۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
مشکلات بی پایان کارگران زرند؛ سیاه مثل زغال، سخت مثل سنگ!
گزارش بازار؛

مشکلات بی پایان کارگران زرند؛ سیاه مثل زغال، سخت مثل سنگ!

زرند- کارگران معدن زغالسنگ زرند همچنان از حقوق و مزایای خود ناراضی هستند و تنها خواسته آنان اجرای عدالت است تا بتوانند با دریافت حقوق مناسب جوابگوی هزینه های زندگی خود باشند.

بازار؛ گروه استان ها: ایران دارای ذخایر و منابع غنی ارزشمندی است که می تواند یک پشتوانه مهم و اساسی برای کشور محسوب می شود. قطع یقین یکی از این منابع غنی خدادادی، معادن هستند از طرف دیگر استان کرمان دارای فراوانی زیادی در بخش معادن است و از آن به عنوان بهشت معادن ایران نام می برند.

دراین میان مهم ترین سرمایه در بحث معادن نیروی انسانی و کارگران زحمتکش هستند که نقش بی بدیلی در فعال بودن معادن دارند اما طبق گفته این قشر زحمتکش، آنها دارای مشکلات متعدد و مختلفی در زمینه ایمنی و میزان پرداختی حقوق هستند.

حقوق اندک کارگران زغال سنگ و مشکلات معیشتی
رضا یکی از کارگران معدن زغال سنگ زرند در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات خود، افزود: یکی از مشکلات اساسی ما پایین بودن حقوق است که هر وقت به اداره کار مراجعه می کنیم، اشاره به خصوصی بودن معدن می کنند در حالی که زغال سنگ، زغال سنگ است و خیلی تفاوتی ندارد که دولتی و یا خصوصی باشد.

وی با بیان این مطلب که معادن خصوصی با نیروی انسانی و امکانات کمتر در طول ماه بین ۹ تا ۱۱ هزار تن زغال تولید می کند، عنوان کرد: اما حقوق ما بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است درصورتی که کارشناسان اعلام می کنند خط فقر زیر ۱۱ میلیون تومان است. ما کارگران مثل سایر اقشار جامعه دارای هزینه های زیادی هستیم که این حقوق ها به هیچ وجه پاسخگوی مشکلات ما نیست.

برخی از معادن برای کارگران خود بیمه خدماتی در نظر می گیرند همچنین طرح طبقه بندی دو سال است که مطرح شده است در مجلس نیز تصویب شده است اما مسئولان معدن فقط امروز و فردا می کنند

بهرام یکی دیگر از کارگران معدن زغال سنگ زرند در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بیمه های ما به درستی ثبت نمی شود، اظهار کرد: برخی از معادن برای کارگران خود بیمه خدماتی در نظر می گیرند همچنین طرح طبقه بندی دو سال است که مطرح شده است در مجلس نیز تصویب شده است اما مسئولان معدن فقط امروز و فردا می کنند.

وی با بیان این مطلب که ایمنی ما کارگران در حد صفر است، تصریح کرد: ما درخواست داریم مسئولان در معادن ما حضور پیدا کنند و ایمنی معدن را مشاهده کنند، در طول ماه شاید هفت نفر آسیب دیده داشته باشیم.

اجرای عدالت خواسته کارگران زغال سنگ زرند
این کارگر معدن رغالسنگ زرند اظهار داشت: حتی کارت عابر بانک ما در دست پیمانکار است به دلیل اینکه مثلا به کارت کارگر ۱۵ میلیون تومان پول واریز می کند، ۱۰ تومان آن را برداشت و ۵ تومان آن را به کارگر می دهند این درحالی است که به ما اعلام می کنند که مثلا ۶ میلیون تومان به حساب ما واریز شده است اما در فیش حقوقی ما ۳ میلیون تومان قید شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها درخواست ما از مسئولان فقط عدالت است که کارگر جلوی خانواده خود شرمنده نباشد، بیان داشت: تقاضا داریم مسئولان در معادن حضور پیدا کنند، مشکلات کارگران را ببینند و بشنوند.

مشکلات بی پایان کارگران زغال سنگ زرند| دستمزدی که زیر خط فقر است

گلایه های کارگران معدن زغال سنگ زرند به حق است
در ادامه علی صادق زاده فرماندار شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اشتغال در معادن جزو مشاغل سخت و زیان آور است، افزود: در این زمینه آنچه که باید انجام شود، اصلاح قوانین است چرا که طبق قانون اداره کار، حداقل حقوق کارگران تعریف شده است لذا گلایه های کارگران معدن زغال سنگ زرند به حق است.

وی با بیان این مطلب که با تلاش هایی که از قبل شد تا حدودی حقوق کارگران اصلاح شده است اما متاسفانه مطلوب آنها برآورده نشده است، اظهار کرد: معدن زغال سنگ زرند به عنوان یکی از قطب های تولید زغال سنگ کشور مطرح است که باید قوانین آن از قبل اصلاح می شدند.

فرماندر زرند با اشاره به اینکه قسمت هایی از شرکت زغال سنگ کرمان به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: یکسری گله مندی ها نیز خود بخش خصوصی دارند و معتقد هستند که با توجه به قوانین اداره کار، نمی توانند افزایش حقوق آنچنانی را داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که در گذشته زغال خیلی توجیه اقتصادی نداشت، ابراز داشت: اکنون زغال یک محصول اقتصادی شده است، نیاز اساسی کشور محسوب می شود و می طلبد که قوانین جهت اصلاح حقوق اصلاح شود.

صادق زاده بیان کرد: ایمنی نیز در حد شایسته نیست اما کارهای خوب و نظارت های مناسبی انجام می شود ولی باید یکسری نواقص نیز برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث ایمنی چنانچه کارگاهی رعایت ایمنی را نکند، قطعا هم اداره کار و هم شورای تامین شهرستان ها پیگیری و برخورد خواهند کرد لذا کارگران در این زمینه گزارشات خود را مطرح کنند، اضافه کرد: باید امکانات موجود و شرایط کشور را درک کرد اما همه اینها دلیل نمی شود که کارگران ما در محیط ناایمن کار کنند.

براساس کار سخت در معدن، کارگر ما بیش از ۱۵ سال نباید کار کند و در ادامه باید بازنشسته شود که اصلاح این قانون باید انجام شود و دنبال هستیم در دولت سیزدهم بخش مهمی از دغدغه های معدن کاران برطرف شود

قوانین باید اصلاح شود
فرماندار زرند با بیان این مطلب که ضریب مربوط به حقوق کارگران باید اصلاح شود، افزود: براساس کار سخت در معدن، کارگر ما بیش از ۱۵ سال نباید کار کند و در ادامه باید بازنشسته شود که اصلاح این قانون باید انجام شود و دنبال هستیم در دولت سیزدهم بخش مهمی از دغدغه های معدن کاران برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث استفاده پیمانکاران از کارت عابر بانک کارگران، اگر گزارش ها به ما برسد، قطعا ما پیگیری خواهیم کرد، اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید برخی از قوانین را اصلاح کنند تا مشکلات معیشتی کارگران برطرف شود.

وضعیت ایمنی مطلوب نیست
مریم آبشاهی معاون روابط کار اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ایمنی محیط کار کارگان، نسبی است و ماهیت کار تونل های زیرزمینی سخت است، افزود: درگذشته حوادث بیشتری را در معادن زغال سنگ داشته ایم، تلاش های زیادی انجام شد تا شرایط کارگاه ها را بهبود کند.

وی با بیان این مطلب که اداره کار پیگیری کرده است که مسئولان ایمنی در کارگاه ها حضور داشته باشند، عنوان کرد: وضعیت فعلی ایمنی هنوز مطلوب ما نیست اما تمام توان خود را گذاشته ایم از طرف دیگر در بحث ایمنی محیط کار، کارگران نقش بسیار مهمی دارند، در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کارگاه، نماینده کارگران عضو است و اگر کاری ناایمن باشد، باید در کمیته حفاظتی اعلام تا مشکل برطرف شود.

معاون روابط کار اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بازرسی های زیادی در معادن انجام می شود، بیان کرد: این گزارش ها پیگیری می شود.

مشکلات بی پایان کارگران زغال سنگ زرند| دستمزدی که زیر خط فقر است

وی با اشاره به موضوع استفاده پیمانکاران از کارت عابربانک کارگران، تصریح کرد: از هنگامی که موضوع پیمانکاران در معادن مطرح شد، مشکلات مختلفی وجود داشت تا در نهایت توانستیم آنها را در چارچوب فعالیت کارهای مربوط به اداره کار بیاوریم، جلسات متعددی با ذی صاحبات گذاشتیم و پیگیری کردیم که حقوق و مزایای کارگران پرداخت شود.

هیچ پیمانکاری اجازه نگهداری کارت عابر بانک کارگری را ندارد
آبشاهی با بیان این مطلب که هیچ پیمانکاری اجازه ندارد، کارت عابربانک کارگری را دریافت کند، افزود: همکاران ما که در کارگاه ها حضور پیدا می کنند، لیست پرداختی را بر مبنای پرداختی با مهر بانک بررسی می کنند و در این لیست باید تمام مزایای کارگر آمده باشد.

وی با اشاره به بحث ایمنی فضای کار، ابراز داشت: اگر دیدگاه ما این باشد، که کار در معادن زیرزمینی چون زیر زمین است و چون ناایمن است نباید انجام شود، مفهوم کار کردن در معادن را زیر سوال برده ایم لذا کار باید در معادن با شرایط ایمن انجام شود.

معاون روابط کار اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب که تلاش های زیادی انجام شده است و کارگران را آموزش می دهند، ادامه داد: در بحث ایمنی ما یک شرایط ناایمن و یک بخش اعمال ناایمن داریم که هر دو بخش آن باید به صورت همزمان اصلاح شود تا بتوانیم به یک ایمنی نسبی دست پیدا کنیم.

کارگر می تواند هم از عنوان شغلی و هم از تعداد روزهای حق بیمه خود مطلع بشود و هیچ کارگری نباید ۸ ساعت و ۳۰ روز کار کند و بیمه آن کمتر پرداخت شود

وی با اشاره به اینکه تعیین دستمزد کارگران به استناد تصمیم شورای عالی کار است، ابراز داشت: شورای عالی کار دارای یک ترکیبی است که ۹ نفر عضو این شورا هستند و آنچه که در این شورا تصمیم گرفته می شود، اجرای آن برای تمامی کارگاه ها الزامی است همچنین براساس شرایط محیط کار، کارگران می توانند مزایای اضافه نیز دریافت کنند.

آبشاهی با بیان این مطلب که در شرکت زغال سنگ براساس حق بیمه، ۷ درصد از حقوق کارگر و ۲۳ درصد توسط کارفرما پرداخت می شود، عنوان کرد: کارگر می تواند هم از عنوان شغلی و هم از تعداد روزهای حق بیمه خود مطلع بشود و هیچ کارگری نباید ۸ ساعت و ۳۰ روز کار کند و بیمه آن کمتر پرداخت شود.

هیچ شکی در این نیست که کارگران نقش مهم و تاثیرگذاری در چرخ اقتصاد کشور دارند و حتی طبق فرامین مذهبی باید حق کارگر بدون فوت زمان به طور کامل پرداخت شود که طبق گفته این قشر زحمتکش در بخش معدن زغال سنگ زرند متاسفانه حقوق آنها بطور کامل و کافی پرداخت نمی شود.

لذا می طلبد مسئولان مربوطه به خصوص نمایندگان مجلس این موضوع را در اولویت برنامه های خود قرار داده و به صورت جدی پیگیر حل مشکلات کارگران باشند چرا که آسیب به این قشر یعنی آسیب به حوزه اقتصادی و اجتماعی که عواقب آن حتی ممکن است غیرقابل جبران باشد.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha