۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
۳۱ کارخانه گلستان در تملک بانک‌ها| برخی تسهیلات وارد چرخه تولید نشد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۳۱ کارخانه گلستان در تملک بانک‌ها| برخی تسهیلات وارد چرخه تولید نشد

گرگان- درحالیکه ۳۱ واحدتولیدی استان به واسطه بدهکاری، در تملک بانک‌ها هستند، برخی صنایع تولیدی تسهیلات دریافتی خود را دربخشی به جز صنعت خرج می‌کنند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: کمبود نقدینگی، موانع تحریم، تورم و فراهم نبودن زیرساخت در شهرک‌های صنعتی گلستان از مواردی است که رغبت واحدهای صنعتی را نسبت به سرمایه‌گذاری روز به روز کمتر می‌کند. در کنار این موارد مشکل نقدینگی بسیار پررنگتر جلوه می‌کند چراکه برابر آمار شرکت شهرک‌های صنعتی استان ۳۱ واحد تولیدی به دلیل بدهی بانکی در تملک بانک‌ها قرار گرفته‌اند و تولید بخش عمده‌ای از آن‌ها به این واسطه راکد مانده است.

پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی از سیاست‌های دولت برای حمایت از صنعت و پویایی اقتصاد کشور است که دست درازی برخی در این بین باعث شده تا به رغم ارائه این تسهیلات چرخه صنعت با مشکلاتی در کشور مواجه شود. یکی از این موارد دریافت تسهیلات صنعتگران و صرف آن در بخشی به جز تولید به شمار می‌رود. این موضوعی است که رضا شهمرادی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار آن را تائید می‌کند و به نظارت بیشتر بانک‌ها در این بخش تاکید دارد.

* به نظر حضرتعالی در حال حاضر واحدهای تولیدی با چه مشکلات جدی روبه رو هستند؟
اولین مشکل جدی واحدهای صنعتی نقدینگی مورد نیاز آن‌هاست؛ با توجه به تورمی که وجود دارد اگر بانک‌ها نتوانند سرمایه در گردش مورد نیاز این بخش را تامین کنند به طور قطع مشکلات واحدهای تولیدی بیشتر می‌شود. از طرفی بعضی از واحدها هستند که در تامین مواد اولیه به خاطر تحریم و موارد حاصل از آن مشکل دارند. به عنوان مثال اگر برای واحد شیمیایی که نیاز به ورق فلزی دارد، نتوانیم ظرفیت مورد نیاز آن را تامین کنیم، واحد صنعتی ناچار به تولید در حجم کمترخواهد بود. اختلاف با شرکا و مشکلات حقوقی بخشی دیگر از مشکلات صاحبان صنعت استان است.

* ارتباط شرکت شهرک‌ها و صاحبان واحدهای تولیدی با بانک‌ها به چه صورت است؟ آیا تسهیلات مورد نیاز صنایع از سوی بانک‌ها تامین می‌شود؟
خوشبختانه در زمینه حمایت مالی، بانک‌ها از واحدهای تولیدی حمایت داشتند حالا شاید در این بین برخی از بانک‌ها همکاری کمتری دارند اما اگر اصلا منصفانه به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که اگر بانک‌ها همین حمایت‌ها را نداشتند مشکلات ما بیشتر بود.

ضمن اینکه بسیاری از همراهی بانک‌ها در ستاد تسهیل و در قالب مصوبه به آن‌ها ابلاغ می‌شود لازم الاجراست. درواقع مهمترین دستورالعملی که در استان اجرا می‌شود از سوی ستاد تسهیل است که دبیرخانه آن سازمان صمت است. در این ستاد هرواحد صنعتی به محض مواجه به هر مشکلی در سامانه ثبت نام کرده و سپس جلسه ستاد تسهیل پیرامون آن موضوع، جلسه‌ای با حضور استاندار و سایر دستگاه‌های مربوطه برگزار می‌کند؛ هر مصوبه‌ای که در این جلسه نوشته شود بانک‌ها نسبت به آن تبعیت دارند هرچند که گاهی برخی موارد هم عملیاتی نمی‌شود.

جدای از این موضوع در پنج شهرک صنعتی جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور دوستان قوه قضائیه تشکیل دادیم که اثرات خوبی هم داشت تا جاییکه بعضی از مصوباتی که در گذشته در ستاد تسهیل مصوب شده و عملیاتی نشده بود از طریق جلسه اقتصاد مقاومتی زمینه اجرایی شدن آن فراهم شد که کمک خوبی برای برخی واحدهای تولیدی بود.

۳۱ کارخانه گلستان در تملک بانک‌ها| برخی تسهیلات وارد چرخه تولید نشد

* چندی پیش در رسانه‌ها از تملک تعدادی واحد صنعتی توسط بانک‌ها خبر دادید. در این رابطه توضیح بیشتری دهید
خب بانک‌ها روال قانونی خودشان را دارند همانطور که هرفردی با دریافت وام از بانک متعهد به پرداخت اقساط است برای اشخاص حقوقی نیز این قاعده مستثنی نخواهد بود، منت‌ها تاکیدی که در مورد واحدهای تولیدی می‌شود این است که بانک‌ها مجاز نیستند که واحدهای تولیدی را در چنگ خود نگه دارند؛ به عبارتی اگر یک واحد صنعتی به تعهداتش عمل نکرد و از سوی بانک تملک شد، باید هرچه سریعتر از طریق مزایده واحد تولیدی را به فروش برسانند تا سرمایه گذارهای جدید بتوانند دوباره آن واحد صنعتی را احیا کنند. وگرنه واحد صنعتی که در دست بانک باشد به حالت راکد باقی می‌ماند و مانع از پویایی چرخه اقتصاد و اشتغال می‌شود. بر این اساس جلسه‌ای با رئیس دادگستری ترتیب دادیم و از ایشان خواستیم تا بانک‌ها تکلیف این تملک‌ها را مشخص کنند.

* در حال حاضر چه تعداد واحد تولیدی در تملک بانک است و از این رقم چه تعداد فعالیت دارند
در حال حاضر ۳۱ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی در تملک بانک‌ها هستند که از این تعدادهفت واحد صنعتی فعال شده است تلاشمان بر این است تا این رقم را در پایان سال افزایش دهیم و تکیلف واحدهای تولیدی تملک شده هرچه سریعتر مشخص شود.

* در استان واحدهای تولیدی هست که تسهیلات دریافتی از بانک‌ها را جایی به جز صنعت هزینه کرده باشند؟
بله فکر می‌کنم وجود دارد. ممکن است بعضی ازاین تسهیلاتی که آقایان می‌گیرند در جای دیگری غیر از تولید هزینه شود ولی در این مورد آمار مدونی وجود ندارد. هرچند که این را قبول ندارم که همه مبلغی که در قالب تسهیلات دریافت شده جای دیگری خرج می‌شود. چون این تسهیلات را بانک‌ها مرحله به مرحله و با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه، پرداخت می‌کنند. در نهایت کسیکه موظف است این موارد را کنترل کند بانک‌ها هستند که باید نظارت داشته باشند ضمن اینکه در کنار بانک‌ها دستگاه‌های نظارتی هم آمار دقیقی از این مساله دارند.

در حال حاضر ۳۱ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی در تملک بانک‌ها هستند که از این تعدادهفت واحد صنعتی فعال شده است تلاشمان بر این است تا این رقم را در پایان سال افزایش دهیم و تکلیف واحدهای تولیدی تملک شده هرچه سریعتر مشخص شود

* شرکت گاز گفته واحدهای تولیدی هنگام پیک مصرف مشترکان خانگی، از سوخت دوم استفاده کنند اما صنایع استان با این مساله مشکل دارند، در این رابطه توضیح دهید
معمولا این موارد در جلسات با شرکت گاز مطرح می‌شود اما خب در زمانی که شرایط خاص برای کشور به وجود می‌آید ما ناگزیر به همکاری هستیم هرچند که بر روی این موضوع که اولین جایی که هنگام کمبود انرژی نشانه گرفته می‌شود، صنایع هستند اعتراض داریم با اینحال با توجه به شرایط خاص کشور تنها کاری که می‌توانیم برای واحدهای تولیدی انجام دهیم کنیم این است که از چند ماه قبل به آن‌ها هشدار قطعی احتمالی را بدهیم تا صنایع مخازن سوخت دوم را ذخیره کنند.

تنها راهکاری که برای رفع این مشکل به ذهن می‌رسد این است که سرمایه‌گذاری در بخش انژی انجام شود؛ در برنامه ششم توسعه قرار بود سالی پنج هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شود که عملی نشد، اگر این ظرفیت‌سازی انجام می‌شد ما در تابستان امسال مشکل برق نداشتیم.

* در شهرک صنعتی اترک وضعیت زیرساختی برای ورود واحدهای صنعتی چگونه است و اینکه تاکنون چه سرمایه گذارانی در این بخش وارد شدند؟
در حال حاضر تنها واحد بهره بردار شهرک صنعتی اترک، شرکت لابل است؛ یک تعداد از افراد برای سرمایه‌گذاری در این بخش درخواست داشتند که امیدواریم با حضور کارخانجات دراین منطقه اشتغال ایجاد شود.

در حال حاضر مهمترین مشکل در شهرک صنعتی اترک، نبود زیرساخت است علی رغم مساحت ۲۵۰ هکتاری، این شهرک بخش زیرساختی آن مانند آب و برق فراهم نیست. بنابراین برای ایجاد رقبت سرمایه گذار باید این بخش از زیرساخت‌ها فراهم شود.

در گذشته قرار بود برابر مصوبه‌ای از نیروگاه علی آباد خط انتقال آن، به اترک کشیده شود و مصوبه سفر ریاست جمهوری هم داشت. امیدواریم در دولت جدید این مصوبه تجدید و عملیاتی شود چون مهمترین مشکل ما برق این منطقه است.

در بخش آب هم باید گفت که مشکل آب شهرک صنعتی اترک بااستفاده از آب چاه تاحدودی رفع شده اما اگر قرار باشد تعداد واحدهای مستقر زیاد شوند بالبع باید چاه جدید حفر شود.

* برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرک صنعتی اترک برنامه‌ای دارید؟
قرار است نیروگاه سی اچ پی در این منطقه احداث شود و تا چند ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت با این حال اگر افراد دیگری باشند که بخواهند نیروگاه سی اچ پی در این منطقه بزنند هم شرکت به با آن‌ها همکاری می‌کند. به عنوان مثال یک مورد تشویقی برای آن‌ها در نظر گرفتیم که به ازای هر مگاوات برقی که تولید شود، ۱۰۰ متر زمین رایگان به بخش خصوصی واگذار خواهد شد ضمن اینکه شرکت توزیع برق استان هم خرید برق را انجام می‌دهد. اما برای احداث نیروگاه خورشیدی داخل شهرک‌های صنتعی تاکنون درخواست نداشتیم؛ اغلب افرادی که مایل به احداث نیروگاه خورشیدی هستند در ازای آن واگذاری زمین به صورت رایگان می‌خواهند که دولت آن را نپذیرفته است.

کد خبر: ۱۱۵٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha