۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
هیچ مالیاتی از سود سپرده ها گرفته نمی شود| تغییر نرخ سود بانکی فعلا فاقد مصلحت است
گزارش «بازار» از وضعیت این روزهای نرخ سود بانکی؛

هیچ مالیاتی از سود سپرده ها گرفته نمی شود| تغییر نرخ سود بانکی فعلا فاقد مصلحت است

با آنکه شایعاتی راجع به اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی برای تامین کسری بودجه مطرح است اما نمایندگان مجلس و دولت اعلام کردند تاکنون هیج بحثی در این مورد در سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی نشده است.

بازار گروه بانک و بیمه: کسری بودجه امسال که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است کار دولت و مدیران اجرایی را برای اداره امور و تامین هزینه های جاری و ... سخت کرده است چرا که درآمدهای پیش بینی شده حاصل از فروش روزانه ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت، ارز آوری مناسب با رونق صادرات و ...  در بودجه سال جاری محقق نشد و بار این کسری و بدهی های سنگین هم اکنون بر دوش دولت رئیسی افتاده است. در چنین شرایطی شایعاتی مطرح است که دولت می خواهد با وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی از این محل کسب منفعت کند.

تا کنون بحثی در خصوص وضع مالیات بر روی سود سپرده های بانکی در مجلس و یا کمیسیون های تخصصی مطرح نشده است، از طرفی چنانچه در این مورد تصمیماتی گرفته شود، شورای پول و اعتبار همراه با سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد باید با هم فکری عواقب آن بیندیشند و مجلس نیز در جریان قرار گیرد این در حالی است که تا کنون در این مورد هیچ صحبتی نشده است

تشویش اذهان عمومی با شایع پراکنی های بی اساس 
اکنون که کسری بودجه سنگین، فشارهای زیادی بر دولت وارد کرده است بسیاری می گویند؛ دولت در این شرایط سخت درصدد است تا به هر شکل ممکن هزینه های جاری و بعضا عمرانی خود را به شیوه های مختلف تامین کند. با این وجود اخیرا صحبت از کسب درآمد دولت از محل اخذ جریمه های محدودیت تردد شبانه خودروها مطرح شد که رئیس مجلس شورای اسلامی این موضوع را رد کرد.

فروش ارز گران در بازار با دلار ۲۷ هزار ۵۰۰ تومانی و سود قابل توجهی که دولت از این راه کسب می کند، موضوع دیگری است که این روزها از سوی خیلی ها مطرح می شود.

اخیرا نیز شایعاتی در خصوص وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی در فضای مجازی و برخی رسانه ها با این مضمون که دولت قصد دارد برای تامین کسری بودجه ای که با آن روبه روست اقدام به وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی کند مطرح شد، هر چند چنین موضوعاتی جز تشویش اذهان عمومی خیلی نمی تواند صحت داشته باشد اما پاسخگویی مسئولان و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

بهروز محبی نجم آبادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» راجع به صحت و سقم انتشار اخبار غیر رسمی در خصوص اینکه سازمان امور مالیاتی قرار است بر روی سود سپرده های بانکی با هدف تامین کسری بودجه مالیات وضع کند، گفت: تاکنون چنین موضوعی در مجلس و یا کمیسیون های تخصصی مطرح نشده است از طرفی چنانچه در این مورد تصمیماتی گرفته شود، شورای پول و اعتبار همراه با سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد باید با هم فکری عواقب آن را بسنجند و مجلس نیز در جریان امر قرار گیرد این در حالی است که تا کنون در این مورد هیچ صحبتی نشده است.

هرگونه تصمیم گیری درباره تغییر نرخ سود بانکی و سیاست گذاری در قالب وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی نه فقط به زیان سرمایه گذاران خرد بدون ریسک خواهد شد بلکه از طرفی منجر به خروج پول از سیستم بانکی می شود

دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی کار آسانی نیست
بهروز محبی نجم آبادی، با بیان اینکه اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی به دلیل زوایا و تبعات آن موضوع آسانی نیست که به راحتی در مورد آن تصمیم گیری شود افزود: از آنجایی که بازنشستگان و سرمایه گذاران خرد ریسک ورود به بازارهای غیر رسمی و سودآور را ندارند بنابراین آنها اندوخته های خود را به عنوان سپرده در اختیار بانک ها قرار می دهند تا با این شیوه سرمایه گذاری سودی نه چندان رضایت بخش اما مطمئنی را از سیستم بانکی دریافت کنند. با این وجود هرگونه تصمیم گیری درباره تغییر نرخ سود بانکی و سیاست گذاری در قالب وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی نه فقط به زیان سرمایه گذاران خرد بدون ریسک خواهد شد بلکه از طرفی منجر به خروج پول از سیستم بانکی می شود.

وی ادامه داد: دولت هنوز به درستی از پایه های مالیاتی جدید کسب منابع مالی نکرده است بنابراین چگونه می تواند بدون قانون و مشورت با مجلس اقدام به وضع مالیات بر روی سود سپرده های بانکی کند.

محبی نجم آبادی در ادامه گفت: اخذ مالیات از سود سپره های بانکی تاکنون در مجلس مطرح نشده و سازمان امور مالیاتی نیز در این زمینه صحبتی نداشته است چرا که اقدام به چنین کاری نگاه از پایین به بالاست و چنین اقدامی بی تردید روی شاخص های کلان اقتصادی نیز تاثیر منفی به جای می گذارد.

بنا به این گزارش، رئیسی در حالی ساکن ساختمان پاستور شد که به برکت عملکرد ضعیف دولتمردان گذشته با بار سنگین کسری بودجه و بدهی های فراوانی مواجه شده است. این موضوع باعث شده تا برای تامین کسری بودجه و کسب درآمد اقدامات لازم را چون فروش اوراق بدهی و کسب مالیات از پایه های جدید را به کار گیرد، در چنین شرایطی برخی با شایع پراکنی اعلام کردند؛ دولت قصد دارد از محل وضع قانون بر سود سپرده ای بانکی نیز کسب منفعت کند که در این راستا محمود علیزاده، معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد؛ «هنوز در هیچ قسمت از قوانین مالیاتی بندی تحت عنوان مالیات بر سود سپرده بانکی وجود ندارد. زیرا معافیت آن به موجب قانون است در صورت لغو معافیت نیز به موجب قانون خواهد بود. اما تاکنون قانونی را نه به عنوان لایحه و نه طرح در دولت و مجلس مبنی بر لغو معافیت مالیاتی سود سپرده ها نداریم».

کد خبر: ۱۱۶٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      0 0
      دولت اگر قدرت داشته باشه از سود سپرده های بالای یک میلیارد تومان مالیات بگیرد هیچ مشکلی پیش نمیاد