۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
«فقدان بازار و فرسودگی ماشین آلات» مشکلات بخش خصوصی در استان سمنان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

«فقدان بازار و فرسودگی ماشین آلات» مشکلات بخش خصوصی در استان سمنان

شاهرود- صدیقی، یک فعال بخش خصوصی گفت: فقدان بازار و فرسودگی ماشین آلات مهمترین مشکلات تولید در استان سمنان است که برای حل هر دویشان نیاز به تعاملات بین المللی و اقتصادی داریم.

حسین صدیقی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بخش خصوصی فعال در حوزه تولید در سطح استان سمنان دارای مشکلات عمده‌ای مانند نقدینگی، سرمایه در گردش و … است اما شاید بتوان فقدان بازار را یکی از مهمترین مشکلات نامید، بیان داشت: تلاطم‌های ارزی به اندازه کافی برای ما مشکلات پدید آورد اما می‌توانستیم از آن به چشم فرصت نیز، استفاده کنیم اما این اتفاق رقم نخورد.

وی با بیان اینکه کاهش ارزش پولی هر ایرادی داشت، می‌توانست فرصت افزایش خرید کشورهای همسایه و خارجی از محصولات ایرانی را هموارتر سازد، بیان کرد: عدم توانمندی بخش خصوصی ما در بازاریابی سبب شد تا فرصت صادرات را از دست دهیم.

بازار بسیار مهم است
این سرمایه گذار بخش ساختمانی که در حوزه پروفیل، نما و تجهیزات ساختمانی فعالیت دارد، می‌گوید: بازار حتی از تولید هم مهم‌تر است چرا که اگر شما هزار واحد تولید کنید و در انبار بگذارید فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. این مشکل آنقدر وسیع شده که حتی گریبان مشاغل کوچک ما را هم گرفته است برای مثال امروز یک بانوی استان سمنان که صنایع دستی می‌سازد هم نمی‌داند باید تولیدش را کجا بفروشد.

کاهش ارزش پولی هر ایرادی داشت، می‌توانست فرصت افزایش خرید کشورهای همسایه و خارجی از محصولات ایرانی را هموارتر سازد

صدیقی با بیان اینکه دومین مشکل واحدهای تولیدی بخش خصوصی استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور، فرسودگی ماشین آلات، خرابی آنها و نداشتن فناوری است، تاکید داشت: تقریباً باید گفت تمام ماشین آلات صنعتی استان بجز معدود بخش‌هایی که توانسته‌ایم بومی سازی را در آن صورت دهیم، خارجی هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت ما که مقوله ساختمان است برای مثال دستگاه سی ان سی برش چوب و تزئینات از ترکیه می‌آید و حتی تکنسین‌های ترک آن را راه اندازی، عیب‌یابی و تنظیم و … می‌کنند در نتیجه با هر عیب و ایرادی باید دستگاه خاموش بماند تا دو نفر از ترکیه بیایند و یک هفته در استان سمنان باشند و بروند و در نهایت هزینه تعمیر دستگاهی که مثلاً ۳۰ میلیون تومان است، برای فعال تولیدی بخش خصوصی ۱۳۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

تعامل با دنیا
این سرمایه گذار بخش خصوصی با بیان اینکه عدم تعاملات با دنیا سبب شده تا ما از فناوری ماشین آلات عقب بمانیم، گفت: رسالت سنگینی بر دوش تیم سیاست خارجی رئیس دولت سیزدهم است چرا که بازارهای منطقه‌ای می‌تواند اقتصاد کشورمان را سرپا کند البته مقصود تعامل عزتمندانه ای است که اقتصاد ایران را تقویت کند نه انچه در دولت قبل شاهد بودیم.

صدیقی با بیان اینکه یک صادرات نفت به لبنان چنان اهمیتی پیدا کرد که شعف در دل همه مردم ایران و لبنان جاری و ساری شد لذا باید پرسید چرا ما همین کار را این بار در مصنوعات چوبی، دکوری، کابینت، تخت و کمد، سیمان و ده‌ها مورد دیگر نکنیم؟ ابراز داشت: استان سمنان مهد مصنوعات چوبی است و خراطی و درودگری و نجاری و تزئینات و سی ان سی و ده‌ها هنر دیگر در این استان هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده اما بدون تعاملات بین‌المللی تمام این ظرفیت‌ها به هیچ می‌مانند.

دومین مشکل واحدهای تولیدی بخش خصوصی استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور، فرسودگی ماشین آلات، خرابی آنها و نداشتن فناوری است

وی با بیان اینکه البته تولیدکننده بخش خصوصی نیز مقصر است چرا که او هم نشسته تا دولت کاری کند، افزود: تولیدکننده‌های امروزی می‌خواهند با یک دست ده هندوانه بلند کنند در صورتی که نمی‌توانند هم با مشکلات داخلی بجنگند هم صادرات کنند لذا باید از شرکت‌های حرفه ای صادراتی کمک بگیرند امری که بسیاری تولیدگران استان سمنان اصلاً نمی‌دانند چنین شرکت‌هایی هم وجود دارد. در نهایت باید گفت برای شکوفا شدن اقتصاد باید نخست بازار و دوم فناوری و ماشین آلاتمان را تقویت کنیم که هر دوی آنها رسالت سنگینی بر دوش تیم دیپلماسی دولت قرار داده‌اند.

این فعال و سرمایه گذار بیان کرد: پیشنهاد ما به رئیس جمهور این است که از یک اقتصاد دان با تخصص تجارت بین‌الملل در تیم وزارت خارجه حتماً استفاده کند تا در تمام مسافرت‌ها وزیر امور خارجه را همراهی کند تا بتوانند برای تولیدات ایران اسلامی بازارهای مثبت پیدا کنند. ما زمانی می‌توانیم در مذاکرات و عرصه بین‌المللی و … محکم و قوی باشیم که اقتصاد قوی داشته باشیم در نتیجه این امر به خود وزارت خارجه هم کمک می‌کند.

کد خبر: ۱۱۶٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha