۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
جیب خالی قلب گردشگری ایران| نقشه راهی وجود ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

جیب خالی قلب گردشگری ایران| نقشه راهی وجود ندارد

ساری- مازندران به رغم داشتن جاذبه های فراوان گردشگری، تنوع میراثی و صنایع دستی به دلیل نداشتن نقشه راه نتوانسته از این موهبت ها ارزآوری داشته باشد و درآمد اقتصادی آن ناچیز است.

بازار؛ گروه استان‌ها: وجود تأسیسات مختلف گردشگری، داشتن آثار تاریخی فراوان، طبیعت بکر، دریای خزر و غیره درحالی است که سهم مازندران از اقتصاد گردشگری سالانه تا مرز ۳۰۰ میلیارد تومان و بسیار ناچیز است.

این درحالی که سهم بسیاری از استان‌های کشور که دارایی و جاذبه‌هایشان به مراتب کمتر از مازندران بوده، چند برابر این استان حاشیه خزری است.

نقشه راهی نیست
دست‌های خالی مازندران از گردشگری داخلی و خارجی درحالی است که به دلیل نداشتن نقشه راه گردشگری، وضعیت اسکله‌های تفریحی استان نیز پا درهوا بوده و هنوز ایجاد ۱۶۵ اسکله تفریحی در استان محقق نشده است.

غلامرضا شریعنی رئیس مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه باید ظرفیت‌های مازندران را به عنوان پایتخت گردشگری معرفی کنیم، گفت: آثار تاریخی و تمدنی استان با بسیاری از مناطق کشور قابل قیاس نیست و با تمامی ظرفیت‌های آن بهره گیری شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه رسانه نقش اساسی و محوری در معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان دارند، گفت: باید علاوه بر مطالبه گری، نسبت به معرفی جاذبه‌ها اقدام شود.

جیب خالی قلب گردشگری ایران| نقشه راهی وجود ندارد

وی با بیان اینکه غار هوتو در آسیای میانه و غرب خاورمیانه جزو آثار درجه یک محسوب می‌شود، گفت: این اثر طبیعی و تاریخی به خوبی معرفی و شناخته نشده است.

صنعت گردشگری عقب مانده است
عقب ماندگی مازندران در صنعت گردشگری به رغم وجود جاذبه‌های متنوع و گوناگون ضرورت برنامه ریزی برای بهره گیری از داشته‌های استان و معرفی آن به کشورهای مختلف را الزامی می‌سازد، مهدی سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به عقب ماندگی استان در حوزه‌های گردشگری و تأمین امکانات گفت: این درحالی که استان دارای ظرفیت‌های عظیم تاریخی، دریایی، گردشگری و غیره است.

وی با بیان اینکه مازندران دریامحور نیست، گفت: همچنین در حوزه استفاده از منابع تاریخی، اقتصادی، گردشگری و غیره ضعیف عمل کردیم.

وی تغییر نگاه مسئولان نسبت به حوزه گردشگری را امری لازم دانست و گفت: موانع زیادی فراروی سرمایه گذاران در استان وجود دارد و باید رفع کنیم.

ولی اله فرزانه نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس نیز با اشاره به اینکه رویداد پایتخت گردشگری شدن یک رویداد ملی و بین المللی محسوب می‌شود، ایران اسلامی به نوعی میزبان این رویداد است.

وی گفت: اصفهان، تبریز، خراسان و شیراز جزو استان‌هایی بوده که مراکز استان‌ها کلانشهر است و جاذبه‌های دیدنی و میراث فرهنگی آن متمرکز است ولی هر شهر مازندران دارای یک جاذبه است.

فرزانه گفت: از میراث طبیعی بهشهر و غار هوتو گرفته تا باغ پرندگان میانکاله جزو منابع خدادادی و فرصت گردشگری محسوب می‌شود و باید این جاذبه‌ها باید شناخته شود.

مازندران در حوزه گردشگری و میراثی چند سر وگردن بالاتر از استان‌های کشور و حتی برخی کشورهای جهان است، اما ارزآوری و درآمد زایی آن بسیار اندک و ناچیز است. کمال علی پور نماینده مردم قائمشهر، سیمرغ، سوادکوه و جویبار نیز با بیان اینکه چندسالی از تک اقتصادی بودن کشور درحال فاصله گرفتن و به سمت درآمدهای دیگر در حرکت هستیم، گفت: با همه فشارها و تحریم‌ها متأسفانه باز بیشتر توجه‌ها به نفت است.

گردشگری نجات بخش است
وی افزود: یکی از موضوعاتی که می تواند کشور را نجات دهد، صنعت گردشگری است زیرا ورود هر گردشگر برابر با ۳۰ بشکه نفت است و هر گردشگر هزار و ۵۰۰ دلار ارزآوری خواهد داشت.

علی پور ادامه داد: در حال حاضر درآمد ما از گردشگری ۱۱ میلیارد دلار و این مقدار کم است درحالی که این کشور در حوزه گردشگری جزو پنجمین کشور گردشگری و دهمین کشور باستانی جهان است.

جیب خالی قلب گردشگری ایران| نقشه راهی وجود ندارد

وی یادآور شد: دهمین کشور گردشگری دنیا درآمد ناچیزی دارد و همه دستگاه‌ها باید رویکرد پروژه‌ها را گردشگری قرار دهند.

تورهای گردشگری حرفه‌ای شود
راه اندازی تورهای گردشگری و زمینه سازی برای رونق گردشگری ملی و بین المللی از جمله ضرورت‌ها برای تقویت اقتصاد گردشگری به شمار می‌رود، منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس خواستار راه اندازی تورهای حرفه‌ای گردشگری شد و گفت: دعون از تورهای بین المللی با ظرفیت سازی از جمله راهکارها است.

وی با بیان اینکه مخالف ویلاسازی هستیم، گفت: باید زیرساخت و زمینه گردشگری را فراهم و ظرفیت گردشگری حرفه‌ای و تور را ایجاد کنیم و آن را توسعه دهیم.

حسن خیریان پورمعاون اقتصادی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه هریک از بخش‌های گردشگری و میراث در تمامی شهرستان‌های استان دارای تنوع است، گفت: دریا و جنگل و دشت حاصلخیز و جاری بودن ۱۶۰ رودخانه و انهار جاذبه‌های خوبی را در حوزه گردشگری استان ایجاد کرده است.

وی طبیعت گردی و بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری ورزشی را از جمله شاخص‌های گردشگری بیان کرد و گفت: مازندران در تمامی این حوزه ظرفیت‌های خوبی دارد.

وی گردشگری فرهنگی و علمی را در استان از دیگر شاخص‌ها ذکر کرد.

در حوزه گردشگری طبق شاخص مرکز آمار، در سال ۹۷ حدود ۷۱ میلیون نفر - شخص گردشگر به استان سفر کردند و درآمد ما از این بخش ۱۶۰ میلیون دلار و درآمد گردشگری خارجی ۱۵۶ میلیون دلار بوده است و ارتقای این درآمد نیازمند تدوین برنامه جامع و رفع موانع فراروی است.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha