۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
روایت افت قیمت محصولات کشاورزی در میناب| فقر صنایع تبدیلی و تکمیلی
بازار گزارش می‌دهد؛

روایت افت قیمت محصولات کشاورزی در میناب| فقر صنایع تبدیلی و تکمیلی

میناب- رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان میناب برای جلوگیری از افت قیمت محصولات کشاورزی الزامی به نظر می‌رسد.

بازار؛ علیرضا صالحی: شهرستان میناب در شرق استان هرمزگان با بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی زراعی و تولید بیش از ۴۴۸ هزار تن محصول قطب کشاورزی استان هرمزگان است.

می‌توان گفت بیش از نیمی از جمعیت شهرستان میناب روستانشین هستند که خود نشان از اهمیت کشاورزی در این شهرستان دارد.

وجود اراضی مستعد و حاصل خیز کشاورزی در هشتبندی، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم محلی منطقه، زمینه ساز اشتغال برای بیکاران شهرستان‌های جنوبی استان کرمان نظیر قلعه گنج، منوجان، کهنوج و افراد جویای کار مناطق شرقی استان نظیر شهرستان بشاگرد، بخش سندرک، بخش مرکزی شهرستان میناب و افراد جویای کار بخش جغین شهرستان رودان شده است.

یکی از معضلات مهمی که در سال‌های اخیر دغدغه‌های بسیاری برای بهره برداران بخش کشاورزی در منطقه هشتبندی ایجاد کرده است، نوسان شدید قیمت‌ها و نبود بازار مناسب برای محصولات تولیدی است.

با این وجود هر ساله در زمان برداشت محصولات، کشاورزان شاهد افت قیمت محصولاتشان هستند. محصولاتی که با قیمت بسیار اندکی برای کسب تنها بخشی از هزینه کردهایشان به فروش می‌رسد و گاهی به صورت رایگان قابل استفاده برای عموم قرار می‌گیرد

تکرار داستان کاهش افت قیمت محصولات در فصل برداشت
با این وجود هر ساله در زمان برداشت محصولات، کشاورزان شاهد افت قیمت محصولاتشان هستند. محصولاتی که با قیمت بسیار اندکی برای کسب تنها بخشی از هزینه کردهایشان به فروش می‌رسد و گاهی به صورت رایگان قابل استفاده برای عموم قرار می‌گیرد.

حال به نظر می‌رسد عوامل متعددی در رخداد این موضوع دخیل است از جمله عدم رعایت الگوی کشت و صادرات محصولات؛ بسیاری از کشاورزان شهرستان میناب با توجه به سود دهی محصولی در سال گذشته، همگی آن محصول را کشت کرده تا به سود دهی برسند و ازدیاد آن محصول باعث افت قیمت و محصول مازاد بر تقاضا خواهد بود.

از طرفی کشاورزان اطمینانی به الگوی کشت عنوان شده از سوی جهاد کشاورزی ندارد و جهاد کشاورزی نیز برای استفاده از الگوی کشت توسط کشاورز پافشاری نمی‌کند چرا که آن کشاورز در هنگام برداشت محصول از این سازمان انتظار خرید محصولاتش را خواهد داشت.

در خصوص صادرات محصولات کشاورزی این شهرستان نیز می‌توان گفت ثبات خاصی برقرار نشده و جایگزین هایی برای آن در نظر گرفته نشده است، عمده صادرات محصولات کشاورزی میناب علاوه بر بازار داخلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان است.

حسن زاده کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان هرمزگان طی گفت و گویی، اظهار داشت: در استان هرمزگان به جهت حساسیت های اقلیمی محصولات مشخصی کشت می‌شود.

آموزش و ترویج الگوی کشت و تولید محصول با کیفیت در میان کشاورزان در تولید محصول با کیفیت و عدم مواجهه با افت قیمت و برداشت بیش از تقاضا بسیار اهمیت دارد

وی افزود: آموزش و ترویج الگوی کشت و تولید محصول با کیفیت در میان کشاورزان در تولید محصول با کیفیت و عدم مواجهه با افت قیمت و برداشت بیش از تقاضا بسیار اهمیت دارد.

این کارشناس تصریح کرد: باید به سمت کشت گلخانه ای برویم تا بتوان در واحد سطح برداشت بیشتری داشته باشیم.

اما موضوعات دیگری نیز قابل تأمل است، صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان میناب در مقایسه با میزان تولیدات محصولات کشاورزی رشد نکرده اند.

صنایع تبدیلی میناب به ۲۵ واحد رسیده است
پیش از سال ۹۷ در حوزه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی تنها ۱۱ واحد در شهرستان میناب فعالیت داشته‌اند که طی دو سال اخیر با بهره‌برداری از ۱۴ واحد، تعداد واحدهای صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در این شهرستان به ۲۵ واحد رسیده است.

این صنایع با ظرفیت تولید بیش از ۲۲۳ هزار تن برای ۲ هزار و ۴۶ نفر از بومیان اشتغالزایی کرده است.

در ابتدای امسال ۲۵ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان میناب فعال بوده اند و طی سال جاری و اعلام جهاد کشاورزی این شهرستان در انتهای سال ۱۰۶ واحد به آن اضافه خواهد شد.

هیچ واحدی از صنایع تکمیلی در شهرستان میناب وجود ندارد.

فرماندار میناب طی گفت و گویی در خصوص تسهیلات ارائه شده به صاحبان صنایع و ایده در حوزه صنایع تبدیلی بیان داشت: از سال ۹۷ تاکنون، ۶۵ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که تسهیلات هفت نفر از آنان به ارزش ۴ میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال محقق شده است.

مجید سلحشور، ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی را یک ضرورت در مسیر توسعه پایدار شهرستان میناب اعلام کرد.

فرماندار ویژه میناب بیان کرد: وضعیت شهرستان میناب را در مسیر توسعه به صورت شفاف و روشن احصا کرده‌ایم تا همه بدانند مسیر توسعه از کجا شروع شده و باید به کدام سمت حرکت کنیم تا ضمن آسیب‌شناسی، دغدغه‌ها، مشکلات و موانع پیش رو به نوعی برطرف شود.

سلحشور گفت: یکی از خلأهای ما در ایجاد صنایع تکمیلی است که به نوعی به محصول نهایی تبدیل شده و با برند مشخص به نام شهرستان میناب روانه بازار مصرف می‌شود.

می‌توان گفت که آموزش و ترویج الگوی کشت، شناسایی بازار محصولات کشاورزی و همچنین گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی در این شهرستان فروش محصولات کشاورزان را تسهیل می‌کند.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha