۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
پیچ و خم‌های رونق صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی
یادداشت؛

پیچ و خم‌های رونق صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی

تبریز- «اسـتقرار شـهر تبریـز در مسـیر جـاده ابریشـم باعث اهمیت دوچندان صنعت درآمدزای گردشگری در آذربایجان شرقی شده است» این جملات بخشی از یادداشت مجتبی علمی فعال رسانه ای برای بازار است.

مجتبی علمی؛ بازار: اســتان آذربایجــان شــرقی در طــول تاریــخ دارای مرکزیــت اقتصــادی و بازرگانــی بــوده و بــه دلیــل واقع شــدن ایــن اســتان در یــک موقعیــت خــاص جغرافیایــی، در چهـارراه ارتباطـی شـرق بـه غـرب و همجـواری بـا کشـورهایی از جملـه آذربایجـان، ارمنسـتان و ترکیـه کـه به عنـوان پـل ارتباطـی قـاره آسـیا بـه اروپـا است، ایـن منطقـه را از نظـر گردشـگری و عبـوری در درجـه اول اهمیـت قـرار داده و بخـش اعظـم گردشـگران خارجـی کـه از طریـق مـرز بـازرگان وارد کشـور می شـوند، از ایـن اسـتان عبــور می‌کننــد.

در واقــع تعــداد زیــادی از مســافران ورودی بــه اســتان با انگیزه هــای حــرفه ای یــا تجــاری ســفر می کنند و در شــرایط مســاعد ملــی و بین المللــی، امــکان ترانزیــت میلیون هــا تــن کالا از ایــن اســتان وجــود داشــته کــه منابــع درآمــدی قابل توجهــی نصیـب اسـتان خواهـد کرد.

همچنیـن یکـی از دلایـل مرکزیـت و اهمیـت اسـتان را نیـز بایـد در ارتبـاط بـا تنوع تولیـدات اقتصـادی، کشـاورزی، صنایع دسـتی و هنـری و مـواد اولیه صنعتی، کشـاورزی و دامــی دانســت کــه در صــورت بهبــود فضــای کســب وکار و گســترش مبــادلات و داد و سـتدها می توانـد بخـش گردشـگری اسـتان را نیـز متحـول کند.

استان آذربایجان شــرقی از جملــه اســتان های مســتعد درزمینــه گردشــگری سـلامت اسـت کـه طـی دهـه اخیـر بـا توجـه بـه داشـتن پتانسـیل های ویـژه درمانـی، موفــق شــده در جــذب گردشــگران ســلامت از اســتان های همجــوار و همچنیــن کشـورهای همسـایه گام هـای مهمـی را بـردارد.

در واقـع اسـتان آذربایجان شـرقی از نظـر ظرفیت هـای پزشـکی، دارای جایـگاه مناسـبی حتـی در سـطح جهانـی بـوده و هزینـه های درمـان نیـز پایین تر از بســیاری از کشــورهای جهــان و حتــی کشــورهای همســایه اســت و ایــن موضــوع می توانــد بــرای جــذب گردشــگر کامــلا حائــز اهمیــت باشــد.

امــا ایــن صنعــت بــا چالش هایــی ازجملــه ناهماهنگــی دســتگاه های مســئول گردشــگری ســلامت و برنامه ریـزی نامناسـب روبـرو اسـت و در حـال حاضـر تعـداد گردشـگران ایـن حـوزه بــه میــزان قابل توجهــی کاهش یافتــه اســت.

لــذا به منظــور تــداوم و افزایــش حضــور گردشـگران سـلامت در اسـتان و مرتفـع سـاختن پـارهای از مشـکلات در ایـن حـوزه ازجملــه، وجــود دلالان، اخــذ مبالــغ اضافــی، فعالیــت افــراد غیرمتخصــص و... لــزوم برنامه ریــزی و ســاماندهی در ایــن حــوزه دو چنــدان شده اســت.

حوزه گردشگری آذربایجان شرقی نقاط ضعفی را داراست که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: ضعف در حفاظت و مرمت آثارتاریخی- باستانی، ضعف هماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط با طبیعت گردی، عدم وجود مدیریت واحد و ثابت در خصوص ساماندهی گردشگری سلامت، ضعف در مدیریت تورهای گردشگری، نظـارت ضعیـف بـر اجـرای تعرفه هـای مصـوب خدمـات درمانـی و تشـخیصی ارائه شــده بــه گردشــگران ســلامت، آموزش ناکافی جوامع محلی در مواجهه با گردشگران، ضعف تعامل کافی و سازنده بخش خصوصی و دولتی در حوزه گردشگری و ضعف زیرساخت های گردشگری و صنعتی در منطقه آزاد ارس.

لذا به منظور استفاده بهینه از فرصت هایی همچون همجــواری اســتان بــا ســه کشــور همســایه و وجــود زمینه هــای مشــترک فرهنگــی و تاریخــی، اسـتقرار شـهر تبریـز در مسـیر جـاده ابریشـم و جایـگاه ممتـاز اقتصـادی بـازار تبریـز در ایـن جـاده، پیشنهاد می گردد تا اقدامات کلیدی در زمینه های احیا بازار تبریز، توسعه گردشگری روستایی و عشایری با محوریت کندوان، اهمیت بخشی به گردشگری سلامت، تقویت محورهای گردشگری استان و بازاریابی، تبلیغات و ترویج فرهنگ جذب گردشگر صورت پذیرد.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha