۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
 تکذیب خبر توقف صادرات افغانستان از بندر چابهار از سوی طالبان| گسترش تجارت دوجانبه در دستور کار است
معاون سخنگوی طالبان در گفتگو با بازار اعلام کرد؛

تکذیب خبر توقف صادرات افغانستان از بندر چابهار از سوی طالبان| گسترش تجارت دوجانبه در دستور کار است

«بلال کریمی» از مقامات گروه طالبان می گوید: خبر توقف صادرات افغانستان از بندر چابهار صحت ندارد، در حالی که امارت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در حال توسعه و افزایش مناسبات تجاری دوجانبه هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: روز گذشته، منابع خبری به نقل از اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان اعلام کردند از سه ماه پیش تاکنون، روند صادرات این کشور از مسیر بندر چابهار ایران متوقف شده و  به علت چالش‌ های فنی در بندر نوا شیوا هند، بازرگانان افغانستان نمی‌توانند کالاهای خود را از راه بندر چابهار صادر کنند. از این رو نقش بندر چابهار کم رنگ شده است.

بر همین اساس و گزارش تایمز آف ایندیا، برخی از کارشناسان، مشکلات اقتصادی و چالش‌ های سیاسی در افغانستان را عامل کندی صادرات در این بندر می‌دانند که در حقیقت کاهش تولیدات ناخالص داخلی افغانستان، افت کشاورزی و کاهش سرمایه‌گذاری‌ ها، بر کاهش روند صادرات از راه بندر چابهار سایه افکنده است.

طلوع نیوز، شبکه خبری ۲۴ ساعته در افغانستان نیز به نقل از سید مسعود تحلیلگر اقتصادی گفت: زمانی که صادرات نداریم به این معنا نیست که از بندر چابهار یا جای دیگری صادرات نداریم، به این معناست که صادرات نداریم و کاملا به واردات متکی هستیم.

این شبکه خبری همچنین گفت: اقتصاددانان نیز معتقدند که کاهش تولید ناخالص داخلی کشور را بر صادرات از طریق بندر چابهار نیز تاثیر گذاشته است.

این تحلیلگر اقتصادی همچنین معتقد است که زمانی که تجار افغان کالاهای خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند، پول خود را از طریق حساب های بانکی دریافت می کنند. اما خدمات بانکی به حدود سی هزار افغانی اجازه می دهد که تنها حدود پنج درصد کل تراکنش را تشکیل می دهد که مشکل بزرگی برای تاجران است.

این امر در حالی مطرح است که بر اساس گزارش ها، در حال حاضر افغانستان بیشتر محصولات خود را از طریق بنادر کراچی و واگا پاکستان صادر می کند که نقش بندر چابهار را در صادرات کالاهای افغانستان کمرنگ کرده است.

«بلال کریمی» معاون ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، در خصوص این خبر به خبرنگار بازار گفت: ما از چند و چون این خبر اطلاعی نداریم و این خبر را تایید نمی کنیم، در حالی که باید توجه داشته باشید که چندی پیش نشستی میان گروه امارت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و بیانیه ای از سوی امارت اسلامی منتشر گردید که بیانگر گسترش روابط تجاری میان دو کشور است.

بلال کریمی در ادامه گفت: در این بیانیه آمده که بین نمایندگان امارت اسلامی و هیئت جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات مهم توافقاتی با هدف تحکیم روابط اقتصادی و ارائه تسهیلات لازم در خصوص مسائل تجاری بین دو کشور، در تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۰، حاصل شد و موارد زیر مورد توافق قرار گرفت.

وی افزود: بر همین اساس، در جریان همان توافقنامه در همان تاریخ مفاد زیر مقرر شد:

۱- به منظور تسهیل صادرات و واردات در مرز اسلام قلعه_دوغارون ساعت کاری به ۲۴ ساعت افزایش یابد و طی ده روز آینده اجرایی شود. 

۲ - طی یک ماه آینده اقدامات عملی برای گسترش و بهبود خطوط جاده دوغارون_اسلام قلعه در طرف ایران و همچنین راه به سمت گمرک در طرف افغانستان انجام خواهد شد.

۳ - تصمیم گرفته شد که تعداد و اطلاعات تعرفه‌های مختلف خدمات و کالاهای تجاری بین دو کشور مبادله شود و با توجه به تحقیقات تخصصی، پیشنهادات و دیدگاه‌ها در هر دو سطح به وزارتخانه‌ها ارسال شود.

۴ - توافق شد که ظرف یک ماه آینده، هیئت‌ های ذی صلاح دو کشور به بررسی همه مسائل و مشکلات در مرز اسلام قلعه_دوغارون بپردازند.

۵ - توافق شد تا هیئتی با نمایندگان وزارت نفت به منظور بررسی مسائل مربوط به سوخت به ایران اعزام شود تا آنها مشکلات و مسائل خود را در این زمینه با نمایندگان در میان بگذارند.

۶ - توافق شد که تلاش شود تا با رانندگان افغان به خوبی رفتار شود و ایمنی آنها تضمین شود و در صورت بروز هرگونه حادثه، از طریق قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۷ - توافق شده است که تست کرونا از رانندگان افغان گرفته شود، هنگامی که آنها وارد منطقه خاصی از گمرک می شوند مورد آزمایش قرار گیرند.

۸ - در صورت ارائه اسناد دقیق به طرف ایرانی، خودروهای آتش‌نشانی که طرف افغان مدعی است به ایران واگذار شده است، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

۹ - به منظور کاهش خطرات احتمالی، هر دو طرف با احداث خط لوله گاز از دوغارون تا اسلام قلعه موافقت کردند و تصمیم گرفته شد که کار در آینده نزدیک آغاز شود.

۱۰ - توافق شد که ۱۰ پس از امضای توافق، هیئتی از کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ایران برای ارزیابی خسارت وارده به قطار شمتیغ_روزنک و ایستگاه روزنک به افغانستان سفر کنند.

۱۱ - توافق شد که حداقل تا سه روز پس از امضای توافق هیئت‌های افغان و ایرانی در مورد مشکلات در مرز ماهیرود و ادامه راه‌سازی ماهیرود_فراه مذاکره کنند.

۱۲ - توافق شد که در مورد معادن سنگ آهن افغانستان هم مرز با ایران، وزارت صنایع و معدن و تجارت ایران پیشنهادات لازم را به طرف افغان و وزارت معادن افغانستان ارائه دهد.

۱۳ - توافق شد که طرف ایرانی تحقیقات و مطالعات لازم را در مورد شیوه‌های حمل و نقل کالاهای تجاری افغانستان و میوه‌های خشک به هند از طریق دوغارون-چابهار به هند انجام دهد.

۱۴ - ایجاد شهرک مرزی خرده فروشی بین دوغارون و اسلام قلعه طی یک ماه و فراهم آوردن چارچوب لازم برای ساخت آن و انجام تحقیقات و تصمیم‌گیری بین دوغارون و اسلام قلعه صورت گیرد.

۱۵ - جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است زمانی که طرف افغانستان آمادگی خود را نشان می دهد و امنیت را تأمین می‌کند، نمایشگاه ویژه ای را در کابل یا هرات افتتاح کند.

۱۶ - همچنین توافق شد که طرف ایرانی در زمینه بهداشت و گردشگری همکاری کند و هیئت‌ها در مورد موضوعات مرتبط با یکدیگر مذاکره و توافق کنند.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha