۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
هزینه بسته بندی محصولات دارویی ۶۰ درصد گران شد| خام فروشی پتروشیمی‌ ها به جای تامین نیاز داخل
گفتگوی «بازار» با کارشناس شرکت بسته بندی صنایع دارویی

هزینه بسته بندی محصولات دارویی ۶۰ درصد گران شد| خام فروشی پتروشیمی‌ ها به جای تامین نیاز داخل

حیاتی، مدیر مالی شرکت فعال در زمینه چاپ و بسته بندی صنایع دارویی گفت: نه تنها هزینه های کاغذ، رنگ و زینک افزایش یافته بلکه طی یک سال گذشته با نایاب شدن مواد اولیه صنعت داروی کشور مواجه شده ایم.

بازار، گروه ایران: همین ابتدای سال جاری بود که ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایرانی اعلام کرد که طی ۵ سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ درصد قیمت کاغذ گران شده است؛ البته گرانی کاغذ فقط ابتدای ماجرا است و در برهه‌ ای از زمان حتی شاهد نایاب شدن آن‌ هم بودیم. این درحالی است که در دولت ‌های یازدهم و دوازدهم ارز دولتی به واردات کاغذ اختصاص داده می شد اما یک بار ارز تخصیص داده شده در جای دیگری مصرف می شد و بار دیگر کاغذهای دولتی بودند که از بازار آزاد با وقفه ای طولانی سر در می آورند.

همه این چالش‌ ها به همراه گرانی مداوم کاغذ دست به دست هم داده تا صنایع مرتبط با آن اغلب دچار بحران شوند. یکی از این صنایع، صنعت داروی کشور است که فعالان حوزه چاپ و بسته بندی پوشش بهداشتی داروها را با حفظ استانداردهای خاص آن تامین می کنند.

در این راستا «مهیار حیاتی» مدیر مالی یک شرکت فعال در زمینه چاپ و بسته بندی صنایع دارویی در گفتگو با «بازار» توضیح می دهد:  

* طی سال های اخیر خبرهای متعددی در خصوص افزایش قیمت کاغذ تا کمبود آن در برهه های مختلف منتشر شده است، ابتدای سال جاری نیز ضمن افزایش ۲۵ درصدی بهای آن دوباره از احتمال بالا رفتن قیمت ها سخن گفته شد، این چالش ها از دید شما چطور بوده است؟
مجموعه ما در زمینه طراحی، تولید و بسته بندی جعبه های دارویی تا غیر دارویی فعالیت دارد و همانطور که اشاره کردید امسال هم با رشد قابل توجهی در هزینه های چاپ مواجه شدیم و تمام اقلام از جمله کاغذ، رنگ و زینک گران شده است.

* مواد اولیه مورد نیاز برای فعالیت خودتان را از طریق واردات یا واسطه ها تامین می کنید، بفرمایید چطور فعالیت می کنید و چگونه موانع را دور می زنید؟
وارد کننده کاغذ نیستیم و از وارد کننده های دیگر اقدام به خرید مواد اولیه می کنیم اما متاسفانه باید به این موضوع اشاره کنم که در سال جاری با افزایش قیمت خیلی زیادی رو به رو شدیم، به خصوص در بحث کاغذ و مرکب این افزایش قیمت خیلی زیاد بوده است. البته مشکلات دیگری هم داشتیم که می توان به نبود مستمر کاغذ در بازار اشاره کرد.

قیمت کاغذ از کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان در سال گذشته به ۳۳ هزار تومان در سال جاری رسیده، همچنین  بهای مرکب از کیلویی ۷۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده، علاوه بر این زینک ۱۰ هزار تومانی نیز ۱۴۰ هزار تومان شده است بنابراین همه این تغییرات قیمتی تاثیر زیادی روی تولید و ادامه روند فعالیت شرکت هایی همچون مجموعه ما گذاشته که بخشی از آن ناشی از نوسانات ارزی است

* بفرمایید از سال گذشته تاکنون چقدر قیمت کاغذ افزایش یافته است؟
قیمت کاغذ از کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان در سال گذشته به ۳۳ هزار تومان در سال جاری رسیده است. همچنین  بهای مرکب از کیلویی ۷۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. علاوه بر این زینک ۱۰ هزار تومانی نیز ۱۴۰ هزار تومان شده است. بنابراین همه این تغییرات قیمتی تاثیر زیادی روی تولید و ادامه روند فعالیت شرکت هایی همچون مجموعه ما گذاشته که بخشی از آن ناشی از نوسانات ارزی است.  

* اشاره کردید نوسانات ارزی تاثیر زیادی بر روی بهای مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ و بسته بندی دارد، بنابراین این سوال مطرح می شود که این کارخانه هایی که هر سال در استان های مختلف کشور در زمینه تولید کاغذ و مقوا آغاز به کار می کنند چه جایگاهی در این صنعت دارند؟ آیا محصولات داخلی هنوز به کیفیت کافی برای استفاده  در صنایع دارویی نرسیده اند؟
خیر، کیفیت کاغذهای تولید داخل پایین است و تولیدکنندگان ایرانی هم نمی توانند همه نوع کاغذ را تولید کنند. کاغذهای خاص و محدودی را تولید می کنند و بیشتر آن ها مقوا های طوسی هستند که در صنعت دارویی جایگاهی ندارند و تولید کنندگان هنوز نمی توانند محصول «ایندر برد» تولید کنند. کاغذی هم همچون کاغذ پشت چسب دار که تولید می کنند نیز تقریبا نتیجه مونتاژ کاغذ و چسب وارداتی است. بنابراین هنوز تولید ۱۰۰ درصدی با کیفیت و با تیراژ بالا نداریم.

* اشاره کردید به اینکه کاغذی که استفاده می کنید خاص صنعت دارویی است، بفرمایید این کاغذ باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
بله، همینطور است. از کاغذ ایندر برد در صنعت دارویی استفاده می کنیم که نوع و جنس آن از نظر برخورداری از معیارهای بهداشتی خیلی برای شرکت های دارویی اهمیت دارد و باید آن را رعایت کنیم.

* سالانه به چقدر از این کاغذ ایندر برد نیاز دارید و طی یک سال گذشته چقدر بهای آن افزایش یافته است؟
سالانه ۳۰ میلیارد تومان کاغذ نیاز داریم که امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش قیمت برای خود ثبت کرده است. یعنی سال گذشته فقط ۴۰ درصد ۳۰ میلیارد تومان را صرف خرید کاغذ کردیم.

* چاپ و بسته بندی محصولات دارویی فقط از طریق مجموعه های داخلی انجام می شود یا شرکت های دارویی بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تامین می کنند؟
خیر، داروسازان نیازی به واردات ندارند و تا جایی هم که اطلاعات دارم تمام فعالیت های مرتبط با طراحی، چاپ و بسته بندی تمام محصولات اعم از دارویی در داخل کشور انجام می شود. به طور کلی تامین چنین نیازی از طریق واردات توجیه پذیر نیست. حتی چاپ برچسب هایی که بر روی کالاها می بینید در ایران انجام می شوند.

در قسمت طراحی با چالشی مواجه نیستیم اما در حوزه تولید با معضلات بسیاری از جمله تامین کاغذ رو به رو هستیم. بنابراین درخواستی که از دولت داریم این است که حداقل کاغذ در بازار موجود باشد و جلوی احتکار کنندگان یا صنایعی که مانع تامین مواد اولیه می شوند را بگیرند

* چه انتظار و خواسته ای از دولت سیزدهم دارید تا همچون گذشته با افزایش بهای کاغذ و غیره مواجه نشوید و چرخ تولید در صنعت چاپ و بسته بندی به سرعت حرکت کند؟
ما به عنوان یک مجموعه طراحی و تولید فعالیت داریم که در قسمت طراحی با چالشی مواجه نیستیم اما در حوزه تولید با معضلات بسیاری از جمله تامین کاغذ رو به رو هستیم. بنابراین درخواستی که از دولت داریم این است که حداقل کاغذ در بازار موجود باشد و جلوی احتکار کنندگان یا صنایعی که مانع تامین مواد اولیه می شوند را بگیرند.

برای مثال برخی از مواد اولیه صنعت چاپ و بسته بندی از جمله کاغذ سلفون دار برای مدتی در بازار موجود نبود و در این زمینه دچار مشکلات عدیده ای شدیم. این نیز در شرایطی است که سلفون مذکور وارداتی نیست و در داخل کشور تولید می شود.

* اشاره کردید که کاغذ سلفون دار محصولی داخلی است اما دلیل عرضه دیر هنگام تا کمبود آن در بازار چیست؟
دلیل این کمبود گران شدن مواد پتروشیمی است. البته این نکته هم حائز اهمیت است که اغلب شرکت های فعال در تولید محصولات پتروشیمی ها ترجیح می دهند سلفون را تحویل تولید کننده داخلی ندهند تا آن را به قیمت بالاتری صادر کنند.  

این هم درحالی است مواد پتروشیمی با قیمت فوب خلیج فارس به بورس می رود و آنجا هم با افزایش قیمت به دست مصرف کننده می رسد. بنابراین اگر واردات آن آزاد و امکان پذیر بود برای ما هزینه کمتری در بر داشت و در دسترس تر هم می بود.  

کد خبر: ۱۱۵٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha