۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
رشد قیمت مسکن ۱ تا ۳ درصد | آمار تخلف تعاونی های مسکن را از قوه قضاییه جویا شوید
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران مطرح کرد

رشد قیمت مسکن ۱ تا ۳ درصد | آمار تخلف تعاونی های مسکن را از قوه قضاییه جویا شوید

باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن بین یک تا سه درصد در نوسان است و بازار دچار رکود تورمی شده گفت: آمار تخلف تعاونی های مسکن در قوه قضاییه موجود است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: «خشایار باقرپور» مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران امروز در حالی در جمع خبرنگاران نسبت به حاشیه سازی برخی رسانه ها برای تعاونی های مسکن و انتشار برخی اخبار در جهت تضعیف تعاونی های مسکن انتقاد کرد که معتقد بود سهم تعاونی های مسکن در ساخت و ساز به شدت پایین است.

او در پاسخ به این پرسش که در پروژه مسکن مهر بیشترین آمار تخلفات مربوط به تعاونی های مسکن بود. آیا آماری وجود دارد که تعداد پرونده تخلفات تعاونی های مسکن در کشور چه مقدار است؟ ادامه داد: باید به موضوعی اشاره کنم و آن این است که انقلاب اسلامی هم یک نوع تعاونی بوده است. اما در خصوص این سوال باید از قوه قضاییه این موضوع را جویا شوید.

وی ادامه داد: سوال ما این است که آیا فقط تعاونی های مسکن تخلف می کنند؟ آیا سازندگان و سایر بخش های در ساخت و ساز تخلف نکرده اند؟

باقرپور با تاکید بر اینکه دولت برای تحقق اهداف کمّی در ساخت مسکن روی همکاری جمعی و بخش تعاون حساب باز کند چرا که بخش تعاون برای حضور در «طرح نهضت ملی مسکن» آماده است اضافه کرد: اگر نهضت ملی مسکن ادامه مسکن ملی باشد باید دید که این طرح قابل اجرا است؟

آمارها نشان می دهد که سهم بخش تعاون در صدور پروانه های ساختمانی نیم درصد است و می توان گفت که سهم تعاون تنها ۶۲۲ هزار متر مربع است که عدد بسیار پایینی محسوب می شود

وی افزود: از رییس جمهوری مطالبه داریم که برای تحقق ساخت مسکن از ظرفیت بخش تعاونی‌ها که در چند سال گذشته از آن چشم پوشی شده است، استفاده کند چرا که آمارها نشان می دهد که سهم بخش تعاون در صدور پروانه های ساختمانی نیم درصد است و می توان گفت که سهم تعاون تنها ۶۲۲ هزار متر مربع است که عدد بسیار پایینی محسوب می شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران از روند صدور پروانه‌های ساختمانی انتقاد کرد و گفت: هنوز در بخش صدور پروانه درگیر بروکراسی اداری هستیم و نخستین صدمه به تولید مسکن در کشور ناشی از این بخش است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی بر نقش مثبت تعاونی‌ها برای تولید مسکن تاکید شده و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در بخش تولید نیز مورد تایید رهبر معظم انقلاب است خاطر نشان کرد: در سال های گذشته کمتر از سه درصد تعاونی ها در ساخت مسکن مشارکت داشته اند در حالیکه در سند توسعه تعاون کشور، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و در قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، وظایف و حدود اختیارات تعاونی‌ها به صراحت آورده شده، اما چگونگی بهره‌گیری از بخش خصوصی و تعاونی بیشتر مشمول نگاه سلیقه‌ای شده است.

کشور به صنعتی سازی و سرعت در ساخت و ساز سریع نیازمند است و ما از ساخت‌ و ساز سریع حمایت می‌کنیم چرا که معتقد هستیم نه کشور چین بلکه هر کشوری که به ورود فناوری برای ساخت مسکن اقدام کند ارزشمند است

باقرپور در پاسخ به این پرسش که چینی ها قرار است در نهضت ملی مسکن مشارکت کنند آیا این اقدام می تواند مفید باشد؟ ادامه داد: کشور به صنعتی سازی و سرعت در ساخت و ساز سریع نیازمند است و ما از ساخت‌ و ساز سریع حمایت می‌کنیم چرا که معتقد هستیم نه کشور چین بلکه هر کشوری که به ورود فناوری برای ساخت مسکن اقدام کند ارزشمند است. هر چند که اعتقاد داریم اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید به نیروی داخلی سپرده شود.

باقرپور به نقش وزارت صمت و بانک مرکزی در کنترل قیمت مسکن و سرعت بخشیدن به تولید در این بخش اشاره کرد و گفت: اکنون در تولید نهاده‌های ساختمانی با مشکل مواجه هستیم و عدم کنترل قیمت ارز نیز بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه دولت برای تحقق اهداف کمّی در ساخت مسکن روی همکاری جمعی و بخش تعاون حساب باز کند، افزود: در شرایط اقتصادی فعلی، بخش خصوصی می‌تواند پروژه‌های ساخت مسکن را آغاز کند و اگر نرخ‌گذاری‌ها در ساخت مسکن نهضت ملی بر مبنای واقعیت اقتصاد کشور باشد، امکان مشارکت تعاونی‌ها و بخش خصوصی وجود دارد.

نرخ افزایش قیمت مسکن بین یک تا سه درصد در نوسان است و بازار دچار رکود تورمی شده است؛ به این معنی که هزینه‌های تولید مسکن از نرخ رشد و سود بیشتر است و در عین حال قدرت خرید متقاضی به‌شدت تنزل پیدا کرده است و سازندگان در حال خروج سرمایه خود از بخش مسکن به سایر حوزه‌ها هستند

باقرپور در پاسخ به این پرسش که آینده بازار مسکن را چگونه پیش بینی می کنید؟ گفت: اکنون شاهدیم نرخ افزایش قیمت مسکن بین یک تا سه درصد در نوسان است و بازار دچار رکود تورمی شده است؛ به این معنی که هزینه‌های تولید مسکن از نرخ رشد و سود بیشتر است و در عین حال قدرت خرید متقاضی به‌شدت تنزل پیدا کرده است و سازندگان در حال خروج سرمایه خود از بخش مسکن به سایر حوزه‌ها هستند.

کد خبر: ۱۱۵٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha