۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
استمرار رکود در بازار آهن

استمرار رکود در بازار آهن

قیمت آهن آلات در روز گذشته عمدتا روندی ثابت داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت دلار پس از اندکی افزایش در نخستین روز هفته، در پی نوسانات دائمی بازار ارز، روز گذشته باز هم کاهش جزئی داشت  و در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۸۹۰ تومان مبادله می‌شد اما در پایان روز این مقاومت شکسته و نرخ دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد. قیمت روزانه آهن آلات هم عمدتا روندی ثابت داشت اما در این میان شاهد افزایش و کاهش جزئی نرخ محصولات فولادی در برخی مبادی فروش بودیم.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین هم اشاره کردیم، بازار آهن به دلیل کمبود متقاضی مصرف در رکود عمیقی فرو رفته است و به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط بازار برای شکستن رکود فعلی فراهم نباشد، این روند همچنان پایدار خواهد بود.

با اینکه نرخ دلار در نخستین روز هفته افزایش یافت اما این روند تأثیری بر قیمت‌ها در بازار اهن نداشت، از طرفی دیگر به دلیل احتمال قطعی گاز در زمستان و کمبود آهن اسفنجی، فروش مواد اولیه فولاد از رقابت بالایی در بورس کالا برخوردار بود اما به‌ظاهر این شرایط هم نتوانست قیمت‌ها را تکان دهد و بازار روند رکودی خود را حفظ کرد.

خبرها از احیای مذاکرات هسته‌ای نیز بیانگر آغاز دور هفتم نشست برجامی در ۸ آذرماه است، طبق تجربه احتمال می‌رود بر اثر آن غالب بازارها روندی کاهشی و ثابت در پیش بگیرند، حال باید دید واکنش بازارها بر این مذاکره چه خواهد بود. اما در کل پیش‌بینی می‌شود جهش قیمت آنچنانی در بازار رخ ندهد و محصولات فولادی در یک بازه محدود قیمتی کاهش و افزایش بیابد.

مطابق آمار اهن پرایس از قیمت اهن الات، روز گذشته غالب شرکت‌ها مقاطع فولادی خود را با قیمتی ثابت عرضه کردند، به طوری که قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود اما شاهد کاهش ۳۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول در برخی شرکت‌ها نیز بودیم.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با ثبات قیمت همراه بود اما در بخش شاخه‌فروشی ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان بدون تغییر بود و تقریبا تمامی مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

قیمت پروفیل در بیشتر شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود و برخی شرکت‌ها نیز همچنان ثبات قیمت داشتند. قیمت انواع ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تقریبا ثابت اعلام شد و ورق سیاه نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.

به دنبال اخبار منتشر شده از احتمال قطعی گاز در زمستان و وعده احداث نیروگاه برای جبران کمبود انرژی صنایع فولادی، محمود ارباب‌زاده مدیرعامل و عضو هیأت فولاد سفیددشت اظهار کرد: براساس قرارداد منعقد شده فی‌مابین وزارت نیرو و صمت، وزارت نیرو موظف به تأمین ده هزار مگاوات برق برای صنایع است. اما طبق بررسی‌ها احداث نیروگاه در بهترین حالت ۲ الی ۳ سال طول می‌کشد، بنابراین تأمین ده هزار مگاوات برق با احداث نیروگاه تا نیمه دوم سالجاری امری بعید و دور از ذهن است.

وی با اشاره به موانع احتمالی پیش رو و صرف زمان زیاد برای ساخت نیروگاه، ابراز کرد: برای ساخت نیروگاه خورشیدی در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی زمان کمتری صرف می‌شود، اگر تمام امکانات و تجیزات برای ساخت نیروگاه حرارتی مهیا باشد و مانع و مشکلی نیز ایجاد نشود، دست‌کم سه سال زمان صرف ساخت آن خواهد شد، بنابراین برای تأمین این میزان نیرو ساخت نیروگاه خورشیدی منطقی‌تر و در دسترس‌تر است.

تعیین قیمت برمبنای تولیدات داخلی
سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به در دسترس بودن امکان خرید محصولات از بورس کالا اظهار کرد: صنعتگرانی که در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده‌اند به‌زودی می‌توانند محصولات خود را از بورس کالا تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه تعیین نرخ مقاطع فولادی براساس تولیدات داخلی امری امکان‌پذیر است، افزود: تهیه گندله و آهن اسفنجی در داخل کشور انجام می‌شود و وارداتی نیست، به همین جهت تعیین قیمت براساس فاکتورهای داخلی علاوه‌بر اینکه امری شدنی است به تنظیم قیمت محصولات و کاهش هزینه تولید نیز منجر خواهد شد.

امیری ثبت‌نام صنعتگران در سامانه جامع تجارت را سبب حذف دلالان دانست و گفت: این امر افراد واسطه‌گر را که شمش را با قیمت کمتر خریداری و با افزایش قیمت آن را صادر می‌کنند، محدود می‌کند.

وی اظهار کرد: ۶۵ درصد از فولادسازان در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده‌اند اما در کنار این ثبت‌نام آنها در سامانه بهین‌یاب به صورت ماهیانه امری ضروری است.

امضاهای طلایی عاملی برای رانت‌خواری
ابوالفضل ذبیحی کارشناس اقتصادی نیز در این زمینه با اشاره به لزوم حذف تعدد بخشنامه‌ها، تصریح کرد: امضاهای طلایی و تعدد بخشنامه‌ها به جای تسهیل تأمین کالا در بازار داخلی، به افزایش قیمت مقاطع فولادی دامن زد به طوری که قیمت محصولات در مقایسه با قیمت‌ جهانی آنها ۱۲۰ درصد افزایش یافت.

وی در ادامه بیان کرد: بخشنامه‌های متعددی که از سوی دولت برای تنظیم بازار فولاد ابلاغ می‌شد، علاوه‌بر اینکه به افزایش رانت‌خواری و فساد بیشتر دامن زد هیچ گره‌ای از مشکلات این بازار را نیز نگشود.

ذبیحی گفت: قیمت‌گذاری دستوری مقاطع فولادی به تفاوت قیمت این محصولات در مقایسه با بازارهای جهانی افزود که این امر به کاهش ارزش ریال بیش از بیش منجر شد و کاهش ارزش ریال نیز موجب افزایش و تقویت صادرات محصولات شد، به طوری که سیاست‌های دولت را به کنترل صادرات و تعیین عوارض برای مواد فلزی و معدنی تغییر داد.

روی‌هم رفته وجود امضاهای طلایی نه‌تنها بازار فولاد را تنظیم نخواهد کرد بلکه با افزایش دامنه رانت‌خواری و دلال‌بازی به بدنه این صنعت نیز آسیب خواهد زد.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha