۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
رشد ۴۰ درصدی مواد اولیه داخلی صنعت چوب| دست های پنهان بلای جان تولید
مدیر شرکت فعال صنعت چوب در گفتگو با بازار مطرح کرد

رشد ۴۰ درصدی مواد اولیه داخلی صنعت چوب| دست های پنهان بلای جان تولید

ارجمند، مدیر بازرگانی شرکت سازنده دستگاه های صنعت چوب گفت: ۷۰درصد مواد اولیه ما از داخل تامین می شود که نسبت به سال قبل افزایشی ۵ تا ۴۰ درصدی داشته در حالیکه مواد خارجی نوسان قیمتی چندانی نداشته است.

بازار؛ گروه صنعت: نمایشگاه چوب، مبلمان و صنایع وابسته با حضور تعدادی از فعالان این صنعت در اوایل آبان ماه در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان از بخش های مختلف این صنعت حضور داشتند. یکی از شرکت های شرکت کننده در این نمایشگاه شرکتی دانش بنیان در حوزه تولید ماشین آلات صنعت چوب و مبلمان است که علاوه بر تامین نیاز داخل دستگاه های تولیدی خود را صادر نیز می کنند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رضا ارجمند مدیر بازرگانی این شرکت دانش بنیان» انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*نوع فعالیت شما چیست و ماشین آلات تولیدی شما دقیقا چه کارکردی برای صنعت دارد؟
بیش از ۱۷ سال است در حوزه تولید ماشین آلات صنایع چوب فعال هستیم و به عبارتی در حال حاضر بزرگترین تولید و صادر کننده این ماشین آلات در کشور محسوب می شویم. دستگاه ها و ماشین آلات تولیدی ما در واقع برای صنعت چوب کارکرد دارد به این معنا که تولید کنندگان صنعت چوب می توانند با کمک این دستگاه ها  می توانند انواع مبل و میزهای اداری و غذاخوری را تولید کنند. از سوی دیگر  بخشی از این دستگاه در صنعت کابینت سازی کاربرد دارد. دستگاه های ما نیز شامل سی. ان. سی ها، انواع دستگاه های منبت، دستگاه های سمباده و غیره است.

در حوزه تولید ماشین آلات صنعت مبلمان و به طور کلی صنعت چوب اصلی ترین معضل ما نبود و کمبود نیروی کار آموزش دیده است

*چالش های اصلی شما چیست؟
بزرگترین چالشی که در این صنعت با آن مواجه هستیم کمبود نیروی کار آموزش دیده و حرفه ای است. علیرغم اینکه خودمان نیروی کار می آوریم و آموزش می دهیم اما پس از مدتی به هر علتی کا را ترک می کند بخصوص اینکه حقوق اداره کار کم است؛ اگر چه سعی می کنیم آنها را راضی کنیم اما توان مان زیاد نیست. لذا اگر مسئولان فنی حرفه ای روی این قضیه توجه کنند و نیروی کار فنی بیشتری را آموزش و به این سمت سوق بدهند در آینده این مشکل حل می شود.

*در حوزه کاری شما چقدر سرمایه گذاری شده و چقدر تولیدات داخلی با نمونه های خارجی قابل رقابت است؟
محصولات تولیدی ما رقابتی است و حتی باعث شده واردات تقریبا به صفر برسد. از سوی دیگر ما در این حوزه صادرات نیز انجام میدهیم و به ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی نیز شخصا صادرات داشته ایم.

۵۰ درصد از ایده های تولید دستگاه که موجب بالا رفتن بهره وری دستگاه می شود نوآوری شرکت خود ما بوده است و به نام ما ثبت شده است

*در ساخت این دستگاه ها و ماشین آلات از چه تکنولوژی غالبا استفاد می کند و متعلق به کدام کشور است؟
تکنولوژی که ما استفاده می کنیم در دستگاه های مختلف متفاوت است؛ مثلا در برخی دستگاه ها از دستگاه های اروپایی به اصطلاح الهام گرفته ایم. با این جود به طور کل ۵۰ درصد از ایده های تولید دستگاه که موجب بالا رفتن بهره وری دستگاه می شود نوآوری شرکت خود ما بوده است و به نام ما ثبت شده است.

*مخاطبان شما که اصولا در صنعت چوب و مبلمان فعالیت دارند غالبا چه درخواستی از شما به عنوان تولیدکننده ماشین آلات دارند؟
کل صنف چوب همگی متفق القول معتقدند که قیمت ها بالا است که طبیعی است؛ چون مواد اولیه گران شده بخصوص آنهایی که با ارز آزاد وارد می شود و به همین نسبت قیمت های دستگاه ها ما بالا رفته است و لذا این تولید کننده ها نمی توانند همه دستگاه ها را تهیه کنند.

بنابراین اگر شرکت هایی به میدان بیایند و در این راستا به این تولیدکنندگان وامهایی با بهره کم بدهند برای این صنعت ثمربخش خواهد بود. چون شخصا در توان مان نیست که برای خرید ماشین الات به این دست از تولید کنندگان وام و تسهیلاتی بدهیم.

در حال حاضر ۳۰ درصد از مواد مورد نیاز ما خارجی و ۷۰ درصد داخلی است؛ مواد اولیه خارجی نسبت به سال قبل نوسان چندانی نداشته اما مواد اولیه داخلی  بین ۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است

*قیمت مواد اولیه ای که استفاده می کنید نسبت به سال قبل چقدر افزایش یافته و از آن زمان تا الان شما چند درصد قیمت ماشین آلات تولیدی تان را بالا برده اید؟
ما نسبت به سال قبل قیمت آنچنانی نداشته ایم نهایت بین ۵ تا ۱۰ درصد بوده است اما متاسفانه مواد اولیه ای که خریداری می کنیم بعضا تا ۴۰ درصد افزایش نیز قیمت داشته است. جالب است بدانید در حال حاضر ۳۰ درصد از مواد مورد نیاز ما خارجی و ۷۰ درصد داخلی است و مواد اولی خارجی نسبت به سال قبل نوسان چندانی نداشته اما متاسفانه مواد اولیه داخلی نسبت سال گذشته بین ۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

*چالش های صادراتی تان چیست؟
یکی از بزرگترین چالش ها این است که وقتی در نمایشگاه های خارجی برای دیده شدن محصولات مان قصد شرکت داریم از سوی دولت هیچ حمایتی از ما نمی شود این در شرایطی است که ما یک شرکت دانش بنیان سطح یک هم هستیم.

 از سوی دیگر در بحث گمرک نیز مشکلات خاصی داریم و کارهای اداری مربوطه نیز به شدت زمانبر است و به اصطلاح کاغذ بازی زیاد است که موجب می شود فکر من صادر کننده مشغول مسائلی غیر از صادرات شود؛ یعنی به جای اینکه به دنبال یافتن بازارهای صادراتی باشیم وقتی درگیر این مشغله ها می شویم قید صادرات را می زنیم.

جالب است بدانید ما پروسه ای که در ایران انجام می شود را در ترکیه نیز انجام داده ایم و در حالی که که ۱۵ تا ۲۰ روز در ایران طول کشیده تا بتوانیم دستگاهی را در نمایشگاه ترکیه نمایش بگذاریم، همین کار را در ترکیه ظرف ۲۴ ساعت انجام دادیم!

 سوال اینجا است که چرا در ترکیه کارهای اداری ظرف یک روز آن هم برای من ایرانی که در آنجا غریبه محسوب می شود انجام می شود اما در کشور خودمان ۲۰ روز طول می کشد؟ این نشان می دهد که متاسفانه سیاست هایی وجود داد که تمایل دارند تولید در ایران ضعیف باشد و رشد نکند. بنابراین خواسته ما از مسئولان این است که برای دست های پنهانی که نمی خواهند ما کار کنیم و هدف شان ضعیف کردن تولید است چاره ای بیندیشند.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha