۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
 برخورد دستوری با بورس بزرگترین اشتباه است
کارشناس بازار بورس:

برخورد دستوری با بورس بزرگترین اشتباه است

جمالی، کارشناس بازار بورس برخورد دستوری با بازار سرمایه را اشتباه دانست و گفت: دولت درخصوص بازار سرمایه هر سال باید یک بسته سیاستی تهیه کند تا بازار خاصیت پیش بینی پذیری پیدا کند.

به گزارش بازار، علی جمالی، کارشناس بازار بورس و سرمایه و مدرس دانشگاه کمک به تولید از طریق جذب سرمایه و پس اندازهای کف جامعه و تزریق آن به تولید را هدف اصلی بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: چرخه باید از سمت بازار سرمایه به سمت تولید حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه زیربنای سیاست گذاری بازار سرمایه، ابتدا باید در بخش تولید باشد افزود: از آنجایی که بازار سرمایه بسیار بزرگ و شامل بازیگران متعددی است لذا سیاست گذاری ها هم باید همه اقشار و بخش های آن را در برگیرد.

کارشناس بازار بورس و سرمایه خاطرنشان کرد: شاید مردم با بورس کالا ناآشنا باشند اما تصمیم گیری درمورد بازار کالاها مستقیماً روی قیمت سهام در بازار اوراق اثرگذار است.

جمالی با بیان اینکه بازار سرمایه تنها بازاری است که به صورت لحظه ای می توان چیزی را در آن خرید و فروش و سود و زیان کرد گفت: به همین دلیل است که بحث آموزش و یادگیری و تجربه و مدیریت احساس و عاطفه بسیار مهم و ضروری می باشند.

این مدرس دانشگاه برخورد دستوری با بازار سرمایه را اشتباه دانست و گفت: دولت درخصوص بازار سرمایه هر سال باید یک بسته سیاستی تهیه کند تا هم بازار خاصیت پیش بینی پذیری را پیدا کند و هم سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بلند مدت در این بازار تشویق شوند.

وی در ادامه این مبحث تأکید کرد: برنامه دولت در این حوزه نباید رانت زا باشد به این معنا که جنبه های مبهم برنامه های خود در این حوزه را حذف کند.

جمالی تنها راه تقویت بازار سرمایه و دیگر بازارها را در تقویت و تمرکز بر تولید داخل دانست و گفت: کل اقتصاد در خدمت تولید کالا و خدمات است و اگر این مهم محقق شود مشکلات هم حل خواهد شد اما تا زمانی که سیاست گذاری ها از تقویت تولید فاصله بگیرند وضعیت اقتصاد هم همین است.

در ادامه، دکتر مهدی حاجی وند کارشناس بازار بورس و سرمایه عوامل تأثیرگذار بر بازار را به دو بخش تقسیم بندی کرد و گفت: بخش نخست، عوامل درون بازاری مانند حجم مبنا و ثبات مدیریتی است و بخش دوم هم عوامل بیرون از بازار سرمایه مانند ثبات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز و وضعیت صنایع است.

وی با اذعان به وضعیت نابسامان و افت بازار سرمایه افزود: رفتار سرمایه گذاران و حقوقی ها نیز بر نوسانات این بازار تأثیر دارد.

این مدرس دانشگاه نوسان گیری را از جمله های نیاز بازار دانست و اظهارکرد: حدأقل مزیت نوسان گیری این است که به نقدشوندگی بازار سرمایه کمک می کند اما حقوقی ها هم باید بدانند چه زمانی نوسان گیری کنند زیرا نوسان گیری دقیقاً زمانی باید انجام شود که بازار به یک قدرت و عمقی رسیده باشد.

حاجی وند با اشاره به اینکه بازار سرمایه آیینه تمام نمای وضعیت اقتصادی کشور است گفت: نمی شود اقتصاد و قیمت گذاری ها دستوری باشند اما دولت در زمان کسری بودجه که می شود دست در جیب بازار سرمایه کند و آن وقت هم انتظار داشته باشیم وضعیت این بازار مطلوب باشد.

کد خبر: ۱۱۵٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha