۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
توانایی ایجاد ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در ۴ سال| چالش «مپنا» با طلب ۳ میلیارد دلاری از دولت
معاون مپنا در گفتگو با بازار خبر داد

توانایی ایجاد ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در ۴ سال| چالش «مپنا» با طلب ۳ میلیارد دلاری از دولت

کاظمی، معاون مپنا از توانایی ایجاد ۲۰ هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی در چهار سال آینده توسط این شرکت خبر داد و گفت: شرط رسیدن به این هدف تامین مالی و پرداخت بخشی از بدهی سه میلیارد دلاری دولت به مپنا است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صنعت برق در شرایط نگران کننده ای قرار گرفته است. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در تازه ترین اظهارات خود از کسری ۱۵ هزار مگاواتی در این بخش خبر داده است. کسری که در صورت بی توجهی به تامین آن در سال های آتی بیشتر هم خواهد شد. حالا دولت سیزدهم اعلام کرده که می خواهد ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در ۴ سال آینده ایجاد کند.

وعده ای که بسیاری دست یافتن به آن را بسیار سخت و حتی ناممکن می دانند از نظر غول بزرگ نیروگاه سازی کشور خیلی هم ساده است. البته یک شرط دارد و آن هم تامین منابع مالی مورد نیاز آن است.

کاظمی معاون بازاریابی و فروش شرکت مپنا در حوزه برق به «بازار» می گوید: این شرکت به تنهایی توانایی ایجاد ۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی را در سال دارد. یعنی علاوه بر تامین تجهیزات می تواند خود به تنهایی در مدت چهار سال، ۲۰ هزار ظرفیت نیروگاهی ایجاد کند. البته استفاده از ظرفیت به گفته این مقام مسئول یک باید دارد. «مپنا حدود ۳ میلیارد دلار از دولت طلب دارد. خواسته ما این است که بخشی از این طلب پرداخت شود تا امکان شروع پروژه های جدید را داشته باشیم.»

به گفته کاظمی، حجم بالای بدهی دولت می تواند ادامه مسیر برای بزرگترین بنگاه صنعتی ایران را با مشکل مواجه کند. او که مدعی است که مپنا  یکی از ۵ دارنده دانش فنی نیروگاهی در دنیاست، می گوید که هم اکنون این شرکت در حال ساخت بزرگترین نیروگاه به ظرفیت ۳ هزار مگاوات در عراق است.

متن کامل گفتگوی بازار با عبدالرحیم کاظمی معاون بازاریابی و فروش مپنا در حوزه صنعت برق را در ادامه می خوانید:

مپنا خود به تنهایی ظرفیت ایجاد ۵ هزار مگاوات نیروگاه در سال را دارد. یعنی در مدت ۴ سال می تواند ۲۰ هزار مگاوات به میزان تولید برق کشور اضافه کند. البته به شرط  اینکه دولت منابع مالی آن را تامین و بدهی خود را پرداخت کند

*وزیر نیرو اعلام کرده که در دولت سیزدهم ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد خواهد شد. این وعده تا چه اندازه قابل تحقق است؟
جالب است که بدانید مپنا خود به تنهایی ظرفیت ایجاد ۵ هزار مگاوات نیروگاه در سال را دارد. شرط بزرگ استفاده از این ظرفیت تامین منابع مالی لازم است. در آخرین گفت و گوهایی که با مسئولین وزارت صمت و نیرو داشتیم قرار بر این شده که از طریق بازپرداخت بخشی از مطالباتمان این ظرفیت ایجاد شود.

*از ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی که دولت سیزدهم وعده داده، چه مقدارش توسط مپنا ایجاد خواهد شد؟
ظرفیت مپنا فراتر از کمبود صنعت برق است. ما اعلام کردیم که در مدت ۴ سال می توانیم ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنیم. جدای از این می توانیم از ۱۰ هزار مگاواتی که قرار شده توسط صنایع هم ایجاد شود، سهم داشته باشد. این ظرفیتی که در مپنا وجود دارد ظرفیت فوق العاده ای است که دولت می تواند از آن استفاده کند. البته همانطور که گفتم استفاده از این ظرفیت یک پیش شرط دارد و آن تامین منابع مالی مورد نیاز آن است. امیدواریم که مشوق هایی که برای واردات وجود دارد مانع بی توجهی به ظرفیت داخل در تولید برق نشود.

مجموع مطالبات مپنا از دولت حدود ۳ میلیارد دلار است. این حجم از بدهی می تواند ادامه مسیر برای بزرگترین بنگاه صنعتی ایران را با مشکل مواجه کند

*یکی از مشکلات اصلی فعالان صنعت برق حجم بالای بدهی وزارت نیرو است. مپنا که سهم قابل توجهی از بازار برق دارد، چقدر طلب از دولت دارد؟
بدهی دولت به مپنا هم اکنون مهم ترین چالش این گروه است. مجموع مطالبات ما حدود ۳ میلیارد دلار است. امیدواریم که مدل مالی منظم و مشخصی برای نحوه بازپرداخت این مطالبات در دولت سیزدهم طراحی شود. در غیر این صورت این حجم از بدهی دولت ادامه مسیر برای بزرگترین بنگاه صنعتی ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد. نباید فراموش کرد که تولید برق و افزایش ظرفیت نیروگاهی اگر به مشکل بخورد خسارت جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می شود.

*آیا مذاکراتی در مورد نحوه تسویه بدهی دولت به مپنا و سایر پیمانکاران صنعت برق شده است؟
به وزیر نیرو مدل هایی پیشنهاد داده شده که مطابق با آن بخشی از مطالبات خود را از دولت دریافت کنیم. این پیشنهادها هم اکنون در حال بررسی است.

*ظرفیت تولید برق در کشور حدود ۸۶ هزار مگاوات اعلام شده. سهم مپنا از این ظرفیت چقدر است؟
۷۰ درصد ظرفیت فعلی نصب شده در حوزه نیروگاهی مربوط به گروه مپناست. چه در بخش ساخت نیروگاه و چه در ساخت تجهیزات. مپنا در ۲۵ سال گذشته موفق شده که با یک برنامه منسجم طولانی واردات تجهیزات را به حداقل برساند و در عرصه ساخت تجهیزات، مالکیت دانش فنی و طراحی تجهیزات نیروگاهی ورود پیدا کنند. مپنا هم اکنون زنجیره کاملی از تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی در توان های مختلف از ۲۵ مگاوات تا ۳ هزار مگاوات را داراست. تجهیزاتی که در طی ۱۰ سال اخیر تولید و به بازار معرفی شده، محصول طراحی و مهندسی در داخل گروه مپناست.

استفاده از تجهیزات داخلی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سطح قیمت و زمان تحویل کالا را کاهش داده است. جدای از این صاحبان نیروگاه ها می توانند خدمات پس از فروش مناسبی را هم دریافت کنند

*در حال حاضر چه میزان از تجهیزات مصرفی در صنعت برق توسط مپنا بومی سازی شده است؟
بخش بزرگی از تجهیزات نیروگاهی که اتفاقا از تکنولوژی بالایی هم برخوردار هستند، هم اکنون در داخل کشور تولید می شود و این مساله تا حد زیادی مانع خروج ارز از کشور شده است. اما صرفه جویی ارزی تنها حاصل بومی سازی تجهیزات نیروگاهی نیست در حال حاضر به دلیل شرایط تحریمی بسیاری از کشورها حاضر به فروش تجهیزات به ایران نیستند و به همین دلیل واردات تجهیزات کار سخت و بسیار هزینه بری است.

*استفاده از تجهیزات داخلی چه میزان صرفه جویی ارزی و البته زمانی داشته است؟
بومی سازی ساخت تجهیزات نیروگاهی توسط مپنا موجب کاهش قیمت تمام شده و مدت زمان مورد نیاز برای تحویل تجهیزات و پیشروی سریع تر پروژه ها شده است. جدای از این صاحبان نیروگاه ها می توانند خدمات پس از فروش مناسبی را هم دریافت کنند حال آنکه به دلیل شرایط تحریمی این امکان برای تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد می شوند، وجود ندارد.

به عبارتی می توان ادعا کرد که استفاده از تجهیزات داخلی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سطح قیمت و زمان تحویل کالا را کاهش داده است. با توجه به اینکه در صنعت نیروگاه سازی معمولا رقم هزینه ها بسیار بالاست این رقم صرفه جویی عدد قابل توجهی می شود. به عنوان مثال ۱۰ درصد کاهش هزینه یک نیروگاه ۳۰۰ میلیون یورویی حدود ۳۰ میلیون یورو می شود که عدد قابل ملاحظه ای است.

بر اساس آمارهای جهانی مپنا هم اکنون یکی از ۵ دارنده دانش فنی نیروگاهی در دنیا محسوب می شود. در واقع جدای از تامین نیازهای داخل، توانایی ساخت نیروگاه در سایر کشورها را هم داریم

آیا تجهیزاتی که در داخل کشور تولید می شود به لحاظ کیفی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی هم است؟
بر اساس آمارهای جهانی مپنا هم اکنون یکی از ۵ دارنده دانش فنی نیروگاهی در دنیا محسوب می شود. به واسطه این توانمندی بزرگ و دانش انباشته نه تنها آمادگی لازم برای پوشش تمام نیازهای داخلی وجود دارد، بلکه امکان تولید و ساخت نیروگاه و تجهیزات نیروگاهی در کشورهای منطقه را هم داریم.

*آیا تجهیزات ساخت داخل صادر هم می شود و جایگاهی در بازارهای جهانی دارد؟
در حوزه صادرات مپنا تجربه طولانی دارد. جالب است که بدانید بزرگترین نیروگاه های منطقه توسط مپنا در حال ساخت و راه اندازی است. جدای از این مپنا در قاره آفریقا، شرق دور تجربیاتی در حوزه نیروگاه سازی دارد. امیدواریم به زودی امکان فعالیت و صادرات به سایر قاره ها هم فراهم شود.

هم اکنون  بزرگترین مجموعه نیروگاهی در عراق با ظرفیت ۳ هزار مگاوات توسط مپنا در حال ساخت است. جالب است که بدانیدحدود ۴۰ درصد از درآمدهای مپنا در سال گذشته ناشی از درآمدهای ارزی و البته پروژه های خارجی بوده است

در کدام کشورها مشغول ساخت نیروگاه هستید؟
تسلط کامل به این صنعت استراتژیک موجب شده که در رقابت با رقبای بزرگ در دنیا  بتوانیم به بازار کشورهای عراق و دیگر کشورهای منطقه ورود کنیم. هم اکنون بزرگترین مجموعه نیروگاهی در عراق با ظرفیت ۳ هزار مگاوات توسط مپنا در حال ساخت است.

*با توجه به شرایط تحریمی  که با آن مواجه هستید آیا امکان وصول مطالبات خود از خارج را دارید؟
با توجه به شرایط تحریمی وصول مطالبات از بازار کشورهای هدف کمی برای ما سخت شده است. مسیر مبادلات مالی و تامین تجهیزات مورد نیاز برای پروژه های خارجی دشوار است. اما این دشواری ها تا حالا نتوانسته مانع اجرای پروژه های ما شود.

در داخل به دلیل کمبود بودجه امکان وصول مطالباتمان را نداریم در خارج هم به دلیل تحریم ها و نبود سیستم نقل و انتقال پول

*درآمد ارزی مپنا حدودا چقدر است؟
درآمد ۶ ماهه نخست سال را نمی توانم هم اکنون به صورت دقیق اعلام کنم. اما باید بدانید که به دلیل شروع یک پروژه بزرگ درآمد ارزی ما در مقایسه با پارسال رشد مناسبی را داشته  رشد داشته است. اما درمورد پارسال می توانم بگویم که حدود ۴۰ درصد درآمد مپنا ناشی از درآمدهای ارزی بوده است.

*وصول مطالبات در پروژه های داخلی سخت تر است یا خارجی؟
هر دو بخش سختی های خود را دارد. در بیرون از ایران می دانید که می توانیم طلب خود را وصول کنید اما تحریم ها مانع بازپرداخت ها شده است. این در حالی است که در داخل به دلیل کمبود منابع مالی با حجم بالای  بدهی دولت مواجه هستیم.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha