۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
کسادی بازار کیف و کفش با تعطیلی مدارس در دوران کرونا
رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش مطرح کرد

کسادی بازار کیف و کفش با تعطیلی مدارس در دوران کرونا

حیاتی، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران گفت: تعطیلی‌های مدارس و دانشگاه‌ها در دوران کرونا، بازار کیف و کفش را کساد کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، سعید حیاتی رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران افزود: در ۲۰ ماه گذشته مدارس، دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها تعطیل بودند، از زمانی که این مراکز تعطیل شده خرید کفش و کیف هم کاهش داشته و در کنار این‌ها، تعطیلی مراسم‌های عروسی و دید و بازدیدها نیز کار و کاسبی تولیدکنندگان را کساد کرده است.

حیاتی گفت: در پاندمی کرونا کارگاه‌های کوچک بیشترین آسیب را دیدند، بیشتر آن‌ها تعطیل شدند و کارگاه‌های بزرگ هم به حالت نیمه تعطیل درآمد.

وی افزود: فروشندگی چرم و محصولات مربوط به آن فصلی است، اگر فصلی را از دست بدهیم فصل‌های دیگر را نیز از دست داده‌ایم به طور مثال فروش کفش در فصل تابستان با زمستان و بهار متفاوت است، اگر فروشنده‌ای محصولات بهاره را نفروشد دیگر نمی‌تواند به فروش دیگر ایام سال فکر کند،، چون نقدینگی برای خرید محصولات تابستانی و … ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران گفت: صنف ما بازار پاییز را به دلیل شیوع بیماری کرونا، دو سال است که از دست داده است و امیدواریم با واکسیناسیون عمومی در سراسر کشور ریشه این بیماری کنده شود و ما نیز به روزهای اوج خود بازگردیم.

حیاتی گفت: کرونا هرچه بود گذشت و در حال سپری شدن است، اما در کسب و کار هر روز یک مشکل وجود دارد، آن چیزی که از کرونا بدتر است تصمیماتی است که به صورت خلق الساعه و لحظه‌ای گرفته می‌شود، مثل همین چک‌های صیاد.

حیاتی ادامه داد: صنف ما با چک‌های بلند مدت سروکار دارد، کسی نقد خرید نمی‌کند، چک‌های صیاد باعث شده تا عملا کسب و کارها قفل شود، بسیاری از کاسب‌ها طرز کار با این اپلیکیشن‌ها را نمی‌دانند، سیستم بانک‌ها قطع می‌شود و هزار دردسر دیگر. کرونا هرچه بود، خوب یا بد، ما با آن ساختیم و تا الان دوام آوردیم، اما دیگر نباید با این قوانین در این شرایط بحرانی دست و پای ما را ببندند. هر زمان به شرایط ایده‌آل رسیدیم و از بحران خارج شدیم با آموزش و بسترسازی این کارها را انجام دهند نه الان که در بحران کرونا قرار داریم.

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران ادامه داد: در پاندمی کرونا حمایت چندانی از سوی دولت شکل نگرفت، ابتدای شیوع ویروس کرونا وامی را به نام «وام کارا» پرداخت می‌کردند که فقط چند نفر دریافت کردند، به نظر من آن وام به هیچ عنوان برای کاسب کاربرد نداشت بلکه او را بدهکارتر می‌کرد.

حیاتی تصریح کرد: بنا بر گزارش سازمان تامین اجتماعی ۳۰ درصد از کارگر بابت حق بیمه دریافت می‌کنند، اما ۳ درصد بابت درمان به کارگر ارائه نمی‌شود.

حیاتی ادامه داد: اگر بنا به کمک بود، تامین اجتماعی باید حق بیمه را ۶ ماه دیرتر می‌گرفت، مالیات دریافت نمی‌شد یا با تخفیف دریافت می‌شد، اما در بحبوحه کرونا حتی یکی از کمیسیون‌های مالیاتی کار خودشان را برای اخذ مالیات تعطیل نکرد. این یعنی هیچ حمایتی از بخش خصوصی نشد.

حیاتی در ادامه از افزایش قیمت مواد اولیه صحبت کرد و گفت: یک کفش از ۵۰ قطعه ساخته می‌شود؛ یعنی برای تولید یک کفش بیش از ۵۰ ماده اولیه لازم است. پس گرانی مواد اولیه و عدم ترخیص این‌ها از گمرک خود عامل افزایش قیمت است.

حیاتی در پایان گفت: قبل از کرونا به کشورهای عراق و افعانستان صادرات داشتیم که امروز کمتر شده، از طرفی، چون مواد اولیه گران‌تر تهیه می‌شود قیمت محصول هم بیشتر می‌شود و خریدار به محصولات چینی تمایل پیدا می‌کند.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha