور؛ خبرگزاری بازار – سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای در مورد اقدامات کشورهای اروپایی جهت مقابله با تاثیرات منفی اقتصادی ناشی از کروناویروس منتشر نموده است. در این مقاله آمده است اقتصاد کشورهای اروپایی مانند دیگر مناطق جهان تعطیل شده و کشورها اقدامات لازم را جهت بهبود وضعیت انجام می دهند. با این وجود قاره اروپا تأثیر اقتصادی ناشی از شیوع کروناویروس را تا مدتی طولانی پس از مهار آن احساس خواهد کرد.

تاثیر کرونا ویروس بر اقتصاد اروپا

کروناویروس در دسامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین شروع شد ولی به سرعت به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد. در حال حاضر حدود ۶۷۶ هزار نفربه این ویروس مبتلا و حدود ۳۲ هزار نفر در اثر ابتلا به آن از بین رفته اند. بیشترین تعداد مبتلایان در آسیا پس از چین، مربوط به کشورهای جنوب شرق آسیا و ایران است. بخش‌هایی از اروپای غربی دیگر بخش‌های درگیر در جهان هستند. بررسی روند تعداد مبتلایان نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان در ایالات متحده آمریکا و ایتالیا از چین سبقت گرفته است. بر اساس آمار و گزارشات معتبر منتشر شده کروناویروس تاکنون تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشورهای مختلف و اقتصاد جهانی به طور کلی داشته است.  باید گفت شیوع این ویروس از سه طریق بر اقتصاد موثر بوده است.

 اول از طریق عرضه؛ کروناویروس از طریق ایجاد اختالال قابل توجه در زنجیره تأمین جهانی، توقف فعالیت‌های اقتصادی و بسته شدن کارخانه‌ها و رکود در بسیاری از فعالیت‌های بخش خدمات عرضه اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است.

دوم از طریق تقاضا؛ در نتیجه شیوع کروناویروس مسافرت‌های تجاری و گردشگری،  فعالیت‌های مرتبط با حمل و نقل، خدمات آموزشی، سرگرمی و تفریحی کاهش یافته است. این تغییر در تقاضا ناشی از تغییر در ترجیحات مصرف‌کننده به دلیل ترس در نتیجه تغییر الگوی مصرف بوده و نتیجه آن کاهش سرعت گردش پول است.

سوم از طریق عدم اطمینان؛ کروناویروس از طریق ایجاد عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصاد سبب کاهش در مصرف کالاها و خدمات و تاخیر تصمیمات مرتبط با سرمایه‌گذاری شده است.

همانطور که کا همه ما می دانیم، اقتصاد کشورها به یکدیگر وابسته بوده و نوعی وابستگی متقابل پیچیده میان کشورها در سراسر جهان وجود دارد. بنابراین تاثیر کروناویروس بر اقتصاد چین، ایالات متحده امریکا و ... بر اقتصاد کشورهای اروپایی بی تاثیر نبوده و چون این کشورها بخش بزرگی از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهند می توان گفت کرونا ویروس تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشورهای اروپایی دارد. اکنون باید دید کشورهای اروپایی جهت کاهش تاثیرات اقتصادی کروناویروس چه اقداماتی انجام داده و خواهند داد.

اقدامات دولتهای اروپایی جهت نجات اقتصاد خود

از آنجا که شیوع کروناویروس نیشی عمیق به رشد اقتصادی جهان وارد نموده است، اروپا در تلاش است نیازهای روز افزون خانواده ها و مشاغلی را که در تلاش برای دستیابی به اهداف خود در قرنطینه هستند، مهیا کند. در تاریخ ۱۶ مارس، وزرای دارایی منطقه یورو درباره احتمال استفاده از صندوق پولی اتحادیه اروپا و استفاده از مکانیسم ثبات اروپا در مورد اقتصاد کشورهایی که درگیر این ویروس شده و قرنطینه شده اند صحبت کردند. در روزهای اخیر، دولتهای پنج اقتصاد بزرگ اروپا نیز همگی اقدامات متعدد با هدف کاهش میزان پیامدهای اقتصادی شیوع  کرونا ویروس  را اعلام نمودند : از جمله ارائه خطوط اعتباری ارزان تر، معوق نمودن پرداخت مالیات و حمایت اضافی از کارگرانی که درآمد آنها تحت تأثیر قرار گرفته است. در اینجا بسته های مالی کشورهای اروپایی جهت نجات اقتصاد خود آورده شده است:

    آلمان حدود ۵۰۰ میلیارد یورو (۵۴۹ میلیارد دلار) ضمانت اعتبار را برای شرکت ها اعلام کرد و گفت در صورت نیاز هزینه های جدید را متقبل خواهد نمود.

   انگلستان بسته ۳۳۰ میلیارد پوند (۳۹۸ میلیارد دلار) وام برای شرکت هایی که به دلیل شیوع بیماری با مشکلات مالی روبرو هستند را اعلام کرد.

    فرانسه اعلام کرد ۳۰۰ میلیارد یورو (۳۳۰ میلیارد دلار) وام بانکی به شرکت ها  را تضمین می کند. در ۱۷ مارس وزیر دارایی فرانسه نیز بسته ۴۵ میلیارد یورویی جداگانه (۴۹ میلیارد دلار) را اعلام کرد که شامل تأخیر در پرداخت مالیات و  اعطای حقوق و دستمزد برای شرکت ها است.

    ایتالیا حکم اضطراری مبنی بر تعلیق پرداخت وام و اعطای وام به شرکتها و خانواده ها  و تخصیص بودجه اضافی برای کمک به کارگرانی که درآمد آنها به دلیل شیوع کرونا ویروس موقتاً به حالت تعلیق درآمده است را صادر نمود.

    اسپانیا بسته کمکی ۲۰۰ میلیارد یورویی (۲۲۰ میلیارد دلار) را اعلام کرد و از ضمانت های دولت برای وام به شرکت ها و تاخیر در بازپرداخت وام برای کارگرانی که به دلیل بحران کرونا شغل خود را از دست می دهند خبر داد.

این اقدامات با هدفی مشترک در نظر گرفته شده اند: قرار دادن پول اضافی در جیب شرکتها و افراد درست زمانی که رشد اقتصاد جهانی در حال کند شدن است. شیوع کروناویروس. به خصوص در اروپا چرخه اقتصادی معیوب ایجاد کرده است: تدابیر شدید قرنطینه ای جهت مهار ویروس، با وادار کردن میلیون ها نفر به ماندن در خانه، فعالیت اقتصادی را کند کرده و بسیاری از مشاغل فعالیت خود را متوقف کرده یا کاهش شدید داده اند. فعالیت اقتصادی کم، به نوبه خود، مجبور شرکت ها را مجبور می کند موقتاً فعالیت برخی از پرسنل خود را به حالت تعلیق درآورند. سپس این کارگران شاهد کاهش درآمد خود خواهند بود زیرا مزایای بیکاری که دریافت می کنند اغلب از حقوق آنها پایین تر است. این امر باعث کاهش بیشتر توانایی مصرف آنها می شود و در نتیجه منجر به نرخ تولید پایین تر می شود.

مسیر طولانی بهبود وضعیت اقتصادی

اقدامات جدیدی که اکنون توسط بزرگترین اقتصادهای اروپا در حال انجام است به معنای شکستن این چرخه معیوب است اما تأثیر منفی شیوع در اقتصاد باز هم احساس خواهد شد. بسیاری از شرکت های اروپایی به دلیل اقدامات قرنطینه ای که توسط دولتها در سراسر قاره ارائه شده است، از خطوط هوایی گرفته تا خودروسازان، اخیراً خسارات قابل توجه تعلیق موقت فعالیت خود را اعلام کرده اند. به عنوان مثال بزرگترین خودروساز فولکس واگن اروپا  در ۱۷ مارس اعلام کرد کارخانه های خود را در اروپا حداقل برای دو یا سه هفته تعطیل خواهد کرد. در همین حال، در اسپانیا (که برخی از سختگیرترین اقدامات قرنطینه ای اجرا می شود)، در هفته های اخیر فعالیت حدود ۱۰۰۰۰۰ کارگر به حالت تعلیق در آمده است.

ممکن است هفته ها طول بکشد  تا تاثیر اقدامات جدید امدادی فرانسه، آلمان، اسپانیا، انگلستان و ایتالیا به طور کامل در اقتصادهایشان محقق شود. در همین حال، بسیاری از مشاغل در سراسر قاره ورشکست می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مجبور شوند برخی از کارگرانی را که فعالیت آنها به حالت تعلیق درآمده، به طور دائم اخراج کنند. این مهم نشان می دهد که  قاره اروپا تأثیر اقتصادی ناشی از شیوع کروناویروس را تا مدتی طولانی پس از مهار آن احساس خواهد کرد.

کد خبر: ۱۱٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha