۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
وزیر اقتصاد وظایف خود را طبق قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا عملیاتی کند
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس خواستار شد؛

وزیر اقتصاد وظایف خود را طبق قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا عملیاتی کند

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس گفت: وزارت اقتصاد باید برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه ایران، راهکارهای پیشگیری و کاهش آثار ناشی از آن‌ را به کمیسیون‌های امنیت ملی و اقتصادی مجلس ارائه نماید.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، زهره الهیان در نامه‌ای خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور به مفاد قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تصویب این قانون، برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای پیشگیری و کاهش آثار ناشی از آن‌ را با محوریت عملیاتی‌سازی هر چه دقیق‌تر و مؤثرتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید و پس از آن هر شش‌ماه یکبار اقدامات خود را به کمیسیون‌های مزبور گزارش نماید.

وزارتخانه‌های اقتصاد و وزارت خارجه همچنین موظفند تمهیدات لازم برای حمایت از اشخاص و شرکت‌های ایرانی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند را فراهم نموده و عملکرد کشورها و شرکت‌های خارجی را از حیث تبعیت از تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران رصد کرده و در تنظیم برنامه‌ها و تعاملات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌هایی اولویت دهد که اینگونه تحریم‌ها را تبعیت نمی‌کنند.

 متن نامه رئیس کمیته حقوق بشر مجلس به شرح زیر است:

 بسمه تعالی

جنای آقای دکتر خاندوزی

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

سلام علیکم،


همان گونه که استحضار دارند، تحریم های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا موجب نقض حقوق بشر ملت شریف ایران و لطمات زیاد به منافع اقتصادی کشور شده است. بر اساس ماده ۱۹ قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» به ‌منظور تأمین و حراست از منافع اقتصادی کشور در برابر تحرکات و تحریم‌های خصمانه آمریکا، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تصویب این قانون، برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای پیشگیری و کاهش آثار ناشی از آن‌ را با محوریت عملیاتی‌سازی هر چه دقیق‌تر و مؤثرتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید و پس از آن هر شش‌ماه یکبار اقدامات خود را به کمیسیون‌های مزبور گزارش نماید.

همچنین بر اساس ماده۲۰ قانون مذکور، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه مشترکاً موظفند تمهیدات اقتصادی، سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم برای حمایت از اشخاص و شرکت‌های ایرانی که به ‌تبع و بهانه فعالیت‌های اقتصادی خود مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند، اتخاذ نموده و اقدامات لازم را انجام دهند و نتیجه را به کمیسیون‌های اقتصادی و امنیت ملی و سیاست خارجی و قضائی و حقوقی مجلس گزارش نمایند.

در ادامه وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است با هماهنگی وزارت امور خارجه، عملکرد کشورها و شرکت‌های خارجی را از حیث تبعیت از تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران رصد کرده و در تنظیم برنامه‌ها و تعاملات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌هایی اولویت دهد که اینگونه تحریم‌ها را تبعیت نمی‌کنند.

متاسفانه با گذشت بیش از ۴ سال از تاریخ تصویب این قانون تاکنون برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین نشده است و گزارش های فوق الذکر برای مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است. امیدواریم با عنایت با استمرار دشمنی ورزی و خصومت آمریکا علیه ملت شریف ایران، آن وزارت خانه الزمات قانونی را مورد توجه ویژه قرار دهد و ضمن تدوین برنامه مذکور، گزارش اقدامات را با قید تسریع ارسال کند.

زهره الهیان

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی

کد خبر: ۱۱۵٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha