۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کاهش هزینه تولید مزیت دانش بنیان‌ها است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کاهش هزینه تولید مزیت دانش بنیان‌ها است

شاهرود- میرزایی، یک کارشناس فناوری در حوزه شرکت‌های دانش بنیان گفت: این شرکت‌ها دارای مزیت‌های فراوانی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه تولید اشاره کرد.

محمدرضا میرزایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در بخش صنعت است که بهره‌گیری از آنها می‌توانند بهره‌وری اقتصادی و اشتغال را به همراه داشته باشد، تاکید کرد: یکی از مهمترین مزیت‌های شرکت‌های دانش بنیان کاهش هزینه تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی صنعتی معدنی و حتی صنایع تبدیلی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان با تکیه بر توان مهندسی و همچنین فناوری می‌توانند راهکارهای ارزان قیمت را برای تولید احصا کند که در عرصه اقتصادی و همچنین تحقق جهش تولید به کمک ما خواهند آمد، افزود: دانش بنیان‌ها در واقع راهکارهای میانبری برای رسیدن به فناوری روز برای تولید هستند.

شرکت‌های دانش بنیان با تکیه بر توان مهندسی و همچنین فناوری می‌توانند راهکارهای ارزان قیمت را برای تولید احصا کند

این کارشناس با بیان اینکه دانش بنیان‌ها می‌توانند با استفاده از دانش بومی و فنی که دارند نیازهای مرتبط با صنایع از ماشین آلات و قطعات تا نیاز به فناوری را تأمین کنند، گفت: بزرگترین و شاید مهمترین ویژگی این شرکت‌ها جوان بودن و مبتنی بر دانش بومی است که سبب اشتغال جوانان نیز می‌شود.

میرزایی با بیان اینکه هر شرکت دانش بنیان در واقع یک ظرفیت بزرگ برای کمک به تولید و اشتغال است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان در زمینه فرآوری امروز ظرفیت‌های عظیمی دارند که متأسفانه مغفول مانده‌اند برای مثال تولید نوعی چسب از صمغ درختان پسته که معدن آن در دامغان است، یکی از مسائلی است که بر روی آن کار نشده و اتفاقاً در زمینه دانش بنیان‌ها نیز محسوب می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا نباید از پایان نامه‌های دانشجویی و خروجی شرکت‌های دانش بنیان استفاده نشود، گفت: استانداری سمنان گزارش بدهد که در پنج سال اخیر چند طرح دانش بنیان را به چرخه صنعت و تولید وارد کرده تا نفع اقتصادی اش به استان برسد؟ اتفاقاً این دانش بنیان‌ها هستند که می‌توانند کمبودهای ما را پوشش دهند برای مثال دانش بنیان‌ها می‌توانند در زمیه فراوری داشته‌های استان گام‌های ارزشمندی را بردارند اما مشخصاً کاری در این حوزه صورت نگرفته است.

استان سمنان دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در بخش صنعت است

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که دلیل ناکامی ما چیست؟ بیان کرد: اهمیت دانش‌بنیان‌ها توسط مسئولان درک شده است اما دو ایراد وجود دارد نخست اینکه هنوز هم آنها را دست کم می‌گیریم و سپس برنامه‌ای برای ورود تولیدات شان به مقوله صنعت نداریم به عبارت دیگر ما در وصل تولیدات دانش بنیان به صنعت دچار مشکلات هستیم که این امر با یک برنامه ریزی مناسب می‌تواند در بازه زمانی پنج الی ۱۵ ساله صورت گیرد تا سهم دانش بنیان‌ها در صنعت استان به حد قابل قبولی درصد برسد.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha