۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
لق شدن پایه تولید در شهر جهانی مبل و منبت| از افزایش قیمت مواد اولیه تا کاهش ۴۰ درصدی فروش
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

لق شدن پایه تولید در شهر جهانی مبل و منبت| از افزایش قیمت مواد اولیه تا کاهش ۴۰ درصدی فروش

همدان-درحالی ۶۵درصد مبلمان کشور درملایر که شهر جهانی مبل و منبت است تولید می شود که گرانی مواد اولیه،مشکلات فروش وصادرات و شیوع ویروس کرونا باعث شده پایه تولید در این شهر جهانی لق و با مشکل مواجه شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان ملایر به‌عنوان پایتخت مبل و منبت ایران و شهر جهانی مبل و منبت شناخته می‌شود، امتیازی که در صورت وجود حمایت ها، معرفی مناسب، تبلیغات و برداشتن قدم هایی در این مسیر می تواند با خود ارتقای سطح تولید، فروش و صادرات را به همراه داشته باشد.

به گفته رئیس هیئت مدیره بازار مبل ملایر در نخستین جشنواره مبل و منبت ملایر پس از ملی شدن این هنر صنعت، بیش از ۱۵۰ هزار مسافر و گردشگر در جشنواره تابستانی و نوروزی وارد ملایر شدند و ۴۲۰ میلیارد تومان گردش مالی نصیب این شهرستان شد و این روند در سال‌های آتی تداوم داشت و شاید ملایر یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های خود را رقم زد.

اما این روزها وضعیت تولید، فروش و صادرات در این شهرستان با ۹ هزار منبت کار نخبه و  بیش از ۲۵ هزار هنرمند فعال چگونه است؟ آیا توانسته ایم مسیر را برای ارتقای سطح تولید، برندسازی، فروش مناسب و ورود به عرصه های فروش بین المللی مهیّا کنیم یا خیر؟

در این راستا گفتگویی با یدالله کریمی؛ رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر و فرشاد روستایی؛ یکی دیگر از تولیدکنندگان مبل در شهرستان ملایر ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

لق شدن پایه تولید در شهر جهانی مبل و منبت| از افزایش قیمت مواد اولیه تا کاهش ۴۰ درصدی فروش

یدالله کریمی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت تولید مبل و منبت در شهرستان ملایر گفت: از این وضعیت به شدت گلایه مندیم، این روزها مواد اولیه به شدت افزایش قیمت داشته به نوعی که افزایش قیمت ها از ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصد است.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر این افزایش قیمت ها ناعادلانه عنوان کرد و افزود: در کنار این گرانی ها، به سادگی هم نمی توان مواد اولیه را تهیه کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات حل نشده و چوب های داخلی جوابگوی تولید ما نیست و مجبوریم از چوب های وارداتی استفاده کنیم.

چوبی که دو سال پیش، متری دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، به متری ۱۲ میلیون تومان رسیده است

کریمی در این راستا با بیان اینکه چوبی که دو سال پیش متری دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، به متری ۱۲ میلیون تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: پارچه های داخلی هم، نخ هایشان خارجی است و بخشی از پارچه ها هم از چین تهیه می شود.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر در ادامه صحبت های خود به وضعیت فروش و صادرات مبل و منبت ملایر اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد محصولات تولیدیمان توسط دیگر استان ها خریداری می شد اما منع ترددها و محدودیت های به عمل آمده در دوران شیوع ویروس کرونا به ما خیلی ضرر زد.

کریمی ادامه داد: صادرات هم با همین روال دچار مشکل شد به نوعی که در فروش و صادرات با ۴۰ درصد کاهش روبرو شدیم.

لق شدن پایه تولید در شهر جهانی مبل و منبت| از افزایش قیمت مواد اولیه تا کاهش ۴۰ درصدی فروش

وی در ادامه صحبت های خود، با بیان اینکه ۶۵ درصد مبل کل کشور در ملایر تولید می شود، اظهار کرد: هم اکنون، تعداد پنج هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی ثبت شده در این زمینه در شهرستان ملایر وجود دارد.

کریمی با اشاره به اینکه بیش از ۹ هزار منبت کار نخبه در ملایر فعالیت دارند، گفت: ۲۰ هزار شغل مستقیم در این عرصه ایجاد شده و ۳۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم با این صنعت مرتبط هستند.

۳۳ درصد مردم شهرستان ملایر در این حوزه فعالیت دارند که این روزها شاید با تعطیلی کارشان روبرو نشده باشند اما چرخ زندگی آنها به کندی می چرخد

وی عنوان کرد: ۳۳ درصد مردم شهرستان ملایر در این حوزه فعالیت دارند اما این روزها شاید با تعطیلی کارشان روبرو نشده باشند اما چرخ زندگی آنها به کندی می چرخد.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به حضور مبل و منبت ملایر در نمایشگاه اکسپوی دبی نیز گفت: ما مبل و منبت ملایر را در سطح داخلی خوب معرفی کرده ایم اما امیدواریم با حضور در این نمایشگاه که به مثابه المپیک اقتصادی است، مبل و منبت ملایر را در سطح بین المللی به خوبی معرفی کنیم.

رشد سرسام آور قیمت مواد اولیه و نبود بازار فروش
فرشاد روستایی، یکی دیگر از تولیدکنندگان مبل در شهرستان ملایر و مدیر تولیدی و نمایشگاه مبل وزرا در روستای آورزمان شهرستان ملایر است که با ۱۵-۲۰ نیروی کار به مدت هشت سال در این حرفه مشغول به کار است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با جهانی شدن ملایر در عرصه تولید مبل و منبت تا حدی دست واسطه ها حذف شد، عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا فروش مناسبی نداشته باشیم و در بحث فروش اینترنتی هم نتوانستیم به خوبی عمل کنیم چرا که اعتماد مردم به خرید اینترنتی مبل مناسب نبود.

لق شدن پایه تولید در شهر جهانی مبل و منبت| از افزایش قیمت مواد اولیه تا کاهش ۴۰ درصدی فروش

روستایی به وضعیت نامناسب تولید مبل و منبت در ملایر اشاره کرد و گفت: تولید مبل در شهرستان ملایر با بدبختی همراه شده است، از یک سو گرانی قیمت چوب و اسفنج و پارچه و از سویی، بازار نامناسب برای فروش تولیداتمان را شاهدیم.

چوب گردو کیلویی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بود و به کیلویی پنج تا ۶ میلیون تومان رسیده است

این تولیدکننده مبل ملایر در ادامه صحبت های خود گفت: چوب نسبت به دو، سه سال پیش سه برابر گران شده است به نوعی که چوب متری سه و چهار میلیون تومان این روزها به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده و چوب گردو که کیلویی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بود و به کیلویی پنج تا ۶ میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه چوب‌های مورد استفاده برای مبلمان ملایر از کشور گرجستان و بخشی هم از چوب‌های شمال کشور تأمین می‌شود، در پاسخ به اینکه آیا همدان در تامین چوب گردو وارد کار نشده است؟ مطرح کرد: سمت همدان چوب گردو وجود دارد اما قطر آن ها مناسب نیست و چوب های گردویی که از سمت کردستان می آید بسیار مناسب تر است.

روستایی با بیان این موضوع ادامه داد: چوب های جنگلی مناسب و چوب راش گردو سمت همدان وجود ندارد و قطر مناسب آن ها در کردستان موجود است و راش گرجی هم از سمت گرجستان می آید؛ قبلاً آن ها را بدون واسطه از شمال می خریدیم اما الان از چوب فروشی در ملایر این چوب ها را می خریم و این چوب فروش هم چوب ها را از تاجر آن ها خریداری کرده است.

چوب ها بسیار دست به دست می شوند تا به ما برسند و چند دست هم از گرجستان تا ملایر گذرانده اند، گمرک هم به آن ها خورده است، همین روند باعث می شود که یک چوب زمانی که به ما می رسد خیلی گران تمام می شود

این تولیدکننده مبل ملایر با بیان اینکه چنان که شاهدید، چوب ها بسیار دست به دست می شوند تا به ما برسند و چند دست هم از گرجستان تا ملایر گذرانده اند، گمرک هم به آن ها خورده است، گفت: همین روند باعث می شود که یک چوب زمانی که به ما می رسد خیلی گران تمام می شود.

لق شدن پایه تولید در شهر جهانی مبل و منبت| از افزایش قیمت مواد اولیه تا کاهش ۴۰ درصدی فروش

روستایی در ادامه با تصریح بر اینکه از سوی دیگر پارچه مورد استفاده برای تولید مبلمان از قیمت متری ۴۰ -۵۰ هزار تومان هم‌اکنون به قیمت متری ۹۰-۱۰۰ هزار تومان رسیده، مطرح کرد: قیمت اسفنج مورد استفاده برای تولید مبلمان به اندازه یک قطعه کوچک که قبلاً بالغ‌بر ۱۷-۱۸ هزار تومان بود، درحال حاضر به ۵۳ هزار تومان رسیده است.

قیمت فوم کف مبل که سال گذشته یک‌دست آن ۶۰۰ هزار تومان بود درحال حاضر بالغ‌بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است

وی ادامه داد: قیمت فوم کف مبل که سال گذشته یک‌دست آن ۶۰۰ هزار تومان بود، درحال حاضر بالغ‌بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

این تولیدکننده مبل ملایر در بخش پایانی گفت‌وگو با بیان اینکه اصل بازار فروش مبلمان در عید و سفارش‌های مربوط به جهیزیه است، اما با شیوع ویروس کرونا در ایام عید فروش مناسبی نداشتیم، گفت: از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید مردم هم مواجه هستیم و همه این ها روی میزان فروش ما تاثیر منفی داشته است.

شهرستان ملایر دارای بیش از پنج هزار کارگاه تولیدی مبل و منبت، ۹ هزار استادکار و منبت‌کار و بیش از ۲۵ هزار هنرمند فعال در این رشته است که بیش از ۶۰ درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده، اما چنان‌که مطرح شد برای هزینه‌های مربوطه از سوی مسئولان استانی حمایت‌هایی صورت نگرفته است.

۶۵ درصد مبلمان کشور در ملایر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت تولید می شود، گرانی مواد اولیه، مشکلات فروش و صادرات و شیوع ویروس کرونا باعث شده تا پایه تولید در این شهر جهانی لق شود

درحالی که ۶۵ درصد مبلمان کشور در ملایر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت تولید می شود، گرانی مواد اولیه، مشکلات فروش و صادرات و شیوع ویروس کرونا باعث شده تا پایه تولید در این شهر جهانی لق شود؛  این در حالی است که در سال جاری بر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» تأکید شده و همین پشتیبانی‌ها است که می‌تواند تولید را توسعه و اشتغال‌زایی، درآمدزایی، ارزآوری، رونق گردشگری و صنایع‌دستی و در نهایت توسعه پایدار را برای استان همدان به ارمغان آورد.

کد خبر: ۱۱۵٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha