۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
ضرورت شناسایی و برخورد با شبکه دلالی تغییر کاربری اراضی و باغات در همدان
معاون فرماندار همدان تاکید کرد:

ضرورت شناسایی و برخورد با شبکه دلالی تغییر کاربری اراضی و باغات در همدان

همدان - معاون فرماندار همدان بر ضرورت شناسایی و برخورد با شبکه دلالی تغییر کاربری اراضی و باغات در همدان تاکید کرد و گفت: مرّ قانون در این زمینه مدنظر است.

به گزارش خبرنگار بازار، با توجه به مشاهده ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در اراضی کشاورزی و باغات همدان و خروج آن ها از عرصه تولید و مباحث دیگر، عصر امروز دوشنبه در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی همدان که در سالن جلسات شهدای دولت فرمانداری برگزار شد، صحبت های مسئولان در جلسه به همین بحث معطوف شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان در این جلسه با بیان اینکه با توجه به اینکه در اراضی زراعی و باغات همدان نیاز است به جلوگیری از تغییر کاربری ها اهتمام ورزیم، عنوان کرد: وحدت جمعی و انسجام در این مسیر لازمه حرکت است.

یزدان آزرمی با بیان اینکه در زمینه معاونت عمرانی کارگروهی به صورت مشخص به ساخت و سازهای غیرمجاز رسیدگی دارد، عنوان کرد: با توجه به حساسیت موضوع تصمیم گرفته شد تا در این کارگروه به موضوع تغییر کاربری در باغات و اراضی کشاورزی پرداخته شود.

وی ادامه داد: همه به اهمیت این موضوع واقفیم و آن را جز وظایف کاری خود می دانیم و تعهداتی در این عرصه داریم اما انتظار می رود با دغدغه مندی بیشتری در این عرصه ورود پیدا کنیم.

آزرمی با تاکید بر اینکه مجموعه این کارگروه، نیازمند ورود مناسب و پشتیبانی جهادکشاورزی خواهد بود، افزود: در این مسیر جهادکشاورزی با موانغی روبرو است و باید قدم ها را به سمت پیشگیری هم سوق دهیم.

وی در این راستا تشریح کرد: چرا باید وقت، انرژی و سرمایه را روی قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز بگذاریم؟ اگر گشت ها در این مسیر محدود است، باید روی بحث های پیشگیرانه وارد کار شویم و شاهد ورود مناسب دهیاران و شوراهای روستاها در موضوع باشیم.

باید از انتقال مصالح ساختمانی به باغات و اراضی کشاورزی و زراعی جلوگیری شود و در این عرصه، مرّ قانون مدنظر باشد

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان عنوان کرد: از سویی باید از انتقال مصالح ساختمانی به باغات و اراضی کشاورزی و زراعی جلوگیری شود و در این عرصه، مرّ قانون مدنظر باشد.

آزرمی در ادامه صحبت های خود با اشاره به نقش رسانه ها در آگاهی بخشی عمومی مطرح کرد: رسانه ها می توانند در زمینه گشت مستمر و شناسایی این ساخت و سازهای غیرمجاز هم یاری دهنده باشند.

وی با بیان اینکه در همدان در حوزه اجرا وارد کار شده ایم اما شبکه دلالانی هم در این فضا هستند که دنبال این کارها می روند، اظهار کرد: شبکه ای پشت این قضیه است و ممکن است باندی در این زمینه شکل گرفته باشد بدین سان، شناسایی شبکه دلالی در تغییر کاربری اراضی و باغات شهرستان همدان و برخورد با آن ها باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان با بیان اینکه باید با حساسیت و دقت نظر و توجه به بحث های امنیت زیستی و غذایی در این عرصه گام برداشته شود، گفت: اگر نتوانیم به این موارد در کنار حفاظت از محیط زیست اهتمام ورزیم، پاسخی برای آیندگان نخواهیم داشت.

ضرورت شناسایی و برخورد با شبکه دلالی تغییر کاربری اراضی و باغات در همدان

مدیر جهادکشاورزی همدان نیز در ادامه با بیان اینکه در بخش کشاورزی چهار فاکتور اساسی یعنی آب، خاک، نهاده ها و دانش کشاورزی اهمیت دارد، عنوان کرد: این فاکتورها همگی مهم هستند و باید استمرار داشته باشند تا بتوانیم در مسیر تامین امنیت غذایی قدم برداریم.

احمد قدیمی گرجائی مطرح کرد: همدان با دارا بودن حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی، دیم و غیره و بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات، تولیدات نسبتاً خوبی در عرصه کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی همدان به بیش از ۶۰۰ هزار تن رسیده است، عنوان کرد: علی رغم این روند، متاسفانه شاهد دست اندازی و تغییر کاربری هایی در اراضی و باغات همدان هستیم و اگر عزم جدی و همگانی برای مقابله با این روند نباشد و اهتمام ویژه ای را در این عرصه شاهد نباشیم، آثاری از این باغات و اراضی باقی نخواهد ماند.

قدیمی گرجائی با تاکید بر اینکه وظیفه ما جلوگیری از تغییر کاربری ها در این عرصه است، عنوان کرد: در این عرصه باید به بحث های اقتصادی هم توجه شود بدین سان نیاز به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی های مردمی احساس می شود که در این راستا سال گذشته و چندماهه نخست امسال، جهادکشاورزی همدان نسبت به ورود به بحث های ترویجی و تبلیغی و اطلاع رسانی در این عرصه اقدام کرده است.

متاسفانه مجموعه جهادکشاورزی همدان علی رغم این حجم از تخلفات و دست درازی ها تنها یک ماشین گشت فعال دارد درحالی که بایستی اراضی قریب به ۱۰۷ روستا را مورد بررسی قرار دهد

وی با تصریح بر اینکه خیلی از دست درازی ها به باغات و اراضی کشاورزی در نتیجه عدم اطلاع رسانی نیست، مطرح کرد: متاسفانه مجموعه جهادکشاورزی همدان علی رغم این حجم از تخلفات و دست درازی ها تنها یک ماشین گشت فعال دارد درحالی که بایستی اراضی قریب به ۱۰۷ روستا را مورد بررسی قرار دهد.

مدیر جهادکشاورزی همدان ادامه داد: اگر بخواهیم باغات و اراضیمان را حفظ کنیم باید با یک انسجام عمومی و عزم همگانی وارد کار شویم، به نوعی که باید بدانیم حفاظت در این مسیر تنها برعهده سازمان جهادکشاورزی نیست و با توجه به تخریب ها نیز باید به به موضوع انسجام همه دستگاه ها بیش از پیش توجه شود.

قدیمی گرجائی با بیان اینکه بایستی در راستای مقابله با تغییر کابری ها در مرحله ابتدایی و پیش از شروع به ساخت وارد کار شویم، گفت: در یک و نیم سال گذشته مکاتبات متعددی داشته ایم اما هنوز اتفاقی نیفتاده درحالی که ما حداقل به یک دستگاه لودر برای برخورد با تغییر کاربری ها نیازمند هستیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه ای از دستگاه ها مانند راه و شهرسازی، شهرداری و سایر دستگاه ها می تواند از امکانات، تجهیزات و ماشین آلات خود در این عرصه وارد کار کنند، اظهار کرد: در این راستا تنها مدیر راهداری همدان همکاری داشته و از امکانات خود برای ورود به این عرصه استفاده کرده اند.

مدیر جهادکشاورزی همدان خاطرنشان کرد: در این مسیر نه تنها نیازمند پیش بینی تسهیلاتی هستیم تا بتوانیم مجهز به دستگاه بیل مکانیکی و لودر شویم، بلکه شهرداری همدان نیز باید در مسیر همکاری قدم بردارد.

سال ۹۹ بالغ بر ۴۰۰ مورد تخریب و قلع و قمع داشته ایم اما در سال جاری این روند به نحو مناسبی تحقق نیافت

قدیمی گرجائی با بیان اینکه طی یک سال و نیم اخیر سعی کرده ایم تا با برنامه محوری پیش رویم، گفت: از حدود ۳۰ برنامه سال گذشته که جهت اجرای احکام قضایی و قلع و قمع داشته ایم، تعداد زیادی محقق نشده درحالی در سال ۹۹ بالغ بر ۴۰۰ مورد تخریب و قلع و قمع داشته ایم اما در سال جاری این روند به نحو مناسبی تحقق نیافت.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد خانه در باغات و حریم اراضی کشاورزی نیامند آب است و همین موضوع موجب دست اندازی به آب های زیرزمینی هم می شود، تصریح کرد: با توجه به تغییر دستورالعمل ها و سخت گیری هایی که در صدور مجوزها می شود، خواستار تغییراتی در این عرصه هستیم.

قدیمی گرجائی مطرح کرد: باید مباحث مربوط به الحاق روستاها به شهرستان همدان نیز در این مسیر دنبال و مورد پیگیری قرار گیرند.

مدیر جهادکشاورزی همدان در بخش پایانی بیشترین تخریب اراضی و باغات در شهرستان همدان را مربوط به مسیر حیدره، جاده سد اکباتان، مسیرهای منتهی به پهن آباد و شورین اعلام کرد.

ضرورت شناسایی و برخورد با شبکه دلالی تغییر کاربری اراضی و باغات در همدان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان نیز با تاکید بر اینکه در این مسیر نیازمند آسیب شناسی هستیم، عنوان کرد: بازنگری طرح های ما باقی مانده است.

علی جلالی با در تشریح این موضوع عنوان کرد: بازنگری روستاها و ورود به عرصه مقابله با تغییر کاربری ها نیازمند تامین اعتبار و انعقاد تفاهم نامه ای بین دستگاه های مختلف است.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه در سطح کشوری وجود دارد اما بایستی بومی شده آن را در همدان داشته باشیم، اظهار کرد: هم اکنون در بنیاد مسکن در حال انجام طرح بازنگری هستیم، در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز با تعداد قابل توجهی ساخت و ساز در داخل روستاها و حریم شهرها روبرو هستیم از سویی، روستاهایمان هم امکان گسترش را ندارند.

جلالی با اشاره به وجود زمین های منابع طبیعی در سطح شهرستان همدان مطرح کرد: در تعدادی از روستاهای شهرستان همدان نیاز به زمین داریم، امروز سرمایه گذاری به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز سوق پیدا کرده و در صوت عدم آسیب شناسی موفقیتی در این عرصه نخواهیم داشت.

در ادامه این جلسه، بخشدار مرکزی همدان نیز با اشاره به شدت ساخت و سازها در باغات و اراضی کشاورزی همدان، مطرح کرد: بایستی اعتباراتی برای تجهیز ماشین آلات مورد نیاز جهت مقابله و تخریب این ساخت و سازها در نظر گرفته شود.

حمید عبدلی با بیان اینکه از ورود مردم و بازگشت آن ها به روستاهای همدان استقبال می کنیم، اظهار کرد: مهاجرت معکوس باعث می شود حتی برخی روستاهای خالی از سکنه به چرخه زندگی بازگردند اما مسئله ما ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی و باغات است بدین سان بایستی دهیاران در این زمینه ورود و دستگاه های مرتبط نیز پای کار باشند.

وی در پایان، با بیان اینکه شهرداری همدان نیز بایستی در زمینه مقابله با حمل مصالح به روستاها و باغات وارد کار شود، روند ورود و حمل مصالح از راه های مختلف به روستای سولان همدان را نگران کننده دانست و گفت: بایستی حریم روستاها مشخص شوند.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha