باید جایگاه خودمان را در دنیا پیدا کنیم
در نشست مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران مطرح شد

باید جایگاه خودمان را در دنیا پیدا کنیم

دومین پیش‌نشست روز ملی شهر هوشمند با موضوع حمل و نقل در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

به گزارش بازار، مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران با همکاری مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در راستای برگزاری اولین بزرگداشت روز ملی شهر هوشمند در سال ۱۴۰۰، اقدام به برگزاری پیش‌نشست‌های تخصصی با محوریت موضوع دستورکارشهر هوشمند کرده است. دومین پیش‌نشست این رویداد با موضوع حمل و نقل در دستور کار شهر هوشمند در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

در این پیش نشست افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، دکتر مهدی حسن‌زاده مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور رهیافت اندیشه فردا، مهندس مسعود نعمت‌اللهی دبیرکل انجمن سامانه‌های حمل و نقل هوشمند اتاق بازرگانی تهران، دکتر علی میرزایی سیسان متخصص حوزه انرژی، دکتر محمود سیادت موسوی رئیس هیات مدیره شرکت کنترل ترافیک تهران و دکتر محمود صفارزاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، حضور داشتند.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در این نشست با بیان اینکه، زمانی که موضوعی جدید پیش می‌آید و در دنیا راجع به آن صحبت می‌شود سازمان‌ها و متولیان امر به دنبال آن هستند صفر تا صد آن را در داخل کشور تولید کنند، گفت: ماجرای خودروهای برقی و خودران که لازمه شهر هوشمند است، صحتی بر این ادعاست.

افشین کلاهی ادامه داد: هیچ‌گاه به صورت اکوسیستمی به این موضوع پرداخته نشده است، این در حالیست که زمانی که شما سندی را به شکل یک اکوسیستم نبینید متاسفانه زنجیره‌های ارزش در آن شکل نگرفته و کامل نمی‌شود؛ بنابراین شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های فعال در بخش خصوصی که شاکله اصلی فعالیت هستند و باید کارها را انجام دهند به مشکل خورده و نمی‌توانند به درستی نقش آفرینی کنند.

رئیس سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی ادامه داد: خوشبختانه اکوسیستم کسب و کار در حوزه دیگری به شکل کلی‌تری شکل گرفته است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، آن را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود آوردند و دیدی اکوسیستمی در کشور ایجاد کردند. اما همچنان شاهد آن هستیم که این نگاه در یک صنعت به شکل خاص اتفاق نیفتاده است.

کلاهی اظهار کرد: حتی در ستاد حمل و نقل هوشمند که در معاونت علمی فعالیت می‌کند هم متاسفانه دیدی کلی به این مقوله دارند و پروژه ملی تعریف می‌کنند و هدفشان این است که شرکت‌ها پروژه بگیرند که این به نظر من درست نیست.

وی عنوان کرد: امیدواریم اکوسیستم مناسب در این حوزه تشکیل شود. به‌عنوان مثال، به جای اینکه مدام بر تولید خودروی برقی تمرکز کنیم که الان صحبت‌هایی هم در مورد آن شده و قرار است از آن رونمایی شود، دنبال آن باشیم که بر کدام بخش تولید این محصول متمرکز شویم که در زنجیره ارزش دنیا و در کنار کشورهای دیگر قرار بگیریم و روی آن کاری که بهتر می‌توانیم انجام دهیم تمرکز کنیم.

کلاهی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال تسلا در تولید خودروی برقی سه درصد قطعات خود را از شرکت‌های آلمانی تامین می‌کند. چرا ما دنبال این نیستیم که جایگاه خودمان را در دنیا پیدا کنیم.

وی افزود: نکته بعد در رابطه با زیرساخت‌هاست که هیچ وقت مناسب نبودند. الان صحبت از رونمایی از خودروی برقی است اما گمان نمی‌کنم حتی یک جایگاه شارژ برقی در کشور وجود داشته باشد و به صورت مناسب روی آن کار شده باشد. ضمن اینکه، نقشه‌های سه‌بعدی و نقشه‌های دقیقی که لازم داریم هم از موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

کلاهی تاکید کرد: سال‌هاست در حوزه‌های مختلف کشور صندوق پژوهش و فناوری تعریف شده است، اما در حوزه حمل ونقل هوشمند چنین چیزی وجود ندارد. با وجود این شرایط نمی‌توان از بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در این حوزه انتظار داشت که بتوانند کارهای بزرگ انجام دهند و با این دیدگاه جایگزینی واردات که در کشور مطرح شده و روزبه‌روز هم عملی‌تر می‌شود، بتوانند جایگاه مناسبی در این چرخه پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: امیدوارم به نقطه‌ای برسیم تا کسانی که در دولت و جایگاه‌های دیگر مسوولیتی دارند متوجه شوند که باید به‌صورت اکوسیستمی به این فضا نگاه کنند. بحث فقط مختص پژوهش و فناوری نیست، مباحثی مانند داده، جذب سرمایه و فرهنگ همه و همه مواردی است که در آنها کاستی‌هایی وجود دارد و باید با نگاه اکوسیستمی شرایط مناسبی را برای این حوزه و این صنعت در کشور ایفا کنیم.

کد خبر: ۱۱۵٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha