۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۷
گسترش دایره لغو روادید با سایر کشورها باید در دستور کار وزات امورخارجه باشد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

گسترش دایره لغو روادید با سایر کشورها باید در دستور کار وزات امورخارجه باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در دولت سیزدهم گسترش دایره لغو روادید با سایر کشورها باید در دستور کار وزات امور خارجه باشد.

به گزارش بازار، حسین نوش آبادی با تاکید بر گسترش تفاهم نامه لغو روادید  بین جمهوری اسلامی با سایر کشورها گفت: سیاست لغو روادید در دولت ها بر اساس منافع و تقابل دو کشور بوده و گستردگی ارتباطات در این موضوع اثر گذار است.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: سیاست لغو روادید بر اساس روابط نزدیک، راهبردها، سیاست‌های تبیین شده و تعاملات دو طرفه بین کشور ها است.

وی افزود: از آنجایی که صدور روادید یکی از منابع درآمد دولت‌ها محسوب می  شود؛ لغو روادید برای کشور ها باید منافع متقابل به همراه داشته باشد تا این امر مهم محقق شود.

نوش آبادی بیان کرد: با برخی از کشورها تفاهم نامه برای لغو روادید داریم اما تعداد آنها محدود است به همین خاطر گسترش این موضوع نیازمند تلاش جدی و مضاعف دستگاه دیپلماسی کشور است.

وی ابراز کرد: تعداد کشورهایی که باید با آن‌ها لغو روادید داشته باشیم ضرورت دارد افزایش پیدا کند که لازمه آن برگزاری دیدارها، کمیسیون ها و نشست های مشترک است تا منجر به تفاهم نامه برای لغو روادید با کشور های هدف شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کرد: متاسفانه در حوزه  لغو روادید ضعیف عمل کردیم که مهمترین عوامل  آن عبارتند از  فضا سازی دشمنان علیه جمهوری اسلامی، سوء تفاهمات و مخاطرات به وجود آمده با برخی از کشورها.

نوش آبادی عنوان کرد:  با توجه به مزیت های اقتصادی، فرهنگی، تمدنی با تاریخچه ۸ هزار ساله و همچنین تمایل بالای اتباع کشورهای عربی برای سفر به ایران و حضور در مناطق کو هستانی و شمالی کشور در دوره جدید سیاست خارجی موضوع لغو روادید با همسایگان باید توسط وزارت خارجه پیگیری شود.

وی در ادامه با تاکید بر رفع موانع پیش رو در بحث روادید با کشورهای عراق چین و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران با چین توافق راهبردی ۲۵ ساله دارد که این توافق می‌تواند در حوزه‌های مختلف اثر گذار باشد و زمینه را برای لغو روادید بین دو کشور فراهم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یاد آور شد:  بین ایران و عراق  اشتراکات زیاد فرهنگی و مذهبی وجود دارد که این موضوع  زمینه را برای لغو روادید بین دو کشور فراهم کرده و درباره روسیه  نیازمند پیگیری جدی دستگاه دیپلماسی خارجی  برای اجرایی شدن تفاهم نامه های صورت گرفته است.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha