۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
حکایت عجیب حمایت از مخترعان در شهر دکل بندان ایران
بازار گزارش می‌دهد؛

حکایت عجیب حمایت از مخترعان در شهر دکل بندان ایران

گلوگاه- درحالی که شرکت های دانش بنیان و مخترعان مازندران تلاش دارند برای رفع مشکلات فراروی استان دست به ابتکار و نوآوری و اختراع بزنند اما دولتی ها چشم به تولیدات آن سوی آبی دارند.

بازار؛ گروه استان ها: گلوگاه مازندران به شهر دکل بندان ایران شهره است و درصد بالایی از جمعیت آن به این حرفه اشتغال دارند و به دلیل حوادث کار، هرسال شماری از فعالان این حرفه جان خود را از دست می دهند.

آوازه دکل بندان گلوگاهی حتی به خارج از مرزها و کشورهای همسایه نیز رسیده و برخی از کشورهای همسایه از جمله عراق و ارمنستان برای دکل بندی به سراغ جوانان مازندرانی می آیند.

شغل دکل بندی در گلوگاه قدمتی بیش از نیم قرن دارد و پسرها از نوجوانی به این حرفه روی می آورند و پیشینه این حرفه به حضور مهندسان خارجی رومانیایی و فرانسوی در استان برمی گردد که مشغول کار برق رسانی بودند. به رغم اشتغال شمار قابل توجهی از جمعیت گلوگاه به حرفه دکل بندی، هر سال حوادث کار، تلفات زیادی را در این منطقه برجا می گذارد و خانوارهایی را سوگوار می کند.

میلاد جوان ۳۵ ساله ای که حدود ۱۷ سال در حرفه دکل بندی مشغول است و تاکنون چندین بار از ارتفاع هنگام دکل بندی سقوط کرده است، به خبرنگار بازار گفت: دکل بندی شغلی بی سر و پیکر بوده و در آن از ساعت کار، بیمه و امنیت خبری نیست.

وی با عنوان اینکه معمولا برای کار به استان های مختلف می رویم، افزود: در برخی مناطق شب ها در چادر و یا کانکس هایی با جمعیت بالا استراحت می کنیم و توجه چندانی به این حرفه نمی شود.

این جوان نبود امنیت جانی را مهمترین دغدغه شغل دکل بندی بیان کرد.

پای صحبت دیگر دکل بندان هم که می نشینیم درد و دغدغه مشترکشان نبود ایمنی و کم توجه به این حرفه است و درحالی که مخترعان و شرکت های دانش بنیان با تولید اختراع به کمک دکل بندان آمدند، اما دستگاه ها دولتی و متولیان امر رغبتی برای خرید ندارند.

مسئولان حمایتی از مخترع جوان نکردند
حسن عظیمی مخترع جوان مازندرانی که اقدام به تولید و اختراع فازمتر غیرتماسی هوشمند کرده است، گفت: این فازمتر از فاصله دور بیش از ۵۰۰ تا ۷۰۰ متری نشان می دهد که آیا دکل یا سیم دارای برق هست، یا خیر.

پای لنگ حمایت از مخترعان| مسئولان دست می‌دهند و پا پس می‌کشند

وی  با اشاره به اینکه از این فازمتر در حرفه های مختلف از جمله دکل بندی می توان بهره گرفت، گفت: این فازمتر از نوع فازمتر غیرتماسی هوشمند داخلی است که می تواند از فاصله زیاد نشان دهد که آیا دکل و سیم های برق دارای برق هستند یا خیر.

وی افزود: با استفاده از تولید و اختراع در واقع مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی به صفر خواهد رسید اما مسئولان و متولیان امر با این بهانه که اگر این دستگاه خوب بود و کارایی داشت توسط خارجی ها اختراع می شد، حمایتی به عمل نیاوردند.

درحالی مسئولان و متولیان صنعت برق از اختراع جوانان مازنی و تولید فازمتر هوشمند شانه خالی می کنند که به گفته برخی از تولیدکنندگان، متولیان برای عقد قرارداد ساخت و تولید انبوه چنین فازمتری با کشورهای خارجی وارد مذاکره شده بودند.

حسین زحمتکش یکی از جوانان نخبه مازندران در این باره به خبرنگار بازار گفت: با همکاری یکی از سازمان ها، فازمتر هوشمند غیرتماسی تولید شده توسط جوانان منطقه در یکی از نمایشگاه ها به نمایش درآمد و به عمد و طبق هماهنگی، روی آن کلمه «مدین آمریکا» نوشتند و در کمال ناباروری شاهد بودیم که مسئولان دولت قبلی تا پای قرارداد برای ساخت و تولید چنین فازمتری پیش رفتند اما در اخر وقتی متوجه شدند، مخترعان آن ایرانی هستند، پا پس کشیدند.

فازمتر هوشمند غیرتماسی تولید شده توسط جوانان منطقه در یکی از نمایشگاه ها به نمایش درآمد و به عمد و طبق هماهنگی، روی آن کلمه «مدین آمریکا» نوشتند و در کمال ناباوری شاهد بودیم که مسئولان دولت قبلی تا پای قرارداد برای ساخت و تولید چنین فازمتری پیش رفتند اما در اخر وقتی متوجه شدند، مخترعان آن ایرانی هستند، پا پس کشیدند

وی ادامه داد: وقتی مسئولان ما فرهنگ توجه به کالای ایرانی وجود ندارد از مردم نمی توان انتظار خرید کالای داخل را داشت. .   

شرکت های دانش بنیان و مخترعان مازندران همواره برای شرایط مختلف در مازندران ابداع و نوآوری داشتند و تبدیل ایران به ششمین کشور سازنده یخچال نگهداری واکسن از جمله تلاش ها بوده که نیازمند حمایت مسئولان امر است.

دانیال دانش فر رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان ابتکار  در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به طراحی و تولید یخچال استاندارد نگهداری از واکسن برای اولین بار در کشور اظهار داشت: این طرح برای اولین بار در خاورمیانه طراحی و تولید شده است.

وی اظهار داشت: شرکت ما موفق به اختراع یخچال استاندارد نگهداری واکسن برای اولین بار در ایران و خاورمیانه شده که کشور ما را به شش کشور دارنده این تکنولوژی در دنیا قرار داده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان افزود: برحسب نیازی که در شبکه بهداشت و جامعه برای واکسیناسیون اطفال و نیازی که با ویروس کرونا به وجود آمد، اقدام به طراحی و اختراع یخچال نگهداری واکسن کردیم.

پای لنگ حمایت از مخترعان| مسئولان دست می‌دهند و پا پس می‌کشند

دانش فر یادآور شد: ظرفیت تولید برای نمونه هایی که ۴۸ ساعت بعد از قطع برق می توانند دما را در چهار درجه نگهداری کنند، دو هزار دستگاه است و برای یخچال هایی که می توانند واکسن را تا ۲۰ ساعت بعد از قطع برق در دمای مناسب نگهداری کنند، ۶۰۰ دستگاه است.

انبوه سازی یخچال های هوشمند واکسن نیازمند حمایت
وی یادآور شد: این یخچال های نگهداری واکسن با حمایت مالی و فناوری بسیج علمی احداث و زیر نظر معاونت پژوهشی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تولید شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان با اظهار اینکه محصول تولیدی، دانش بنیان لقب گرفته و در سال قبل جزو فناوری برتر استان شناخته شده است، گفت: در صورتی که حمایت صورت گیرد تمام کشور را به یخچال های استاندارد نگهداری واکسن مجهز خواهیم کرد و زنجیره سرد ایمن جدید و با امنیت بیشتری را در کشور راه اندازی می کنیم.

اکنون نوبت مسئولان و دست اندرکاران است تا حمایت از نخبگان و مخترعان برای رونق تولید داخلی برنامه ریزی کنند. علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت ۲۰۰ شرکت فناور در استان اظهار داشت: تاکنون شاهد تولیدات خوبی از سوی شرکت های دانش بنیان در زمینه های مختلف بودیم و لازم است دستگاه اجرایی حمایت لازم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه محصولات دانش بنیان استان هرسال ارزآوری برای استان دارد، گفت: برای حمایت و توسعه کارهای دانش بنیان مشوق هایی از سوی پارک داده می شود.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha