جهش مبادلات ایران و الجزایر، به شرط رفع موانع بانکی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد

جهش مبادلات ایران و الجزایر، به شرط رفع موانع بانکی

در وبینار اتاق‌های ایران و الجزایر با تاکید بر بررسی استفاده از مکانیسم تهاتر میان دو کشور، پیش‌بینی شد در صورت رفع موانع سقف تبادلات تجاری به دو میلیارد دلار در سال برسد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، وبینار اتاق‌های ایران و الجزایر با حضور غلامحسین شافعی و شباب طیب روسای اتاق‌های دو کشور برگزار شد. در این نشست که محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران، محمد امیرزاده نایب‌رئیس اتاق ایران، حسین مشعلچی زاده سفیر ایران در الجزابر، عیاش وحوا کاردار تجاری سفارت الجزایر در ایران، مجید خوب‌زی رئیس شورای بازرگانان الجزایر و ایران و همچنین نمایندگان ۳۴ اتاق بازرگانی ایران و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند، درباره همکاری‌های اقتصادی دو کشور، بحث و تبادل نظر شد.

در پایان این نشست طرفین بر بررسی چگونگی استفاده از مکانیزم تهاتر میان دو کشور، همکاری در زمینه گردشگری، معرفی پروژه‌های مشترک، مبادله هیات‌های تجاری و احیای شورای تجاری دو کشور تأکید کردند.

کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و الجزایر فعال شود
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست با اظهار تأسف از اینکه با وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی دوکشور ایران و الجزایر و گسترش روابط در سطوح مختلف روابط اقتصادی دو کشور هنوز شایسته ظرفیت‌ها و توانایی‌های هر دو کشور نیست بیان کرد: ارزش مبادلات ایران و الجزایر در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۴ میلیون دلار گزارش شده در حالی که پتانسیل‌های همکاری دو کشور می‌تواند فراتر از این ارقام باشد.

به گفته او با رفع برخی از موانع تجاری پیش روی فعالان اقتصادی دو کشور از جمله موانع بانکی و حمل‌ونقل در کوتاه‌مدت می‌توان حجم مبادلات را به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار و با برنامه‌ریزی‌های منسجم در درازمدت به بیش از دو میلیارد دلار رساند.

او با تأکید بر اینکه بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه‌مندی به دنبال گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی و به خصوص الجزایر است گفت: ایران و الجزایر هریک در منطقه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا از جایگاه ژئوپلیتیکی و پراهمیت و ظرفیت‌های زیادی برخوردار بوده و می‌توانند پرچم‌دار ارتباطات اقتصادی در این دو منطقه باشند.

شافعی با اشاره به اشتراکات قابل توجه ایران و الجزایر که زمینه‌های زیادی را برای همکاری و تعریف پروژه‌های سودمند اقتصادی برای بخش‌های خصوصی دو کشور به وجود آورده است بیان کرد: نفت و انرژی زمینه کاری مساعدی برای همکاری فعالین بخش خصوصی ایران در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی و تجهیزات انتقال گاز و خدمات پالایشگاهی به الجزایر فراهم آورده است. ایران در بخش انبوه‌سازی مسکن و صنایع مرتبط با صنعت ساختمان، خودرو تجهیزات و لوازم آن فرآوری محصولات کشاورزی لوازم خانگی انرژی‌های نو انتقال تکنولوژی و راه‌اندازی خطوط تولید صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی دارای تجربه و تکنولوژی پیشرفته بوده و به دنبال همکاری‌های مشترک با شرکت‌های الجزایری و استفاده متقابل از توانمندی‌های این کشور در حوزه‌های مختلف و محصولات تولیدی آن است.

او ادامه داد: با توجه به سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در بهره‌برداری و فناوری استخراج معادن و همچنین مرغوبیت و کیفیت بالای معادن الجزایر به ویژه معادن فسفات و پتاس این کشور، بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی را در این زمینه پایه‌گذاری کنند.

شافعی حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک میان فعالان بخش خصوصی دو کشور بیان کرده و افزود: با توجه به توانمندی و پیشرفت شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی از جمله تولید داروهای سرطانی و داروی بیماری‌های صعب‌العلاج در ایران، این آمادگی از جانب شرکت‌های ایرانی برای تأمین نیاز بازار الجزایر در زمینه اقلام پزشکی به ویژه داروهای خاص وجود دارد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به توان فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی گفت: بخش‌های خصوصی ایران و الجزایر می‌توانند در چارچوب همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای در اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی در کشورهای ثالث منطقه به صورت مشترک سرمایه‌گذاری کنند. به ویژه در کشور لیبی با توجه به تشکیل دولت و برقراری آرامش و نیاز این کشور به بازسازی و نوسازی شرکت‌های ایرانی می‌توانند با شرکت‌های الجزایری در این زمینه همکاری‌های سازنده‌ای داشته باشند.

به گفته شافعی صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به الجزایر مهم‌ترین ظرفیت همکاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور است که با تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و الجزایر آینده امیدوارکننده‌ای در انتظار آن خواهد بود.

او به اهم ظرفیت‌های ایران برای همکاری با شرکت‌های الجزایری اشاره کرده و بیان کرد: موقعیت ویژه و بسیار مطلوب ترانزیتی و تجاری ایران و سهولت دسترسی به بازارهای ۱۵ کشور همسایه از جمله کشورهای قفقاز و آسیای میانه با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر، برخورداری از ۶ منطقه آزاد، ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی، زیرساخت‌های مناسب و مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی و موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای مجموعه‌ای از اهم توانمندی‌های ایران است که شرکت‌های الجزایری می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

شافعی ادامه داد: متقابلاً ایران هم می‌تواند از مزایای موافقت‌نامه تجارت آزاد الجزایر با اتحادیه اروپا و کشورهای عربی و همین‌طور استفاده از مزایای عضویت الجزایر در اتحادیه کشورهای آفریقایی از نفوذ و فعالیت شرکت‌های الجزایری در کشورهای عربی-آفریقایی جهت صادرات کالاهای ایرانی از طریق الجزایر بهره ببرد.

او همچنین با اعلام آمادگی ایران برای تأمین محصولات بهداشتی مورد نیاز الجزایر از جمله ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی و ... ادامه داد: علاوه بر این‌ها نیاز بازار الجزایر به انواع محصولات اولیه پتروشیمی، پلاستیک، مس، تجهیزات ساختمانی، تجهیزات صنایع گاز و برق از جمله انواع ژنراتورها و لوله‌های انتقال آب، گاز و نفت توسط شرکت‌های ایرانی قابل تأمین هستند.

شافعی تأکید کرد: زمینه همکاری در قالب تهاتر کالا فراهم است. در همین خصوص می‌توان به صادرات فولاد از کشورمان در قبال واردات شکر، فسفات و یا سایر محصولات مورد نیاز ایران اشاره کرد. البته برای تحقق این همکاری لازم است مسئولان دولتی دو کشور بسترهای لازم در این زمینه را ایجاد کنند.

او در پایان با تأکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و الجزایر ابراز امیدواری کرد با تشکیل این کمیسیون به سرعت موانع توسعه روابط دو کشور از جمله مسائل مربوط به امور بانکی، روادید و حمل‌ونقل مرتفع و همکاری‌های تجاری و گمرکی تسهیل شود.

اتاق ایران آماده برداشتن قدم‌های مثبت برای برداشتن موانع همکاری است
در ادامه این نشست کرباسی با بیان اینکه ما معتقدیم ظرفیت همکاری‌های الجزایر و ایران می‌تواند در بازه مشخصی تا سقف دو میلیارد دلار افزایش یابد گفت: دستیابی به این هدف نیازمند همکاری گسترده بین بخش‌های خصوصی و اتاق‌های بازرگانی ایران و الجزایر است. با توجه به سابقه طولانی همکاری دو کشور معتقدیم این حجم از تجارت دست‌یافتنی است و اتاق ایران کاملاً آماده است در راستای اهداف و برنامه‌های اقتصادی دو کشور قدم‌های مثبتی بردارد. همچنان که اطمینان داریم اتاق الجزایر هم این علاقه‌مندی را دارد. امیدواریم بتوانیم با برگزاری و تداوم چنین جلساتی به تصمیمات لازم در این زمینه برسیم.

الجزایر به دنبال انجام پروژه‌های مشترک با ایران است
شباب طیب رئیس اتاق الجزایر در ادامه این نشست با بیان اینکه اقتصاد ایران جز برترین اقتصادها در منطقه خاورمیانه است و همچون اقتصاد الجزایر بر پایه صادرات نفت و گاز و پتروشیمی استوار است گفت: ما به دنبال رفع موانع تجاری میان دو کشور هستیم و این مسئله با توجه به روابط ممتاز سیاسی ایران و الجزایر دنبال می‌شود. الجزایر برنامه‌هایی برای توسعه تبادلات تجاری دو کشور دارد. همچنین به دنبال این هستیم پروژه‌های مشترکی با شرکت‌های ایرانی به خصوص در زمینه‌های کشاورزی و زیتون و همچنین محصولات بهداشتی داشته باشیم.

او تأکید کرد: البته برای گسترش روابط دو کشور موانعی وجود دارد. با این حال معتقدیم برنامه‌ای که در پایان امسال در الجزایر خواهیم داشت فرصت خوبی برای گسترش همکاری شرکت‌های ایرانی و الجزایری خواهد بود. باید از این فرصت‌ها برای توسعه روابط ایران و الجزایر در راستای منافع دو کشور استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۱۵٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha