۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
آمادگی بخش خصوصی برای احداث ۳۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر مطرح کرد

آمادگی بخش خصوصی برای احداث ۳۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

رئیس ساتبا گفت: برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، تاکنون بخش خصوصی برای احداث ۳۲ هزار مگاوات اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش بازار، محمود کمانی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود این درخواست‌ها تا ۶۰ هزار مگاوات افزایش یابد، افزود: برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در گذشته مسیری وجود داشت به عنوان خرید تضمینی که در آن مسیر، برق تولیدشده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر با قیمت تعیین شده از سوی وزارت نیرو خریداری می‌شد که این روش به دلیل کمبود منابع با مشکل مواجه شده به همین دلیل وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مدل جدیدی را تعریف کرده است.

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی ایران (ساتبا) با اشاره به اینکه پرداخت خریدهای تضمینی متوقف نشده، اما با مشکل مواجه شده، گفت: در مدل جدید که فراخوان آن ارایه شده است طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، سرمایه گذار پس از احداث نیروگاه ظرف ۶ سال رقم سرمایه گذاری شده و سود خود را دریافت خواهد کرد.

کمانی با بیان اینکه مسیر پرداخت این سرمایه از سوخت صرفه جویی انجام خواهد شد، افزود: برای اجرای کامل این طرح در حال دریافت مصوبه‌ای در شورای اقتصاد هستیم و پیش از آن نیز هماهنگی‌های لازم با وزارت نفت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در این مدت ۶ سال برق را از این نیروگاه‌ها تحویل خواهیم گرفت و پس از آن نیز تا ۲۰ سال سرمایه گذاران می‌توانند برق خود را در بورس عرضه کنند.

رئیس سازمان ساتبا با اشاره به اینکه هم اکنون در مرحله فراخوان هستیم، گفت: پس از جمع آوری درخواست‌ها به طور کامل قراردادهای موردنظر برای احداث نیروگاه منعقد خواهد شد.

کمانی با بیان اینکه تاکنون در کشور ما ۹۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث شده، افزود: از این میزان نیروگاه ۳۱۰ نیروگاه بادی، ۳۹۰ نیروگاه خورشیدی و مابقی در بخش نیروگاه برق آبی کوچک، زیست توده و توربین‌های انبساطی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور فقط یک درصد از کل ظرفیت نیروگاهی بود این رقم بسیار پایین است، زیرا متوسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب شده در جهان معادل ۳۰ درصد از کل انرژی تولیدشده است حتی در برخی از کشورها تا ۸۰ درصد برق تولیدشده از انرژی‌های تجدیدپذیر است و این در حالیست که در برخی از کشورها انتهای استفاده از انرژی فسیلی تا سال ۲۰۲۰ مشخص شده است.

کمانی با بیان اینکه در کشورمان به دلیل وجود سوخت فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت چندانی داده نشده است، گفت: در ایران با این منابع گازی موجود حتی در بخش توسعه نیروگاه‌های فسیلی نیز به مشکل برخواهیم خورد همان طور که هم اکنون در فصل سرما برای تامین گاز چالش وجود دارد و باید از سوخت مایع استفاده شود و، چون حجم سوخت مایع نیز محدود است ممکن است در این بخش نیز با خاموشی مواجه شویم.

وی با بیان اینکه ما در بلندمدت نمی‌توانیم برق خود را با تکیه بر انرژی‌های فسیلی تامین کنیم، افزود: در دولت سیزدهم به همین دلیل برای احداث ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر اعلام آمادگی شده است.

رئیس سازمان ساتبا گفت: در کشور ما امکان احداث ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی وجود دارد، اما ما هنوز به هزار مگاوات هم نرسیده ایم.

کمانی با اشاره به اینکه در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر دو اتفاق مهم رخ داده است، افزود: اتفاق نخست افزایش بهره وری در استفاده از تجهیزات تجدیدپذیر و اتفاق بعدی کاهش هزینه‌های خریداری این تجهیزات است به نحوی که در گذشته به ازای هر کیلووات ساعت انرژی خورشیدی دو هزار دلار پرداخت می‌شد، اما این رقم هم اکنون به ۶۰۰ دلار کاهش یافته است که این اتفاق به دلیل نوآوری انجام شده در دنیاست.

وی با بیان اینکه اگر قیمت گاز را به نرخ صادراتی آن محاسبه کنیم تولید برق در نیروگاه بادی یا خورشیدی قابل رقابت با انرژی فسیلی است، گفت: این در حالی است که انرژی‌های تجدیدپذیر آلودگی در محیط زیست ندارند.

کمانی با بیان اینکه فعالیت بعدی ما درخصوص داخلی سازی تجهیزات در انرژی‌های تجدیدپذیر است، افزود: به دلیل اینکه نسل این نیروگاه‌ها در کشور در حجم کمی انجام شده است تولید نیز متناسب با آن محدود بوده این در حالی است که ما به دلیل افزایش ظرفیت نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای راه اندازی زنجیره این نیروگاه‌ها فراخوان منتشر کرده ایم.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha